Käytiin tänään 6v. neuvolassa ja aika yllättäen tuli lähete toimintaterapiaan
Päiväkodissa ei ole koskaan kerrottu minkäänlaisesta huolesta. Siis toimintaterapialähete tuli siksi, että tyttö ei osannut piirtää kolmiota. Hän ei vaan hahmottanut sitä kuviota ja parin yrityksen jälkeen tuloksena oli neliö. Ihmisen hän piirtää pääjalkaisena, siis vartalo puuttuu kokonaan ja sormet on lähes koko käsivarren pituudelta. Myös nenä puuttuu kasvoista.
Hienomotoriikassa ei ole ongelmia. Tyttö osaa värittää oikein hienosti ja myös leikkaaminen sujuu hyvin. Hän on hyvin liikunnallinen ja keksii todella hienoja mielikuvitusleikkejä. Myös riimittely ja vastakohdat kiinnostavat ja sujuvat hienosti.
En tiedä mitähän tästä nyt pitäis ajatella? Pitäisikö huolestua kovastikin?
Kommentit (17)
Ei tainnut vain ymmärtää ohjeita.
Ja vaikka jotain olisikin, niin tuskin mitään ihan kamalan isoa. Näkyisi kyllä muutoinkin.
Päiväkodissa ei ole koskaan kerrottu minkäänlaisesta huolesta. Siis toimintaterapialähete tuli siksi, että tyttö ei osannut piirtää kolmiota. Hän ei vaan hahmottanut sitä kuviota ja parin yrityksen jälkeen tuloksena oli neliö. Ihmisen hän piirtää pääjalkaisena, siis vartalo puuttuu kokonaan ja sormet on lähes koko käsivarren pituudelta. Myös nenä puuttuu kasvoista.
Hienomotoriikassa ei ole ongelmia. Tyttö osaa värittää oikein hienosti ja myös leikkaaminen sujuu hyvin. Hän on hyvin liikunnallinen ja keksii todella hienoja mielikuvitusleikkejä. Myös riimittely ja vastakohdat kiinnostavat ja sujuvat hienosti.
En tiedä mitähän tästä nyt pitäis ajatella? Pitäisikö huolestua kovastikin?
mutta hyvä että neuvolassa kuitenkin tajuttiin tarttua sinänsä lievään ongelmaan! Toimintaterapeutti osaa arvioida, onko tytöllä esim. avaruudellisen hahmottamisen alueella tai jossakin muussa kapea-alaista erityisvaikeutta. Pienistäkin ongelmista saattaa kouluvuosien aikana kasvaa suuria, mikäli niitä ei ajoissa havaita ja kuntouteta. Eli huolestua ei kannata, vaan olla tyytyväinen :)
kiinnitettiin asiaan huomiota ja asia voidaan tarkistaa ja tarvittaessa sitä voidaan treenata toimintaterapiassa. Ei siitä ainakaan mitään haittaa ole!
5 v neuvolassa sen sijaan piirreltiin ja tehtiin tehtäviä tosi paljon.
Lapset yleensä pitävät toimintaterapiasta. Toimintaterapeutti osaa arvioida, onko aihetta tarkempiin tutkimuksiin.
t. äiti, jonka kaksi lasta käyvät toimintaterapiassa
ei osannu 5 vuotis neuvolassa mitään. Siis ei hahmottaa ihmistä paperille, ei piirtäny muuta kuin söheröjä, ei hallinnut saksia.
No pojalla on vaikeaksi luokiteltu lukivaikeus. Kolme vuotta meni koulussa, että opi lukemaan ja kirjoittamaan.
Nykyään lukee sujuvasti, mutta kirjoittamisessa on aina näitä puuttuvia kirjaimia.
On kuitenkin ihan normaali nuori mies :)
Nyt perheen nuorin 6 v on jo hyvin taitava piirtäjä ja piirtää vaikka mitä sankariukkoja. Onneksi.. Huh ja huokaisu. Ja leikkaa ja liimaa jne.
jos 6-vuotias piirtäisi pääjalkasia.
sanottiin vaan että joo, ihan hyvä, vaikka poika oli ikäisiään jäljessä kynähommissa, eivätkä ne pätkääkään kiinnostaneet. Vasta kouluun mentyä selvisi, että ekaluokkahan on lähes pelkkää kynänkäyttöä: piirtämistä ja numeroiden, kirjaimien harjoittelua. Vaikkei pojalla älyssä mitään vikaa ole, alkoi heti jäädä jälkeen. 3. luokalla oli sitten jo niin paljon jäljessä, että päätettiin jättää kertaamaan. Esim. monissa kokeissa ehti vastata vain puolet tehtävistä, kun oli niin hidas kirjoittamaan, vaikka olisi osannutkin. Lisäajalla ei enää malttanut keskittyä, kun muut olivat jo lopettaneet.
