Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lukutaito ja peruskoulu

Vierailija
11.03.2023 |

Opettajana olisin sitä mieltä, että lukutaidon romahtaminen on pääasiassa älypuhelinten ja somen syytä. Ne ovat kouluttaneet nuorten aivot lyhytkestoiseen keskittymiseen ja voimakkaisiin ärsykkeisiin. Kokonaisen kirjan lukeminen tuntuu nuoresta tylsältä ja mahdottomalta: jo kirjan sivu näyttää loputtomine riveineen nuoren silmiin autiomaalta, kun hän on tottunut lukemaan lyhyitä postauksia ja katselemaan kuvia.

Uskoisin, että myös monet aikuisista ovat huomanneet, että oma lukeminen on vähentynyt ja hidastunut.

Jostain syystä nykyinen digimaailma heikentää lähimuistia, ja se heikentää lukuprosessia. Ilmeisesti virikkeiden runsaus kuormittaa niin paljon, että muisti sakkaa. Tästä oppilaat minulle ovat valittaneet: että kokeisiin lukiessa ei muista, mitä edellisessä kappaleessa luki.

Koululaitos ei ole kyennyt vastaamaan tähän uuteen haasteeseen vielä. Lisänä oppilasaineksen valtava heterogeenisuus, kun samassa ryhmässä voi olla perusjengin lisäksi pari neuropsykologisista ongelmista kärsivää ylivilkasta ja pari ma hantulijaa, joiden suomen kielen taito ei vielä riitä teoreettiseen opiskeluun.

Perusryhmien kokoja olisi reilusti laskettava, se olisi ensimmäinen teko. Erityisopettajia kouluun lisää, ja lisää pienryhmiä ongelmaisille. Inkluusio ei ole enää tätä päivää. t. yläkoulun ope

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla