Kulttuurimarxistit perustivat miehiä syrjivän ravintolan joukkorahoituksen voimin Kallioon Konkurssiin puolessa vuodessa
Ravintola Kvääristö markkinoi itseään paikkana, joka vastaa queerien, naisten, transsukupuolisten, muunsukupuolisten, lesbojen, pan- ja bi-naisten kaipaaman oman tilan tarpeisiin. Miehiä ei ravintolaan kaivattu, ja se tehtiin selväksi julkisessa tiedottamisessa:
Kvääristö ei ole koko sateenkaariväen oma paikka, vaan se on suunnattu naisille ja sukupuolivähemmistöille: sateenkaareville naisille, sukupuolivähemmistöille ja heidän ystävilleen. Pikanttina yksityiskohtana Kvääristön viinilistakin koostuu pelkästään naisten vetämien viinitilojen tuotteista. Näin tarkkaa kohderyhmän rajausta ravintolan liikeideassa ei olekaan Helsingissä nähty tällä vuosituhannella. Se on oikeastaan virkistävää, vaikka kulkeekin vastavirtaan kolmatta vuosikymmentä vallinneen mixed crowd suuntauksen kanssa, kirjoitti transulehti QX viime toukokuussa.
Ravintolan ajatuksena oli toimia turvallisena tilana edellämainituille ryhmille, mikä käytännössä tarkoittaa ankeaa ravintolailtaa ilman vitsailua tai ylipäätään ilman normaalia sosiaalista kanssakäymistä, sillä ympärillä on pelkästään kaikesta loukkaantuvia hulluja, joiden sosiaaliset säännöt muuttuvat viikoittain. Ilmeisesti edes kohderyhmän väki ei jaksanut käydä paikassa, sillä kesäkuussa auennut ravintola laittoi ovensa viimeisen kerran kiinni kahdeksan kuukautta avajaistensa jälkeen.
Ravintola sai vetoapua itselleen suurimmilta medioilta, jotka kirjoittivat juttuja (lue: mainoksia) ravintolan olemassaolosta ja toimintaperiaatteista. Esimerkiksi Helsingin Sanomien, Iltalehden, Ylen ja useiden pienempien lehtien mainostus ei onnistunut antamaan ravintolalle riittävää kassavirtaa pysyäkseen pystyssä.
Kvääristö on malliesimerkki siitä, miten joka päivä joka ikisestä tuutista pakotettava homo- ja transupropaganda ei todellisuudessa kiinnosta kuin hyvin pientä ryhmää.
Lähde: Iltalehti