No sinänsä kertaaminen ei loppuvuoden lapselle liene haitaksi, mutta mieluummin olisin ottanut toimintaterapiaa tai eskarin uudestaan. Kaverin lapsi toiselta paikkakunnalta pääsi toimintaterapiaan samassa tilanteessa ja koulu on tietääkseni sujunut paremmin.
Ohhoijaa, tänne on taas eksynyt näköjään pari pikkuneron äitiä...lapset kehittyy eri vauhtia ja on erilaisia kiinnostuksen kohteita. Asioita voi myös harjoitella ja monesti suorittajavanhempien lapsia on etukäteen vielä prepattu näihin neuvolakäynteihin harjoittelemalla esim. kuvioiden piirtämistä yms. Lisäksi neuvolan tädit etsivät joskus turhankin innokkaasti näitä poikkeavuuksia (vähän sama kuin yli-innokas katsastusmies etsii etsimällä vikoja autosta) ja mielellään niistä kertovat jotta pääsevät esittelemään omaan "pätevyyttään".
Minun näkemykseni mukaan kannattaa huolestua vasta jos lapsella on selvästi nähtävissä olevia ongelmia päivittäisessä toiminnassa ja kanssakäymisessä. Suurimmat erot taidoissa tasaantuvat yleensä kouluun mennessä ja silloinhan se harjoittelu vasta alkaa.
Esimerkiksi itse en ole koskaan ollut mikään kovin kummoinen piirtäjä ja varsinkin ihmisten piirtämistä inhosin. Silti on koulut käyty ja töitä tehty.
Harjoittelette tytön kanssa noita piirtämisjuttuja niin eiköhän se siitä.
T: yksi iskä
Emme ole harjoitelleet tytön kanssa piirtämistä lainkaan. Hän on innostunut piirtämisestä vasta viime talvena. Kolmion kyllä tuntee kuviona, mutta näköjään ei sitä osaa piirtää. Hän osaa piirtää mielestäni ihan hienon tikkujalkaisen hevosen, mutta ihminen on tosiaan ilman vartaloa.
Katsotaan nyt sitten mitä toimintaterapeutti sanoo kunhan sinne joskus syksyllä/talvella pääsee :)
ap
piirtää tikku-ukkoja. Pää,ympyrävartalo, tikut kädet ja jalat, naamassa joskus jotain.
Kun ei vaan pätkääkään kiinnosta toi ihmisten piirtäminen. Kaikenlaisia hienoja yksityiskohtaisia autoja kyllä piirtää
niin, että se joka oli kovasti huolissaan niistä pääjalkaista, yksistään niistä nyt ei tarvitsisi niin huolissaan olla...
Meidän 5v sai samantapaisista syistä lähetteen toimintaterapeutin arvioon. Mielestäni turhaan mutta yllätyksekseni löytyi pieni motorinen häikkä. Tai sitten kun terapeutti esitti mielipiteensä täytyi kyllä myöntää että kaikissa kohden olin samaa mieltä. Eli ei ollutkaan turha käynti.
No onneksi ongelma ei ole korjaamaton ja niin lievä että saattiin vain kotiin harjoitteluohjeita ja puolen vuoden kuluttua katsotaan onko kotiläksyt (tasapainoharjoituksia jne) auttaneet. Ilman harjoituksia lukihäiriöiden ym. riski kasvaa eli olen oikein tyytyväinen että päästiin harjoittelemaan ja pyritään ennalta ehkäisemään ongelmia pienellä vaivalla nyt.
Meidän 5v sai samantapaisista syistä lähetteen toimintaterapeutin arvioon. Mielestäni turhaan mutta yllätyksekseni löytyi pieni motorinen häikkä. Tai sitten kun terapeutti esitti mielipiteensä täytyi kyllä myöntää että kaikissa kohden olin samaa mieltä. Eli ei ollutkaan turha käynti.
No onneksi ongelma ei ole korjaamaton ja niin lievä että saattiin vain kotiin harjoitteluohjeita ja puolen vuoden kuluttua katsotaan onko kotiläksyt (tasapainoharjoituksia jne) auttaneet. Ilman harjoituksia lukihäiriöiden ym. riski kasvaa eli olen oikein tyytyväinen että päästiin harjoittelemaan ja pyritään ennalta ehkäisemään ongelmia pienellä vaivalla nyt.
Poikani 5v piirsi, kun neuvolan täti käski; "Piirrä ihmisen pää, jalka, käsi, " jne. No poika piirsi kaikki osat irrallaan pitkin paperia. Diagnoosi; "Ei osaa vielä lainkaan piirtää ihmistä" Nauroin vaan
se ei onnistu moneltakaan aikuiseltakaan. Lapset sekottaa helposti kolmion ja neliön.
T. Äiti 45v. joka piirtää todella huonosti.
turha huolehtia etukäteen.
Eikö siis tunne kolmiota vai eikö osaa piirtää kotonakaan?