AmigaOS 3.2.2 käyttöjärjestelmäpäivitys julkaistu! Ja Pistorm32 kiihdytinkortti: 2300 MIPS ja noin 2 GB muistia A1200:lle!
AmigaOS 3.2.2 on vuosien työn tulos, jossa ollaan fiksattu AmigaOS 3.1 uuteen uskoon.
https://hyperion-entertainment.com/index.php/news
Ja nyt rupeaa Amiga 68k-puolellakin tapahtumaan. Moderni prosessorihan on noin 2-3 GHz, ja jos se pystyy suorittamaan 2 käskyä/kellonjakso keskimäärin, niin 4000-6000 MIPS on tulos. Kun Amigalle saadaan 2300 MIPS:iä, niin ollaan suunnilleen samassa teholuokassa kuin moderni tietokone, jos puhutaan yhdestä prosessorista.
Pistorm32 siis perustuu Raspberry Pi4:n 2.2 GHz ARM-prosessoriin, jossa emu68 JIT-emulaattori m68k-konekielelle ja RTG kortti myös mukana, jotta ei tarvitse käyttää hitaita AGA-piirejä Workbenchiin tai uusiin 3D-peleihin.
Tehoa on nyt sen verran että softarenderöijällä saa Quake ja Quake2-peleihin niin paljon tehoa että pyörivät hyvin vielä 640x480 resoluutiossa. Kenties Half-Life 1 saadaan pyörimään myös 68k-Amigoissa!
Eli nyt käyttöjärjestelmäpäivityksen ja Pistorm-laudan myötä, Amigoista löytyy tehoa ja käyttömukavuutta kuin jostain vuoden 2005 PC:stä.
Myös Apollo/Vampire FPGA Amiga löytyy, jossa 3D-kiihdytyspiiri Maggie ja SAGA-chipset! Siinä 16x16 bit äänikanavaa, 16 hardware spriteä, copper coprocessor, ja Blitter, ja 24 bit grafiikka, 1280x720 resoluutio, AMMX-käskykanta, ja 100 MHz 68080 prosessori.
Eli nyt Amigoille uusia 3D-pelejä tekemään! Pääsee myös hyvin laiteläheiseen ohjelmointiin assemblerkielellä, jos haluaa.
Kommentit (29)
Pyöriiköhän F-15 Strike Eagle II vähän paremmin nyt?
Tämä oli aloitus jota en kuuna päivänä arvannut vauvapalstalla näkeväni :-D
t. ex-amigisti
...eli käytännössä Amigasta ei ole mitään jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Pyöriiköhän F-15 Strike Eagle II vähän paremmin nyt?
No ei noin vanhoista peleistä kannata puhua. Puhutaan 2000-luvun alun peleistä, joita olisi nyt mahdollista tehdä myös Amigalle.
Vierailija kirjoitti:
...eli käytännössä Amigasta ei ole mitään jäljellä.
Onhan siinä.. Käyttöjärjestelmä, ja audio-piirit, ja myös vanha AGA-chipset, jos ei RTG:tä halua käyttää. Kyllä AGA-piireilläkin saa nopeaa 3D grafiikkaa, jos tyytyy 320x256 resoluutioon ja 256 väriin. Kaikki renderöinti ja laskenta tehdään FAST-muistissa, kuten 68060-pohjaisissa laitteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...eli käytännössä Amigasta ei ole mitään jäljellä.
Onhan siinä.. Käyttöjärjestelmä, ja audio-piirit, ja myös vanha AGA-chipset, jos ei RTG:tä halua käyttää. Kyllä AGA-piireilläkin saa nopeaa 3D grafiikkaa, jos tyytyy 320x256 resoluutioon ja 256 väriin. Kaikki renderöinti ja laskenta tehdään FAST-muistissa, kuten 68060-pohjaisissa laitteissa.
Kuten sanoin, Amigasta ei ole mitään jäljellä.
Arvostan old school demoscenen tuotoksia missä alkuperäisestä raudasta revitään yhä uudelleen lisää ja lisää näyttäviä efektejä.
Nämä aloituksen tyyliset himmelit on lähinnä huvittavia. Vähän sama kuin autoharrastajat liimaisia uuden Teslan nokkaan DMC logon ja ajelevat sitten luu ulkona tosi päheällä "Deloreanilla".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...eli käytännössä Amigasta ei ole mitään jäljellä.
Onhan siinä.. Käyttöjärjestelmä, ja audio-piirit, ja myös vanha AGA-chipset, jos ei RTG:tä halua käyttää. Kyllä AGA-piireilläkin saa nopeaa 3D grafiikkaa, jos tyytyy 320x256 resoluutioon ja 256 väriin. Kaikki renderöinti ja laskenta tehdään FAST-muistissa, kuten 68060-pohjaisissa laitteissa.
Kuten sanoin, Amigasta ei ole mitään jäljellä.
On jäljellä.. Voi ohjelmoida 68k-assemblerkiellä pelejä kuten aikaisemmin. Sekä 3D-puolella, kuten olisi 68060 prosessori.
