Ovatko nykyaikaiset risteilyalukset turvallisia?
Saatiin lahjakortti Vikingille ja tarkoitus olisi mennä Turku-Tukholma matkalle.
Olen kuitenkin täysin vakuuttunut että käy Estoniat, aivan kammottava tapaus mitä katsonut dokumentteja ja lukenut tapauksesta.
Voiko nykyajan risteilyaluksillakin käydä noin? Ainakin luulisi turvallisuussääntöjen olevan tiukempia?
Ahdistaa laivaan meno jo valmiiksi.
Kommentit (40)
En lähde myrskyyn. Tarkistan säätiedotuksen ja varaan matkan lähipäiville silloin kun ei ole luvattu kovaa tuulta.
Aika harvoin ne uppoaa kuitenkin, mututuntumalla automatka satamaan on vähintään yhtä vaarallinen kuin tuo risteily. Jos et seiso laivan kaiteella umpikännissä, tietty.
Kunhan valitset hytin mahdollisimman korkealta kannelta ja portaiden läheisyydestä niin selviytyminen on todennäköisempää kuin muualta
Ei ole. Parempi jäädä kotiin ja jättää reissu käyttämättä. Kun ei lähde matkalle, ei satu myöskään matkatapaturmia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Parempi jäädä kotiin ja jättää reissu käyttämättä. Kun ei lähde matkalle, ei satu myöskään matkatapaturmia.
Kotona sattuu eniten tapaturmia!
Vikingillä ei taida olla yhtään risteilyalusta. Yhtiö liikennöi matkustaja-autolautoilla, jotka ovat turvallisuuden kannalta täysin eri asia. Perinteisesti matkustaja-autolautoissa ei ole ollut vesitiivistä osastointia, joka on ollut puhtaissa matkustaja-aluksissa vakiokamaa jo pitkälle toistasataa vuotta. Uusimmista autolautoista tällainen osastointi kuitenkin löytyy.
Turku-Tukholma-välillä on niin paljon saaria että on helppo uida rantaan
Ei koskaan voi tietää. Terrorionnottomuus tai sähköauton palo autokannella tms.
Suurimmat riskit liittyvät risteilyaluksilla parveileviin juntteihin ja torspoihin, joilta voi saada jonkun vatsa- tai flunssapöpön kun nämä pärskivät ja kuolaavat buffetin ruokiin, tai juoppoihin, joihin voi kompastua hyttikäytävillä.
No on turvallisia ja on Gracet,Gloryt yms todellakin eristetty niin ettei uppoa jos autokannelle pääsisikin vettä. En tiedä mitä tuo yksi kirjoittaja höpöttää autolautoista kun ihan risteilyaluksia ne kyllä ovat.
Laidan yli ihmisiä työntävät mielisairaat hullut ja ulkomaalaiset elinkauppiaat lienevät isoimpia riskitekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
No on turvallisia ja on Gracet,Gloryt yms todellakin eristetty niin ettei uppoa jos autokannelle pääsisikin vettä. En tiedä mitä tuo yksi kirjoittaja höpöttää autolautoista kun ihan risteilyaluksia ne kyllä ovat.
Miettii varmaan näitä Karibian risteilyaluksia, vähän eri meininkiä kuin Tukholman risteilyt. No ei ne pröystäilevät eläkeläisjenkitkään tietty mitään hienostoa ole, mutta autoja tuskin otetaan kyytiin mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Laidan yli ihmisiä työntävät mielisairaat hullut ja ulkomaalaiset elinkauppiaat lienevät isoimpia riskitekijöitä.
Alkoholimyrkytys ja sukupuolitaudit. Ja tosiaan korona/norotartunta buffasta.
Joo oot täysin vakuuttunut, sun päätä tuskin mikään kääntää. Parempi pysyä maalla vaan turvassa. Aika monta risteilyä ja matkaa oon ehtiny tehdä Estonian jälkeen ja mitään ei ole tapahtunut.
Ei kannata mennä. Voin avokätisesti tarjoutua ottamaan liput käsistäsi ettei vaan houkutus vie varmaan kuolemaan.
Jos sukupuolitaudeilta onnistut välttymään, niin muut riskit ovat aika marginaalisia. Paljon todennäköisemmin sun tuolista katkeaa jalka ja kuolet lyödessäsi pääsi kuin hukut laivaonnettomuudessa.
Pieniä karille ajoja ja törmäysiä sattuu ruotsinlaivoille lähes vuosittain. Yleensä syynä on tekninen vika tai arviointivirhe vaikeissa olosuhteissa. Joten pieni turvallisuusriski on aina olemassa. Estonialla monta asiaa meni pieleen, mikä johti suureen katastrofiin. Lisäksi selviytyäkseen oli ensimmäisen kallistuksen jälkeen n. 10 minuutin aikaikkuna, jonka aikana piti omatoimisesti tunnistaa vaara, reagoida ja poistua kannelle.
Itsellä on tapana niin laivoilla, kuin hotelleillessakin tarkistaa poistumisreitit ja hahmottaa, missä päin laivaa/rakennusta huone on. Se on se mitä itse voi tehdä itsensä eteen.
Sähköautot tuovat lisää riskiä matkustajalaivoille. Sähköauton akkupalo on käytännössä mahdotonta sammuttaa autokannella. Toisin kuin polttomoottoriauton.
Vierailija kirjoitti:
Sähköautot tuovat lisää riskiä matkustajalaivoille. Sähköauton akkupalo on käytännössä mahdotonta sammuttaa autokannella. Toisin kuin polttomoottoriauton.
Norjassa on ainakin yksi varustamo kieltänyt sähköautot laivoistaan.
Me on otettu aina pelastusliivit varmuuden vuoksi mukaan. Eihän tuota tiedä että riittääkö niitä sitten kaikille.
Ikinä ei ole tarvittu ja jo kolme kertaa oltu laivalla.