Auttakaa, lapsella koulutehtävänä kysyä kotona mielipidettä ydinvoimaan
Lapsella on kemiassa tehtävänä selvittää läheisten kantaa ydinvoimaan ja pohtia että miksi jotkut ihmiset puoltavat ja toiset vastustavat ydinvoimaa. No itse olen idiootti, siitä ei mihinkään enää pääse, mutta tarvitsisin nyt vähän apuja, siis joitain perusteluja puolesta ja vastaan, jotta lapsi pääsee eteenpäin tehtävässään.
Kommentit (31)
Puolesta: halpaa energiaa tasaisella tuotolla
Vastaan: radioaktiiviseen loppusijoituspaikka, ydinonnettomuusriski (tai enneminkin ydinterrorin riski)
Jaa, meidän lapsen kirjassa kysyttiin lapsen omaa näkemystä. 😀 Se on tehokasta, mutta uusiutumatonta, joka tuottaa jätettä säilöttäväksi. Tulisi pyrkiä kohti uusiutuvaa energiaa.
Miinukset:
Luonnonuraani on jossain määrin radioaktiivista ja myrkyllistä sellaisenaan. Lisäksi uraania yleensä rikastetaan jo kaivosalueella, mikä saastuttaa aluetta.
Maailman ydinvoimaloissa sattuu ihmishenkiä vaativa onnettomuus keskimäärin kerran vuosikymmenessä. Vaikka määrä ei ole suuri suhteessa reaktoreiden lukumäärän, onnettomuudet voivat pahimmillaan tehdä laajoja alueita elinkelvottomiksi pitkiksi ajoiksi.
Ydinvoimalan toiminnasta syntyy radioaktiivista ydinjätettä, joka pitää eristää ympäristöstä luotettavasti yli 100000 vuoden ajaksi.
Tavalliset ydinvoimalat on mahdollista suunnitella niin, että niiden tuottama ydinjäte on jalostettavissa ydinaseiden raaka-aineeksi.
Ei tuo liity kemiaan mitenkään. Kemia on luonnontiede, eikä mielipiteillä ole mitään tekemistä luonnontieteiden kanssa. Tehtävä sopisi yhteiskuntaopin tunnille, tai filosofian.
Plussat: ei kasvihuonekaasupäästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo liity kemiaan mitenkään. Kemia on luonnontiede, eikä mielipiteillä ole mitään tekemistä luonnontieteiden kanssa. Tehtävä sopisi yhteiskuntaopin tunnille, tai filosofian.
Ehkä se on jotain näitä uusia pegagogisia ratkaisuja, missä integroidaan eri aineita laajemman kokonaiskuvan saamiseksi tai jotain...
Luulen, että suurin osa ihmisistä on samaan aikaan sekä puolesta että vastaan. Huomattavasti parempiakin vaihtoehtoja on olemassa, mutta niin kauan kun ne eivät olevteknisesti riittävän tehokkaita, niin on pakko käyttää ydinvoimaa, jos töpselistä aikoo jotain saada. Se on vähän niin kuin pienimmän riesan tie.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo liity kemiaan mitenkään. Kemia on luonnontiede, eikä mielipiteillä ole mitään tekemistä luonnontieteiden kanssa. Tehtävä sopisi yhteiskuntaopin tunnille, tai filosofian.
Kai se on hyvä, että kemiaakin osaa edes jonkin verran soveltaa tämän maailman toimintaan. Mitä järkeä olisi opiskella kemiaa tietämättä yhtään mihin niitä oppeja voi käyttää?
Itsenäinen ajattelu on aina hyvästä.
Meillä lapset on ohjeistettu aina näitä kyttäilyjä varten sanomaan että kotiasioita ei ole lupa levitellä koululaitokselle. Vähän aikaa sitten kysyttiin mm että mitä puolueita vanhemmat kannattavat. Järkyttävää. On myös kyselty vanhempien alkoholin kulutuksesta.
Tämä asia pitäisi kyllä itse miettiä, että siitä olisi jotain hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset on ohjeistettu aina näitä kyttäilyjä varten sanomaan että kotiasioita ei ole lupa levitellä koululaitokselle. Vähän aikaa sitten kysyttiin mm että mitä puolueita vanhemmat kannattavat. Järkyttävää. On myös kyselty vanhempien alkoholin kulutuksesta.
