Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auton pito halvimmasta päästä?

Vierailija
16.11.2022 |

Kerrotko jos sulla on mahdollisimman halpa, mutta luotettava auto, että mitä maksoit siitä ja millaiset kulut kuussa?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonnilla ostin Rellun viisi vuotta sitten. Korjaan ja huollan minkä itse osaan. Suurimmat menot olleet viiden vuoden aikana jakopään remppa (noin 300 e) ja viime katsastukseen etujousen vaihto (noin 150 e osineen).

Vakuutus vuodessa 240 euroa 80 prosentin bonuksella ja käyttömaksi 250 e. Vakuutus on ihan perus vailla mitään ylimääräistä. Varaosia tilaan edullisesti saksalaisesta verkkokaupasta.

Vierailija
2/15 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tonnilla ostin Rellun viisi vuotta sitten. Korjaan ja huollan minkä itse osaan. Suurimmat menot olleet viiden vuoden aikana jakopään remppa (noin 300 e) ja viime katsastukseen etujousen vaihto (noin 150 e osineen).

Vakuutus vuodessa 240 euroa 80 prosentin bonuksella ja käyttömaksi 250 e. Vakuutus on ihan perus vailla mitään ylimääräistä. Varaosia tilaan edullisesti saksalaisesta verkkokaupasta.

Mitä tuosta tulisi kuukausikuluja, laskin joskus niin ilman bensoja noin satasen luokkaa taisi olla kaikki yhteensä. Auton arvonalenemaa en tosin lisännyt, sehän olisi viidessä vuodessa noin 20 e/kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tonnilla ostin Rellun viisi vuotta sitten. Korjaan ja huollan minkä itse osaan. Suurimmat menot olleet viiden vuoden aikana jakopään remppa (noin 300 e) ja viime katsastukseen etujousen vaihto (noin 150 e osineen).

Vakuutus vuodessa 240 euroa 80 prosentin bonuksella ja käyttömaksi 250 e. Vakuutus on ihan perus vailla mitään ylimääräistä. Varaosia tilaan edullisesti saksalaisesta verkkokaupasta.

Mitä tuosta tulisi kuukausikuluja, laskin joskus niin ilman bensoja noin satasen luokkaa taisi olla kaikki yhteensä. Auton arvonalenemaa en tosin lisännyt, sehän olisi viidessä vuodessa noin 20 e/kk.

Tai siis, eihän auton arvo nyt ole nolla, halvoissa autoilla se arvo pysyttelee lähes samana jos vain on katsastettu ja ajokuntoinen.

Vierailija
4/15 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivoi tuo alkupääomakin autoon tarvitsee säästämistä. Kiitos hyvästä ja selkeästä vastauksesta!

Vierailija
5/15 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan auton kuluja ei voi ennakoida. Jos joku onkin onnistunut ajelemaan jollain loppuunajetulla ritsalla melkein ilmaiseksi ja paukuttelee sillä henkseleitä, niin läheskään kaikilla ei käy samanlainen tuuri. Aina pitää varautua että jotain kallista hajoaa ja koko romu saattaa muuttua yhtäkkiä arvottomaksi rasitteeksi.

Vierailija
6/15 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon myös siitä kuinka paljon ajaa. "Tonnin pommi" tulee kalliiksi jos sillä haluaa päivittäin ajaa kymmeniä kilometrejä töihin ja takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/15 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhan auton kuluja ei voi ennakoida. Jos joku onkin onnistunut ajelemaan jollain loppuunajetulla ritsalla melkein ilmaiseksi ja paukuttelee sillä henkseleitä, niin läheskään kaikilla ei käy samanlainen tuuri. Aina pitää varautua että jotain kallista hajoaa ja koko romu saattaa muuttua yhtäkkiä arvottomaksi rasitteeksi.

