Luetellaan "hienoja" esimerkkejä vapaasta kilpailusta, jotka käytännössä vain hankaloittavat ihmisten elämää. Aloitan, postimerkit joissain ulkomaiden kaupungeissa.
Ostat kaupasta postikortin ja pyydät kassalta postimerkin. Sitten myöhemmin huomaat, että se onkin jokin feikkimerkki, jota ei voi laittaa normaaleihin postilaatikoihin, vaan jonkun tietyn firman tiettyyn laatikkoon, jota et tietenkään enää löydä mistään, mutta normaaleja postilaatikoita olisi kaupunki täynnä. Myyjä ei tietenkään sanallakaan maininnut myyvänsä feikkemerkkejä, vaikka pyysin nimenomaan postimerkkiä.
Kommentit (12)
Ole onnellinen jos tuo on pienin elämääsi hankaloittava asia.
Nykyään Suomessa voi kestää viikkokaupalla saada kirje saati paketti perille
Jos ap puhuu sellaisista merkeistä mitä luulen, ei ole mitään feikkimerkkejä vaan kyse tietyn firman merkeistä, joilla varustettu posti on jätettävä sen tietyn firman postilaatikkoon. Tämä on kohtuuhelposti selvitettävissä jos lukee hieman paikallista matkaopasta tai kysyy hotellin respasta tms.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap puhuu sellaisista merkeistä mitä luulen, ei ole mitään feikkimerkkejä vaan kyse tietyn firman merkeistä, joilla varustettu posti on jätettävä sen tietyn firman postilaatikkoon. Tämä on kohtuuhelposti selvitettävissä jos lukee hieman paikallista matkaopasta tai kysyy hotellin respasta tms.
Se ei ole silloin postimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Ole onnellinen jos tuo on pienin elämääsi hankaloittava asia.
Kyse on esimerkeistä. Olisiko ap:n pitänyt kirjoittaa kaikki asiat mitkä hänen elämäänsä haittaavat?
Vierailija kirjoitti:
Jos ap puhuu sellaisista merkeistä mitä luulen, ei ole mitään feikkimerkkejä vaan kyse tietyn firman merkeistä, joilla varustettu posti on jätettävä sen tietyn firman postilaatikkoon. Tämä on kohtuuhelposti selvitettävissä jos lukee hieman paikallista matkaopasta tai kysyy hotellin respasta tms.
Eli asia ei missään tapauksessa ole kovinkaan selvä.
No Suomen taksisysteemihän on jo ihan klasikko.
Mitään positiivista ei koitunut kilpailun vapauttamisesta.
Vierailija kirjoitti:
No Suomen taksisysteemihän on jo ihan klasikko.
Mitään positiivista ei koitunut kilpailun vapauttamisesta.
Älä lähde rotusyrjinnän kannalle. Ahkerat, avuliaat ja ei missään tapauksessa aggressiiviset ulkomaanvahvistukset vielä nostavat Suomen talousahdingosta.
Asiakkaan harhaanjohtaminen ei varmaankaan ole hyvä asia, mutta tuossa kilpailussa on ehkä se hyvä puoli, että "virallisen" postin täytynee kilpailla noiden postiyritysten kanssa tehostamalla palveluitaan. Postin täytyy siis pitää palvelunsa kilpailukykyisinä, kun taas postimonopolin ei tarvitsisi. Postimonopoliinkin voisi ehkä vaikuttaa mielenosoituksilla ja äänestyksillä, mutta sellaisessa vaikuttamisessa lienee omat dynamiikkansa ja ongelmansa.
SK kirjoitti:
Asiakkaan harhaanjohtaminen ei varmaankaan ole hyvä asia, mutta tuossa kilpailussa on ehkä se hyvä puoli, että "virallisen" postin täytynee kilpailla noiden postiyritysten kanssa tehostamalla palveluitaan. Postin täytyy siis pitää palvelunsa kilpailukykyisinä, kun taas postimonopolin ei tarvitsisi. Postimonopoliinkin voisi ehkä vaikuttaa mielenosoituksilla ja äänestyksillä, mutta sellaisessa vaikuttamisessa lienee omat dynamiikkansa ja ongelmansa.
Lähinnähän tuo vaikuttaa turistien kusettamiselta. Tuskin paikalliset noita käyttävät. Mutta moni turisti olettaa, että kun pyytää postimerkkiä, saa sellaisen. Meneeköhän noista korteista mikään edes perille.
Vierailija kirjoitti:
SK kirjoitti:
Asiakkaan harhaanjohtaminen ei varmaankaan ole hyvä asia, mutta tuossa kilpailussa on ehkä se hyvä puoli, että "virallisen" postin täytynee kilpailla noiden postiyritysten kanssa tehostamalla palveluitaan. Postin täytyy siis pitää palvelunsa kilpailukykyisinä, kun taas postimonopolin ei tarvitsisi. Postimonopoliinkin voisi ehkä vaikuttaa mielenosoituksilla ja äänestyksillä, mutta sellaisessa vaikuttamisessa lienee omat dynamiikkansa ja ongelmansa.
Lähinnähän tuo vaikuttaa turistien kusettamiselta. Tuskin paikalliset noita käyttävät. Mutta moni turisti olettaa, että kun pyytää postimerkkiä, saa sellaisen. Meneeköhän noista korteista mikään edes perille.
Tuossa tapauksessa ilmiö tosiaan voidaan ehkä nähdä kielteisenä. Tosin jotkut (useimmat?) vapaan kaupan kannattajatkin ovat ehkä sitä mieltä, että feikkituotteita ja harhaanjohtavaa mainontaa voitaisiin säännellä. Vaikka esimerkiksi Suomessa elintarvikekauppa onkin melko vapaata, eivät kaupat varmaankaan saa myydä Rainbow-kolaa Coca-Colan tai Pepsin logoilla merkityistä pulloista, tai sanoa, että kyseinen juoma on sokeritonta, jos se ei sitä oikeasti ole.
Käy vaan postittamassa suoraan postissa