Eiköhän tässä tehtävässä ole tarkoituksena se, että lapsii oppii ajattelemaan tällaista asiaa laajemmasta yhteiskunnallisesta näkökulmasta ja ottaa myös huomioon luonnontieteellisen näkökulman. Läheisten kanssa pohdintaa siksi ettei tehtävä olisi kuitenkaan liian vaikea yläkoululaiselle. Enpä usko, että tässä ketään kytätään
Itse en ole perehtynyt ydinvoimaan, joten vastaisin lapselle, en tiedä. Sit jos hänen arvosanansa on minun tietämättömyydestä kiinni, antaisin opettajalle palautetta.
Vierailija kirjoitti:
Plussat: ei kasvihuonekaasupäästöjä.
Miinukset: Radioaktiivisia myrkyllisiä päästöjä joita ei voi käsitellä myrkyttömiksi vaan ainoa vaihtoehto on eristää jätteet, mikä ei ole oikeasti toimivaa, koska kuka muka voi luotettavasti tehdä sen sadaksituhanneksi vuodeksi, kun jo muutamassa sadassa vuodessa ehtii hukkumaan dokumentit ja varoitukset myrkky-luolista. Ja myrkyt sitten muutamien sukupolvien jälkeen pääsevät leviämään tavalla tai toisella aiheuttaen radioaktiivisten jätteiden aiheuttamia sairauksia ja luonnon tuhoa (mm. kasvit ja eläimet epämuodostuu).
Läheisten kantaa, ei siis välttämättä vanhempien. Onko teillä suvussa tai ystäväpiirissä joku, joka seuraa tällaisia asioita? Lapsi ottaa puhelimen kauniiseen käteen ja soittaa sille Lasse-enolle, jota ei ole viiteen vuoteen nähnyt, että olisi tämmönen ydinvoimatehtävä.
Itse vastaisin että ei ole mielipidettä asiasta ja että ei pohdita koska ei voisi vähempää kiinnostaa se että miksi jotkut puoltaa ja jotkut vastustaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset on ohjeistettu aina näitä kyttäilyjä varten sanomaan että kotiasioita ei ole lupa levitellä koululaitokselle. Vähän aikaa sitten kysyttiin mm että mitä puolueita vanhemmat kannattavat. Järkyttävää. On myös kyselty vanhempien alkoholin kulutuksesta.
No koulua ei kiinnosta teidän asianne. Eiköhän didaktisena tavoitteena ole lähinnä jättää oppijalle muistijälki opittavasta aiheesta, kun on keskustellut siinä kotona. Ja saahan sitä kysyä muiltakin kuin vain omilta vanhemmiltaan, eihän kaikilla edes ole omia vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Älä yritä vastata kysymykseen jota sulta ei kysytty, vastaa siihen mitä kysyttiin.
Voit sanoa totuuden: sulla ei ole kantaa asiaan koska et ole perehtynyt siihen.
Ja toinen osa kysymystähän ei koske sinua lainkaan, vaan lapsi itse miettii.
Helppoa.
No tosi avuliasta, ei se lapsi osaa pohtia hyötyjä ja haittoja jos kotona saa vastaukseksi en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia pitäisi kyllä itse miettiä, että siitä olisi jotain hyötyä.
Ei toisen puolesta voi "itse miettiä" hänen mielipidettään. Kysymys nimenomaan oli, mitä läheiset ajattelevat ydinvoimasta.
Onko nyt joillekin liian vaikea erottaa kahta asiaa:
1) mitä hyviä ja huonoja puolia on ydinvoimassa ja
2) mitä mieltä henkilö X on ydinvoimasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä yritä vastata kysymykseen jota sulta ei kysytty, vastaa siihen mitä kysyttiin.
Voit sanoa totuuden: sulla ei ole kantaa asiaan koska et ole perehtynyt siihen.
Ja toinen osa kysymystähän ei koske sinua lainkaan, vaan lapsi itse miettii.
Helppoa.
No tosi avuliasta, ei se lapsi osaa pohtia hyötyjä ja haittoja jos kotona saa vastaukseksi en tiedä.
Ydinvoiman hyötyjä ja haittoja ei kysytty tässä tehtävänasettelussa.
Älä yritä vastata kysymykseen jota sulta ei kysytty, vastaa siihen mitä kysyttiin.
Voit sanoa totuuden: sulla ei ole kantaa asiaan koska et ole perehtynyt siihen.
Ja toinen osa kysymystähän ei koske sinua lainkaan, vaan lapsi itse miettii.
Helppoa.