Sähkö on tänään halpaa. Sähköautolla ajo maksaa nyt n. 1,5e/100km
Tänään kannattaa ladata sähköauto.
Sähkö maksaa kaikkine siirtokuluineen ym n. 7c / kWh.
Kannattaa ajella sähköautolla. Teslan akun lataaminen täyteen maksaa n. 5e
( tosin akku ei ole koskaan ihan tyhjä eikä sitä ladata koskaan ihan täyteen) .
Näillä hinnoilla sähköautolla ajaminen maksaa seuraavan viikon ajan n. 1-1,5e/ 100km. Kaupungissa hitailla nopeuksilla vähemmän.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Mulla pelkät verot ja siirtomaksut jo 8c/ kWh ja näyttäisi nyt energian hinta olevan 10.7c.
Meilläkin maksoi sähkö aiemmin kiinteähintaisen sopimuksen kanssa siirtomaksuineen 0,13e/kWh.
Nyt jouduttiin siirtymään pörssisähköön, mutta sähkö onkin ollut tosi usein yöllä hyvin halpaa joten ainakin sähköauton latauksen kanssa ei ole ollut ongelmaa.
Taas ajellaan seuraava viikko hintaan 1,5e/100km.
Ja kaupungissa ajaminen maksaa lähemmäs 1e/100km.
Sähkö halpenee vasta iltapäivällä klo 12 jälkeen.
Ladatkaa tuntihintasovellus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla pelkät verot ja siirtomaksut jo 8c/ kWh ja näyttäisi nyt energian hinta olevan 10.7c.
Meilläkin maksoi sähkö aiemmin kiinteähintaisen sopimuksen kanssa siirtomaksuineen 0,13e/kWh.
Nyt jouduttiin siirtymään pörssisähköön, mutta sähkö onkin ollut tosi usein yöllä hyvin halpaa joten ainakin sähköauton latauksen kanssa ei ole ollut ongelmaa.
Taas ajellaan seuraava viikko hintaan 1,5e/100km.
Ja kaupungissa ajaminen maksaa lähemmäs 1e/100km.
Millä alueella asut, kun siirtomaksusi niin edullinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla pelkät verot ja siirtomaksut jo 8c/ kWh ja näyttäisi nyt energian hinta olevan 10.7c.
Meilläkin maksoi sähkö aiemmin kiinteähintaisen sopimuksen kanssa siirtomaksuineen 0,13e/kWh.
Nyt jouduttiin siirtymään pörssisähköön, mutta sähkö onkin ollut tosi usein yöllä hyvin halpaa joten ainakin sähköauton latauksen kanssa ei ole ollut ongelmaa.
Taas ajellaan seuraava viikko hintaan 1,5e/100km.
Ja kaupungissa ajaminen maksaa lähemmäs 1e/100km.
Nyt näyttäisi sähkö maksavan n. 7-8c/ kWh klo 12 jälkeen.
Varmaan huomennakin sähkö on aika halpaa. Tuulivoimaa saadaan hyvin.
https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinainformaatio/tuulivoiman-tuotanto/
Outoa, mulla näyttää Fingridin sovellus 12.1 c/kWh just nyt.
Vierailija kirjoitti:
Outoa, mulla näyttää Fingridin sovellus 12.1 c/kWh just nyt.
Mitäs se näyttää klo 12 jälkeen ?
Vierailija kirjoitti:
Outoa, mulla näyttää Fingridin sovellus 12.1 c/kWh just nyt.
Sähkö maksoi ainakin Helsingissä viime yönä 7c/kWh. Saatiin auto ladattua tosi halpaan hintaan.
Ja tänään sähkö maksaa taas klo 12 jälkeen 7-8c/kWh.
Tänään kannattaa saunoa !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla pelkät verot ja siirtomaksut jo 8c/ kWh ja näyttäisi nyt energian hinta olevan 10.7c.
Meilläkin maksoi sähkö aiemmin kiinteähintaisen sopimuksen kanssa siirtomaksuineen 0,13e/kWh.
Nyt jouduttiin siirtymään pörssisähköön, mutta sähkö onkin ollut tosi usein yöllä hyvin halpaa joten ainakin sähköauton latauksen kanssa ei ole ollut ongelmaa.
Taas ajellaan seuraava viikko hintaan 1,5e/100km.