PowerPC-Amigat ne vasta paskoja laitteita olivat, ei 68k prosessori ja AmigaOS 4, ja jotain ihme grafiikkarajapintoja, jotka eivät kuulu Amigaan.
up, menen muutaman tunnin kävelylle, kirjoittakaa sillä aikaa jotain järkevää.
Yritin joskus aikoinaan opiskella 68000-sarjan assembleria, vaan se loputon määrä erilaisia muistinosoituskäskyjä kävi hermoille ja totesin että liian vaikeaa mulle.
Mulla on ainakin ihan alkuperäinen Commodore Amiga 500, jossa ainoana lisukkeena on aikalaisensa 512kt lisämuisti. En aio laittaa edes mitään usb / muistikorttikilkkeitä 3,5" korppuaseman tilalle kuten jotkut. Tämä on mulle retrokone ja se retroefekti menisi pilalle jos laittaa tähän nykyajan romuja kiinni.
Itsellä jäi Amiga vaihe väliin ja hyppäsin C64:stä suoraan PC maailmaan.
Tuon ideana on siis että amigalla pystyisi pyörittämään pelejä jotka eivät julkaisun aikaan siinä pyörineet? Olemassa voi olla pieniä laitteita joissa on jonkinlainen suoritin ja joitain muita komponentteja ja laitteella voisi pelata vanhoille konsoleille julkaistuja pelejä. pelit sitten luulevat että alla olisi oikeata rautaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuon ideana on siis että amigalla pystyisi pyörittämään pelejä jotka eivät julkaisun aikaan siinä pyörineet? Olemassa voi olla pieniä laitteita joissa on jonkinlainen suoritin ja joitain muita komponentteja ja laitteella voisi pelata vanhoille konsoleille julkaistuja pelejä. pelit sitten luulevat että alla olisi oikeata rautaa.
Siis Amigalle on aikaisemmin käännetty mm. Quake, Quake2, Duke Nuke'm, Descent, Shadow Warrior, Blood, mutta ne eivät kaikki pyöri niin hyvin 68060-prosessorilla, mutta Pistorm32:lle ne ovat kevyttä kamaa:
Doom 1 ja 2 siis pyörii jo hyvin vanhoilla Amigoilla, mutta nyt olisi mahdollisuus pyörittää vaativampia 3D-pelejä Amigalla.
Typerää.
Emulaattori ei ole mikään Amiga. Se on teeskentelijä, imitoija.
Parempi olisi vain keksiä optimaalisempaa koodia, joka suoritetaan oikealla Amigalla.
Vierailija kirjoitti:
Typerää.
Emulaattori ei ole mikään Amiga. Se on teeskentelijä, imitoija.
Parempi olisi vain keksiä optimaalisempaa koodia, joka suoritetaan oikealla Amigalla.
Totta puhut.
Vierailija kirjoitti:
Typerää.
Emulaattori ei ole mikään Amiga. Se on teeskentelijä, imitoija.
Parempi olisi vain keksiä optimaalisempaa koodia, joka suoritetaan oikealla Amigalla.
Vaikka Pistorm32-kortilla on ARM-prosessori, niin se suorittaa silti 68k-käskyjä. Voit koodata 68k-assemblerilla, kuten aikaisemminkin. Mikä on pääasia. Mikäli joskus tehdään oikea 2 GHz 68080-prosessori, niin voit ajaa samaa koodia silläkin.
Korostan että Pistorm32 on ihan eri asia kuin vaikka joku WinUAE-emulaattori PC:llä, joka ei täytä reaaliaikavaatimuksia, eikä esim. chipset-emulaatio ole välttämättä tarkka. Lisäksi WinUAE:ssa tulee jonkin verran input lagia, ja hidastumisia, riippuen koneen prosessoritehosta.
Testasin monia Amiga-pelejä Androidin arm4UAE-emulaattorilla, eikä mikään niistä toiminut täydellisesti, tuli välillä hidastumisia, mitä ei tule alkuperäisellä Amigalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerää.
Emulaattori ei ole mikään Amiga. Se on teeskentelijä, imitoija.
Parempi olisi vain keksiä optimaalisempaa koodia, joka suoritetaan oikealla Amigalla.
Vaikka Pistorm32-kortilla on ARM-prosessori, niin se suorittaa silti 68k-käskyjä. Voit koodata 68k-assemblerilla, kuten aikaisemminkin. Mikä on pääasia. Mikäli joskus tehdään oikea 2 GHz 68080-prosessori, niin voit ajaa samaa koodia silläkin.
Korostan että Pistorm32 on ihan eri asia kuin vaikka joku WinUAE-emulaattori PC:llä, joka ei täytä reaaliaikavaatimuksia, eikä esim. chipset-emulaatio ole välttämättä tarkka. Lisäksi WinUAE:ssa tulee jonkin verran input lagia, ja hidastumisia, riippuen koneen prosessoritehosta.
Testasin monia Amiga-pelejä Androidin arm4UAE-emulaattorilla, eikä mikään niistä toiminut täydellisesti, tuli välillä hidastumisia, mitä ei tule alkuperäisellä Amigalla.
Siis uae4arm-emulaattorilla.
up