Miksi Suomessa ei ole junarataa Lahti-Jkl-Oulu?
Jyväskylään pääsis Helsingistä jossain 2,5h. Nyt vedetään ensin 100km sivuun. Helsingistä Ouluunkin pääsis rannikoita kiertelemättä ja säästyis varmaan 2h siinäkin.
Kommentit (41)
Siitä vaan rahoittamaan ja Väylävirastolle asiaa esittämään. Kyllä minäkin mielelläni nopeuttaisin Oulu - Helsinki -väliä, mutta välillä on päästävä kyllä myös Tampereelle. Ouluun pääsee muuten myös itärataa pitkin.
Jep, sanoppa se. Kiva Onnilla matkustaa miljuuna tuntia Jykylään..
Rautatiet on aikoinaan rakennettu pääasiassa teollisuuden tarpeiden perusteella. Jkl-lahti välille ei tarvittu rataa, koska oli järvi.
Vierailija kirjoitti:
Rautatiet on aikoinaan rakennettu pääasiassa teollisuuden tarpeiden perusteella. Jkl-lahti välille ei tarvittu rataa, koska oli järvi.
Tämä oli varmaan aikaa, kun puutavaraa kuljetettiin enimmäkseen uittamalla vesistöjä pitkin.
Koska ensimmäinen junarata Suomessa oli Helsinki-Hämeenlinna. Ja siitä sitten Tampereelle.
"säästyis varmaan 2h siinäkin."
No ei säästyisi. Matka Jyväskylän kautta on muutaman kymmenen kilmetria lyhempi kuin Seinäjoen kautta joten säästö ei olisi kuin ehkä vartti.
Tampere vähän isompi paikka kuin Lahti tai Jyväskylä, siksi päärata menee pohjoiseen Tampereen kautta. Ei näitä voi jokaisen yksittäisen toiveen takia toteuttaa.
Samoin voisi myös ehdottaa rantarataa Oulu-Vaasa-Pori-Turku mutta mistä rahat. Tässäkin pitään turhaan Tampereen kautta koukata jos haluaa Turkuun tai sieltä pohjoiseen.
Matka Helsinki-Jyväskylä-Oulu on linnuntietä 544 km ja Helsinki-Seinäjoku-Oulu taas 591 km. Eroa on siis 47 kilometriä. Jos juna kulkee 120 km tunnissa niin ero matka-ajassa olisi 23 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautatiet on aikoinaan rakennettu pääasiassa teollisuuden tarpeiden perusteella. Jkl-lahti välille ei tarvittu rataa, koska oli järvi.
Tämä oli varmaan aikaa, kun puutavaraa kuljetettiin enimmäkseen uittamalla vesistöjä pitkin.
Näin on. Kaikki maan isommat rautatielinjat on siltä ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Koska ensimmäinen junarata Suomessa oli Helsinki-Hämeenlinna. Ja siitä sitten Tampereelle.
Helsinki-Hämeelinnan jälkeen tuli Riihimäki-Pietari, joka menee Lahden kautta. Se valmistui ennen Tampereenrataa.
Suomen rataverkosto on minimaalinen verrattuna Keski-Eurooppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautatiet on aikoinaan rakennettu pääasiassa teollisuuden tarpeiden perusteella. Jkl-lahti välille ei tarvittu rataa, koska oli järvi.
Tämä oli varmaan aikaa, kun puutavaraa kuljetettiin enimmäkseen uittamalla vesistöjä pitkin.
Näin on. Kaikki maan isommat rautatielinjat on siltä ajalta.
Anekdoottina: Helsinki-Pietari rata rakennettiin Salpausselälle, ei rannikolle, jotta Saksan sotalaivojen tykkien kantama ei radalle ulottuisi.
Vierailija kirjoitti:
Joo no niinpä. Typerää kiertää Tampereen kautta.
Eipä kyllä ole mitään Lahti-Tamperettakaan.
Jos se Lahti nyt oli jotenkin oleellinen osa tätä tarinaa.
Vierailija kirjoitti:
Tampere vähän isompi paikka kuin Lahti tai Jyväskylä, siksi päärata menee pohjoiseen Tampereen kautta. Ei näitä voi jokaisen yksittäisen toiveen takia toteuttaa.
Samoin voisi myös ehdottaa rantarataa Oulu-Vaasa-Pori-Turku mutta mistä rahat. Tässäkin pitään turhaan Tampereen kautta koukata jos haluaa Turkuun tai sieltä pohjoiseen.
Ja jos katsoo paikkakuntia Jyväskylästä pohjoiseen, niin missä paikoin tällä Helsinki - Lahti - Jyväskylä - Oulu -radalla olisi asemat Jyväskylän ja Oulun välillä? Pihtipudas, Kärsämäki, Pulkkila? Jotenkin kuulostaa tutulta, mistähän johtuisi? Ai juu nelostie menee juuri tuota reittiä. Tälle junaradalle on vaikea löytää business casea.
Koska junaradan tekeminen on helvetin kallista, ja ne suunnitellaan odotettavissa olevan käyttöasteen ja kaupallisen hyödyn mukaan. Siksi.
Meneehän rata jykylästä äänekosken kautta haapamäelle. Se ei vain ole käytössä.
Junaradan rakentaminen vuoriston ja kanjonin yli olisi liian kallista.
Vierailija kirjoitti:
Suomen rataverkosto on minimaalinen verrattuna Keski-Eurooppaan.
Suomen väestö on myös minimaalinen verrattuna Keski-Eurooppaan. Monikymmenkertainen väestö mahdollistaa tiheän raideverkon.
Joo no niinpä. Typerää kiertää Tampereen kautta.