Ja kaupungissa ajaminen maksaa lähemmäs 1e/100km.
Kaikkien kannattaisi vaan siirtyä pörssisähköön.
Noissa kalliissa sopimuksisa eiole mitään järkeä.
Tuulipuiston lähellä ei kannata kuitenkaan ajella. Auto vaurioitui ja joutui korjattavaksi Murtotuulen tuulipuistossa Posiolla, kun auton katolle putosi jääkimpale tuulivoimalasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla pelkät verot ja siirtomaksut jo 8c/ kWh ja näyttäisi nyt energian hinta olevan 10.7c.
Meilläkin maksoi sähkö aiemmin kiinteähintaisen sopimuksen kanssa siirtomaksuineen 0,13e/kWh.
Nyt jouduttiin siirtymään pörssisähköön, mutta sähkö onkin ollut tosi usein yöllä hyvin halpaa joten ainakin sähköauton latauksen kanssa ei ole ollut ongelmaa.
Taas ajellaan seuraava viikko hintaan 1,5e/100km.
Ja kaupungissa ajaminen maksaa lähemmäs 1e/100km.Millä alueella asut, kun siirtomaksusi niin edullinen?
Helsingissä.
Laskettiin sähkölaskusta kaikki kulut ja siirsin ne tuohon Fingridin sovellukseen.
Nyt aamupäivällä sähkö on vähän kalliimpaa mutta viime yönä se oli n. 7-8c/ kWh ja klo 12 jälkeen taas uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Tuulipuiston lähellä ei kannata kuitenkaan ajella. Auto vaurioitui ja joutui korjattavaksi Murtotuulen tuulipuistossa Posiolla, kun auton katolle putosi jääkimpale tuulivoimalasta.
Hyvä huomio.
Nyt illalla nuo tuulimyllyt pyörivät vinhaa vauhtia kun tuuli yltyy.
Ja tuulinen sää näyttäisi jatkuvan perjantaihin.
Vaikeaksi menee elämä sähköauton kanssa, kun ei saa päästää ihan tyhjäksi muttei toisaalta ihan täyteenkään, pitää kytätä hintoja netistä jne. Bensa-autolla senkun ajaa huoltsikan pihaan, tankkaa niin täyteen kun menee, ja that's it. Eikä pakkanen vaikuta bensan kulutukseen.
Mutta korjaukset ja huolto maksaa.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sahkoautoko-huoltohuoleton-muutaman-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla pelkät verot ja siirtomaksut jo 8c/ kWh ja näyttäisi nyt energian hinta olevan 10.7c.
Meilläkin maksoi sähkö aiemmin kiinteähintaisen sopimuksen kanssa siirtomaksuineen 0,13e/kWh.
Nyt jouduttiin siirtymään pörssisähköön, mutta sähkö onkin ollut tosi usein yöllä hyvin halpaa joten ainakin sähköauton latauksen kanssa ei ole ollut ongelmaa.
Taas ajellaan seuraava viikko hintaan 1,5e/100km.
Ja kaupungissa ajaminen maksaa lähemmäs 1e/100km.Millä alueella asut, kun siirtomaksusi niin edullinen?
Meillä on siirtomaksu jotain 7-8c, aiemmalla sähkösopparilla siis yhteensä just joku 13c/kwh oli sähkön hinta. Nyt n. 20c uudella sopparilla. Pohjois-Savossa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaksi menee elämä sähköauton kanssa, kun ei saa päästää ihan tyhjäksi muttei toisaalta ihan täyteenkään, pitää kytätä hintoja netistä jne. Bensa-autolla senkun ajaa huoltsikan pihaan, tankkaa niin täyteen kun menee, ja that's it. Eikä pakkanen vaikuta bensan kulutukseen.
Kyllähän bensan hintakin vaihtelee, aika moni kyttäilee halvimpia tarjouksia. Ja kulutukseenkin vaikuttaa sääolosuhde. En minä nyt ymmärrä mikä siinä sähköautoilussa muka olisi vaikeaa, jos ei tosi pitkiä matkoja aja. Käteväähän se ois jos kotona pystyis lataamaan, ei tarvis bensiksellä käydä ollenkaan.
t. Diesel-autoilija, jonka tutuilla sähköisiäkin
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaksi menee elämä sähköauton kanssa, kun ei saa päästää ihan tyhjäksi muttei toisaalta ihan täyteenkään, pitää kytätä hintoja netistä jne. Bensa-autolla senkun ajaa huoltsikan pihaan, tankkaa niin täyteen kun menee, ja that's it. Eikä pakkanen vaikuta bensan kulutukseen.
