Valtakunnallinen terveysneuvontapuhelin lyhentäisi päivystyksen jonoja!
Uskaltaisin väittää että tämänhetkisiä päivystysjonoja purkaisi puhelinneuvonnan lisääminen. Esim. vanhukset voisivat soitella yksinäisyyttään noihin numeroihin sen sijasta että lähtee päivystykseen näyttämään kolottavaa polveaan johon tavallinen tk-lääkäriaikakin olisi riittänyt.
Helsingilläkin on olemassa oma terveysneuvontansa mutta tätä numeroa ei tuoda ihmisille julki ensisijaisena ratkaisuna ja numero on nykyään monimutkaisempi kuin mitä aikaisemmin.
Jos otetaan Ruotsista mallia, siellä on olemassa valtakunnallinen 1177-numero johon voi soittaa kysyäkseen sairaanhoitajalta apua 24/7.
Kommentit (10)
Valtakunnallinen päivystysapupuhelin 116117 on juuri tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Valtakunnallinen päivystysapupuhelin 116117 on juuri tuollainen.
Juuri olin tulossa sanomaan. Eri asia, miksi ihmiset eivät sitä sitten käytä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Valtakunnallinen päivystysapupuhelin 116117 on juuri tuollainen.
Tuonne pitäisi soittaa ainoastaan akuuttiasioissa, sinne on vaikea päästä läpi kun oikeasti on kysyttävä mikä tilanne päivystyksessä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtakunnallinen päivystysapupuhelin 116117 on juuri tuollainen.
Tuonne pitäisi soittaa ainoastaan akuuttiasioissa, sinne on vaikea päästä läpi kun oikeasti on kysyttävä mikä tilanne päivystyksessä on.
Ei tuon palvelun tarkoitus ole kertoa mikä päivystyksen tilanne on. Jos päivystyksen ruuhkaisuus kiinnostaa, voi siitä jo päätellä, että vaivasi ei ole niin akuutti, että se vaatisi päivystykseen menoa.
Tuo numero on juurikin sitä varten, että sinulle tulee terveysongelma, johon ajattelet tarvitsevasi hoitoa. Kun soitat numeroon, hoitaja kertoo onko syytä hakeutua päivystykseen vai soittaa kiireettömämpi aika terveyskeskukseen. Joissain tapauksissa hoitaja voi antaa jo puhelussa kotihoito-ohjeet, eikä mitään vastaanottokäyntiä tarvita. Eli juuri sitä, mitä AP haluaa. Kattaa fyysiset, sosiaaliset ja mielenterveyden ongelmat.
Tarvitaan sh-armada puhelimen päähän kertomaan hysteerisille mummoille ja vaareille että jokaisesta peräaukon kutinasta ei tarvitse lähteä päivystykseen. Mutta eläkeläisillä on tylsää toki.
Mun käsittääkseni ohje onkin, että päivystykseen pitää ensin soittaa, ennen kuin sinne lähtee. Siinä päivystyksen neuvontanumerossa arvioidaan pitääkö tulla vai selviääkö annetuilla ohjeilla kotona.
Ainakin ilta- ja yöpäivystys toimii tällä tavalla.
Ainoastaan todellisessa hätätilassa soitetaan 112 ja mennään ambulanssilla päivystykseen.
Myös terveyskeskukseen pitää soittaa ennen kuin sinne menee... jollei sitten ole tuo 112-kiire.
Eikö aloittaja ole tietoinen tämän systeemin olemassa olosta? Siinä lienee vika monen muunkin kohdalla. Ei tiedetä, että ensin pitää soittaa, ja sitten vasta mennään, jos lupa annetaan. Oliks se numero jokin 10023 tai vastaava. Terveysneuvontanumero.
Vierailija kirjoitti:
Mun käsittääkseni ohje onkin, että päivystykseen pitää ensin soittaa, ennen kuin sinne lähtee. Siinä päivystyksen neuvontanumerossa arvioidaan pitääkö tulla vai selviääkö annetuilla ohjeilla kotona.
Ainakin ilta- ja yöpäivystys toimii tällä tavalla.
Ainoastaan todellisessa hätätilassa soitetaan 112 ja mennään ambulanssilla päivystykseen.
Myös terveyskeskukseen pitää soittaa ennen kuin sinne menee... jollei sitten ole tuo 112-kiire.
Eikö aloittaja ole tietoinen tämän systeemin olemassa olosta? Siinä lienee vika monen muunkin kohdalla. Ei tiedetä, että ensin pitää soittaa, ja sitten vasta mennään, jos lupa annetaan. Oliks se numero jokin 10023 tai vastaava. Terveysneuvontanumero.
10023 toimii vain Helsingissä, valtakunnallinen on tuo aikaisemmin mainittu 116117 (josta minäkään en ollut tietoinen).
Mutta uskaltaisin sanoa että suurin osa päivystyksen nyk. asiakkaista ei ole tuosta puhelinsäännöstä tietoinen vaan lampsivat sisään kiireettömine kremppoineen ja valittavat sitten kun istuvat jonossa 8:tta tuntia kun hengenvaarapotilaat menevät syystäkin jonon ohi.
- ap
Eihän päivystykseen saisi mennä kuin ambulanssilla jos ei ensin ole soittanut 116117 ja kertonut huolensa. Sain virtsatulehdukseen lääkkkeen soittamalla.
Maksoi kyllä poliklinikkakäynnin verran koska lääkäri teki reseptin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun käsittääkseni ohje onkin, että päivystykseen pitää ensin soittaa, ennen kuin sinne lähtee. Siinä päivystyksen neuvontanumerossa arvioidaan pitääkö tulla vai selviääkö annetuilla ohjeilla kotona.
Ainakin ilta- ja yöpäivystys toimii tällä tavalla.
Ainoastaan todellisessa hätätilassa soitetaan 112 ja mennään ambulanssilla päivystykseen.
Myös terveyskeskukseen pitää soittaa ennen kuin sinne menee... jollei sitten ole tuo 112-kiire.
Eikö aloittaja ole tietoinen tämän systeemin olemassa olosta? Siinä lienee vika monen muunkin kohdalla. Ei tiedetä, että ensin pitää soittaa, ja sitten vasta mennään, jos lupa annetaan. Oliks se numero jokin 10023 tai vastaava. Terveysneuvontanumero.
10023 toimii vain Helsingissä, valtakunnallinen on tuo aikaisemmin mainittu 116117 (josta minäkään en ollut tietoinen).
Mutta uskaltaisin sanoa että suurin osa päivystyksen nyk. asiakkaista ei ole tuosta puhelinsäännöstä tietoinen vaan lampsivat sisään kiireettömine kremppoineen ja valittavat sitten kun istuvat jonossa 8:tta tuntia kun hengenvaarapotilaat menevät syystäkin jonon ohi.
- ap
Juu. Juu.
Mut ainakin joskus se 10023 oli kyllä eräässä toisessakin maakunnassa käytössä, siis maakunnassa.
Mut siis. Kun se systeemi on jo käytössä, että soita ensin, ja mene jos annetaan lupa.
Komppaan, toivottavasti hallitus tai hyvinvointialueet ottavat tästä kopin!