Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Ohjeet ChatGPT:n käytöstä lukiossa
20.04.2023 |
Minkälaisia ohjeita tekoälyn käytöstä on annettu lukioissa ja miten suhtaudutaan, jos joltain osin Turnitin -tunnistin väittää esseetä tekoälyn kirjoittamaksi?
Kommentit (3)
Ts. Jos kukaan ei valvo niin siitä vaan käyttää kuhan varmistaa lähteet jne
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Yo-kirjoituksissa ei sitten chatgpt ole käytössä, se kannattaa muistaa.
Alue: Aihe vapaa
EI minkäänlaisia ja sitä ei tunnisteta plakioksi, koska kahta samanlaista vastausta ei tule. Ohjeistuksen saamiseen menee opetushallitukselta sen verran kauan että monet tekoälyt ehtivät kuolla vanhuuteen.
Kysyin älyltä
Suomen lukioissa ei ole yhtenäistä ohjeistusta tai käytäntöä tekoälyn käytöstä koulutehtävien tekemisessä, sillä käytännöt voivat vaihdella koulujen ja opettajien välillä. Kuitenkin seuraavia yleisiä periaatteita voidaan noudattaa:
Plagiointi: Tekoälyn käyttäminen sellaisenaan, ilman asianmukaista lähdemerkintää, toisen henkilön tai lähteen tekstin kopioimiseen tai kääntämiseen on plagiointia, eli toisen työn esittämistä omana. Plagiointi on akateemisesti epäeettistä ja voi johtaa kielteisiin seurauksiin, kuten hylättyyn tehtävään tai kurssin reputtamiseen.
Oma työ: Tekoälyä voi käyttää apuna oman työn tekemisessä, mutta opiskelijan tulee silti ymmärtää ja tuottaa tehtävä itse. Tekoälyä voidaan esimerkiksi käyttää tietolähteenä tai kirjoitusavustajana, mutta lopputulos tulee olla opiskelijan omaa työtä ja perustua opiskelijan omiin ajatuksiin ja oman osaamisen osoittamiseen.
Lähdemerkinnät: Jos tekoälyä käytetään apuna tehtävän tekemisessä, tulee kaikki tekoälystä peräisin oleva materiaali merkitä asianmukaisesti lähteeksi. Tämä sisältää esimerkiksi kappaleiden tai lauseiden suoran kopioimisen tekoälyltä sekä tekoälyn antamien ehdotusten tai muotoilujen käytön, vaikka ne olisivat opiskelijan itsensä muokkaamia.
Opettajan ohjeet: Opiskelijoiden tulee noudattaa opettajan antamia ohjeita tekoälyn käytöstä koulutehtävien tekemisessä. Opettaja voi antaa tarkempia suosituksia tai rajoituksia tekoälyn käytölle, esimerkiksi rajoittaa sen käyttöä vain tietyissä osissa tehtävää tai tiettyjen tehtävien kohdalla.
Oppimismahdollisuudet: Tekoälyä voidaan myös käyttää oppimismahdollisuutena, esimerkiksi ohjelmoimalla oma tekoäly tai analysoimalla tekoälyn toimintaa kriittisesti. Tällaisessa tapauksessa opiskelijan tulee kuitenkin silti tuottaa itse lopullinen tehtävänsä ja osoittaa ymmärrystään opetuksen tavoitteista.