Joillekin se töpselin laittaminen autoon on vaikeaa, toisille ei.
Onnistuuko sulta sähköhammasharjan lataus ? Tai hiustenkuivaimen töpselin laittaminen pistorasiaan ?
Vai oletko niitä jotka tyytyvät perinteiseen hammasharjaan ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuulipuiston lähellä ei kannata kuitenkaan ajella. Auto vaurioitui ja joutui korjattavaksi Murtotuulen tuulipuistossa Posiolla, kun auton katolle putosi jääkimpale tuulivoimalasta.
Hyvä huomio.
Nyt illalla nuo tuulimyllyt pyörivät vinhaa vauhtia kun tuuli yltyy.
Ja tuulinen sää näyttäisi jatkuvan perjantaihin.
Asutko riskialueella?
"Suomen tuulivoimayhdistyksen mukaan tuulivoimaloiden jään mahdollisena riskialueena voidaan laajimmillaan pitää etäisyyttä, joka saadaan laskemalla yhteen voimalan tornin korkeus ja roottorin halkaisija. Murtotuulen voimaloissa tämä merkitsee noin 280 metrin etäisyyttä sivusuunnassa voimaloiden juuresta laskien. Puiston 21 voimalasta seitsemän seisoo tätä lähempänä jotakin alueen runkotietä." (Koillissanomat)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaksi menee elämä sähköauton kanssa, kun ei saa päästää ihan tyhjäksi muttei toisaalta ihan täyteenkään, pitää kytätä hintoja netistä jne. Bensa-autolla senkun ajaa huoltsikan pihaan, tankkaa niin täyteen kun menee, ja that's it. Eikä pakkanen vaikuta bensan kulutukseen.
Joillekin se töpselin laittaminen autoon on vaikeaa, toisille ei.
Onnistuuko sulta sähköhammasharjan lataus ? Tai hiustenkuivaimen töpselin laittaminen pistorasiaan ?
Vai oletko niitä jotka tyytyvät perinteiseen hammasharjaan ?
Hintoja voi kytätä jos haluaa, pakkohan ei ole ja voi ajaa kalliimmalla kuten bensa-autoilija tekee joka tapauksessa. Ja eihän bensatankkiakaan voi ihan tyhjäksi päästää, muuten menee hankalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaksi menee elämä sähköauton kanssa, kun ei saa päästää ihan tyhjäksi muttei toisaalta ihan täyteenkään, pitää kytätä hintoja netistä jne. Bensa-autolla senkun ajaa huoltsikan pihaan, tankkaa niin täyteen kun menee, ja that's it. Eikä pakkanen vaikuta bensan kulutukseen.
Kyllähän bensan hintakin vaihtelee, aika moni kyttäilee halvimpia tarjouksia. Ja kulutukseenkin vaikuttaa sääolosuhde. En minä nyt ymmärrä mikä siinä sähköautoilussa muka olisi vaikeaa, jos ei tosi pitkiä matkoja aja. Käteväähän se ois jos kotona pystyis lataamaan, ei tarvis bensiksellä käydä ollenkaan.
t. Diesel-autoilija, jonka tutuilla sähköisiäkin
Kokemusta on Tesla Y-modelista nyt yli vuoden ajalta.
Ajettiin vuosi siten Åreen . Koko reissu meno-paluu yhteensä n. 1800km.
Range ei ollut tälläkään reissulla koskaan minkäänlainen ongelma. Nälkä ja vessahätä yllätti aina ennen kuin autosta loppui akku.
Ja supercharger-ketju oli Ruotsissa jo vuosi sitten riittävän hyvä, joten jonoja ei ollut ja lataus sujui aina ongelmitta. Mökissä perillä ei ollut laturia, mutta käytiin kylässä lataamassa.
Pakkanen ei ollut ongelma.
Ihan Åren kylässä olisi voinut olla useampi pikalaturi, mutta niitä on nyt tainnut jo tullakin lisää.
Monella laskettelijalla oli sähköauto.
Mulla pelkät verot ja siirtomaksut jo 8c/ kWh ja näyttäisi nyt energian hinta olevan 10.7c.