Muistatko vielä ne ensimmäiset Nmt matkapuhelimet? Luuri oli kuin halko ja akku oli matkalaukun kokoinen.
Nämä sähköautot ovat nyt Nmt:n tasolla akkuineen.
Kommentit (21)
Muistan ja erityiseti, millä manööverillä niiden omistajat niihin vastasivat. 😂
Toisaalta aiemmin akku kesti kuukauden, nyt ei oikein päivää.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta aiemmin akku kesti kuukauden, nyt ei oikein päivää.
Puhelut olivat niin kalliita että jos itse maksoi, niin parempi oli olla soittamatta minnekään...
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta aiemmin akku kesti kuukauden, nyt ei oikein päivää.
Paitsi noissa ensimmäisissä NMT kenkälaatikkopuhelimissa akku kesti korkeintaan päivän valmiusajan ja yhden lyhyen puhelun.
Mun eka luuri oli Nokia 101 nmt😁 Siihen lisäksi tehoakku, niin hyvin oli luurilla kokoa ja painoa🤭 Tekstareista ei silloin ollut vielä mitään tietoa😂
Joo, meillä oli autossa sellainen.
Muistan ARP:n. Puhelu piti tilata keskuksen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta aiemmin akku kesti kuukauden, nyt ei oikein päivää.
Paitsi noissa ensimmäisissä NMT kenkälaatikkopuhelimissa akku kesti korkeintaan päivän valmiusajan ja yhden lyhyen puhelun.
Faijalla oli Volvossa tollanen NMT Mobira. Se piti muistaa sammuttaa kun tuli ajosta koska jos se jäi päälle niin se tyhjensi yön aikana autonkin akun.
Se akkumötikkä oli takakontissa jossa se siis latautui auton akun/laturin kautta.
Mentiin mökille saareen jossa ei ollut sähköjä niin puhelinta pidetiin päällä 9-10 ja 21-22 ja sukulaisille oli ilmoitettu että silloin voi soittaa jos on asiaa. Valmiusaika akulla oli alle vuorokausi ja puhelut söivät akkua vielä nopeammin. Tosin puhelut olivat niin kalliita että nopeasti vain sanottiin tärkeät asiat.
Mä olen valmistanut matkapuhelimiin osia, jotka olivat suurempia (varsinkin paksumpia) kuin nykyiset matkapuhelimet kokonaisuudessaan.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta aiemmin akku kesti kuukauden, nyt ei oikein päivää.
Puhut GSM puhelimista. NMT tekniikka oli sellainen että akku tyhjeni äkkiä myös valmiustilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta aiemmin akku kesti kuukauden, nyt ei oikein päivää.
Puhut GSM puhelimista. NMT tekniikka oli sellainen että akku tyhjeni äkkiä myös valmiustilassa.
Oikeassa olet!
Eikä niitä muilla ollutkaan kuin niillä jotka työnsä takia tarvitsivat. Ja hintaakin oli enemmän kuin käytetyllä autolla, ei kuukauden palkka riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Joo, juuri tuossa yksi päivä ajattelin että sähköautot ovat käyttökelpoisia kun akkujen energiatiheys saadaan kaksinkertaiseksi ja latausnopeus vartissa lähes tyhjästä lähes täyteen.
No nykyisillä sähköautoilla pääsee jo 400-500km ja vartissa saa ladattua sen 30->80% jos löytyy vaan tarpeeksi tehokas laturi.
Teholatauksessa on melkein isompana haastena nykyään saada laturiin riittävä sähköliitäntä jotta se jaksaa syöttää 250kW autoon. Latausteho monesti tippuu kun useampi auto lataa samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta aiemmin akku kesti kuukauden, nyt ei oikein päivää.
Puhut GSM puhelimista. NMT tekniikka oli sellainen että akku tyhjeni äkkiä myös valmiustilassa.
Eikä ne alkuvuosien gesmitkään kovin hyviä ollut akunkestossa. Litiumakut tulivat puhelimiin vuoden 2000 tienoilla ja se yhdessä parantuneen tekniikan kanssa mahdollisti hurjan pitkät valmiusajat.
Meillä eka NMT 450-puhelin oli Mobira Talkman, painoi useamman kilon. Muistan kun joskus Tanskan lauttaa odotellessa juoksentelin sen kanssa ympäriinsä laivaan lastausta odottavien autojen välissä parhaan kuuluvuuden saamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikä niitä muilla ollutkaan kuin niillä jotka työnsä takia tarvitsivat. Ja hintaakin oli enemmän kuin käytetyllä autolla, ei kuukauden palkka riittänyt.
Se oli myös vähän statusjuttu kun laitettiin puhelinluetteloon extra rivi: autopuhelin 0400xxxxx
Ja kuljetusyrittäjät teippasivat oveen auton puhelinnumeron.
Meidän mökillä se kuului vain yhdellä seinällä seisten tietyssä asennossa. Kyllä me naurettiin sille akrobatialle :DDDD
NMT teknologiaa oli kahdella taajuudella 450 ja 900. 450 toimi paremmin haja-asutusalueella ja 90 kulutti vähemmän virtaa.
NMT teknologia oli analoginen eli välillä puhelu onnistui vaikka oltiin kantaman rajamailla, puhelunbääni vaan rätisi ja suhisi.
Vain isä sai kantaa sitä. Me muut kuulemma tiputettais se heti tai muuten rikottaisiin. Isän valvovan katseen alla sai sanoa jotain Hei mummi ettei tule kalliiksi ;)
Joo, juuri tuossa yksi päivä ajattelin että sähköautot ovat käyttökelpoisia kun akkujen energiatiheys saadaan kaksinkertaiseksi ja latausnopeus vartissa lähes tyhjästä lähes täyteen.