HS: 3 helsinkiläisrehtoria kertoo mitä kouluissa tapahtuu
Sanaakaan ei mainittu opiskelurauhasta ja sen merkityksestä opintomenestykseen.
Juttuun ei oltu löydetty ainuttakaan rehtoria, joka tunnistaisi tai tunnustasi ongelmia löytyvän. Sanat rikkaus ja värikkyys kyllä toistuu mutta kritisointi leimataan ohueksi faktatiedoksi tai jopa tietämättömyydeksi.
Kommentit (8)
Nykyään rauhallinen opiskelutila lasketaan erityiseen tukeen kuuluvaksi. Sellaisen saattaa saada jos on tehty erityisen tuen päätös.
Ehkä siksi sitä ei ole mainittu.
Puhuivat juuri siitä, mitä tarvitaan. Tarvitaan pienet ryhmät, riittävästi aikuisia, rahaa kirjoihin ja materiaaleihin. Näiden lisäksi toimiva oppilashuolto ja työrauha vanhemmilta. Jos nämä asiat on kunnossa, pärjätään kyllä erilaisten oppijoiden kanssa. T. Ope Itä-Helsingistä
Jos asenne on tuo kuin Apollon rehtorilla, turha odottaa ketäön normaalin perheen lasta sinne.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään rauhallinen opiskelutila lasketaan erityiseen tukeen kuuluvaksi. Sellaisen saattaa saada jos on tehty erityisen tuen päätös.
Ehkä siksi sitä ei ole mainittu.
Tämä on valitettavasti totta.
Oma lapsi sai erityisen tuen päätöksen kun hänellä oli diagnosoitu määrittelemätön ahdistuneisuushäiriö. Erityistä tukea olivat ylöspäin eriyttäminen ja rauhallinen opiskelutila.
Olin luullut, että ne kuuluisivat koulun jokaiselle oppilaalle automaattisesti.
Joka tapauksessa ahdistus parani sen tuen ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Jos asenne on tuo kuin Apollon rehtorilla, turha odottaa ketäön normaalin perheen lasta sinne.
Hän sanoi, että "Näen, että meiltä kasvaa avarakatseisia ihmisiä, jotka ovat pienestä pitäen oppineet olemaan tekemisissä eri tavalla ajattelevien kanssa."
Mutta hän sanoi myös, että meillä on enemmän riitatilanteita.
Sillä tavallako sitä ollaan tekemisissä eri tavalla ajattelevien kanssa, että riidellään tai kiusataan kun toisella on erilainen tausta tai erilaiset ajatukset.
Vierailija kirjoitti:
Puhuivat juuri siitä, mitä tarvitaan. Tarvitaan pienet ryhmät, riittävästi aikuisia, rahaa kirjoihin ja materiaaleihin. Näiden lisäksi toimiva oppilashuolto ja työrauha vanhemmilta. Jos nämä asiat on kunnossa, pärjätään kyllä erilaisten oppijoiden kanssa. T. Ope Itä-Helsingistä
Tarvitaan myös työrauhaa muilta oppilailta. Kun juttelin poikani kanssa onko oppitunneilla rauhallista, hän kertoi että muuten joo mutta yksi luokkakaveri leikkii jatkuvasti leluillaan ja häiritsee opetusta. Kyseessä siis 5. luokkalainen lapsi. Opettaja ei kuulemma puutu kuin satunnaisesti.
Vanhempainillassa ihmettelin kun luokassa oli hyllyllä kuulosuojaimia, siis sellaisia mitä käytetään ampuradalla kun suojataan kuulo. Niitä saa käyttää jos muiden härvääminen häiritsee kokeissa tai tehtävien teossa... meneeköhän toi nyt vähän väärin päin?
T. Isä itähelsingistä
Ollaankohan tässä nyt menossa kohti eliitin yksityiskouluja, kotiopetusta vai perheellisten pakoa Helsingistä?
Kyllähän nuo musiikkiluokkien ym. lopettamiset, tavallisten koulujen ongelmat ja sitten vielä pakolliset Setan järjestämät sateenkaarityöpajat karkottaa ihmiset, jotka haluavat kasvattaa lapsistaan täysipäisiä.
Muuttoliike Helsingistä pois vaikuttaisi tietysti muuhunkin, esim. asuntojen hintoihin, jotka ovat nyt muutenkin laskussa.
Keskiluokalla, ylemmällä keskiluokalla ja eliitillä on myös resursseja vaikuttaa elämäänsä. Etätyötkin ovat nykyään mahdollisia.
Miksiköhän?