Siinä teet jo suuren oletus virheen. Tulee valita huollettu ja ikäisekseen vähemmän ajettu auto halpiksistakin ja niitä on harvassa. Jarrut+iskari rempat tarkoittaa katsastus kelvotonta autoa ja nimenomaan parin-kolmen-neljän tonnin autoissa alustan kulumat vie sen autokauppojen takapihalle kun ne vaihdetaan osarilla johonkin parempi kuntoiseen uudempaan. Just oli se is juttu vikavalo-bemarista ja sen korjaamisesta. 10 000 euron premium vai japsi? Niin kumpi kestää ajaa 10 vuotta halvemmalla siitä on kyse. Kun eihän kukaan vertaa 1000 euron Rellua uuteen BMW:hen jossa on oltava tehdastakuu.

Vierailija
8/15 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voivoi tuo alkupääomakin autoon tarvitsee säästämistä. Kiitos hyvästä ja selkeästä vastauksesta!

Jos tonnin auton hankkimiseen joutuu säästämään, niin ei sulla oikeasti ole varaa autoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/15 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutokauppa, nykyinen Ford 250€, liikennevakuutus 180€/vuosi. Veronmaksu 4 erässä. Kun tulee katsastus, korjaus, jne uusi auto huutokaupasta.

Vierailija
10/15 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljon myös siitä kuinka paljon ajaa. "Tonnin pommi" tulee kalliiksi jos sillä haluaa päivittäin ajaa kymmeniä kilometrejä töihin ja takaisin.

Olen ajanut 400 euron Toyotalla pitkää työmatkaa toistasataatuhatta kilometriä ilman mitään merkittäviä vikoja. Laturin hiilet viahdoin kerran, ja toki öljyt vaihdoin säännöllisesti 10000tkm välein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/15 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tonnilla ostin Rellun viisi vuotta sitten. Korjaan ja huollan minkä itse osaan. Suurimmat menot olleet viiden vuoden aikana jakopään remppa (noin 300 e) ja viime katsastukseen etujousen vaihto (noin 150 e osineen).

Vakuutus vuodessa 240 euroa 80 prosentin bonuksella ja käyttömaksi 250 e. Vakuutus on ihan perus vailla mitään ylimääräistä. Varaosia tilaan edullisesti saksalaisesta verkkokaupasta.

Mitä tuosta tulisi kuukausikuluja, laskin joskus niin ilman bensoja noin satasen luokkaa taisi olla kaikki yhteensä. Auton arvonalenemaa en tosin lisännyt, sehän olisi viidessä vuodessa noin 20 e/kk.

Arvonalenemaa ei ole olemassa ennen kuin sillä hetkellä kun myyt/paalaat sen auton.

Helpompi tapa laskea on lyödä riville 1 se auton ostohinta ja laskea sitte eurot per ajettu kilometrimäärä.

Vierailija
12/15 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman tonnin pikkuauto; se vie hyvinä kuukausina kun se on kunnossa just sen verran rahaa, minkä verran tankkaat. Mulla on kaksi tällaista muutaman tonnin autoa ollut ja ovat palvelleet useita kuukausia ilman mitään isoja korjausmenoja. Pakollinen liikennevakuutus, autovero ja bensat.

Myöskään korjaukset vuositasoilla eivät lopulta ole syöneet mahdottomia summia. Muutama vuosi meni täysin ilman isoja kojauksia. Sitten voi tulla joku 400 euron korjaus ja taas mennään useita kuukausia. Nyt tämä viimeisin autoni söi tänä vuonna 1000 euroa korjauksiin ja taas tuli uusi vika, jota en ole vielä korjauttanut. Voi olla että pelittää vielä yhden korjauksen jälkeen pitkäänkin. Lähinnä kuluvia osia on vaihdettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/15 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

800 maksoin Peugeot Partnerista viitisen vuotta sitten.

Ajettu yli 300 000 kilsaa, mutta mennyt katsastuksista läpi muutamien nivelten vaihdolla, koiranluut, alpallonivelet+startin uusin viime vuonna.

Vakuutukset ja verot muutamia satasia vuodessa, joten halpa ylläpitää ja ajaa, joskin ruma kuin rullatuoli :-)

Poistin takapenkit ja käytän sitä pienenä pakettiautona kun usein hieman suuremman tavaran kuljetustarvetta (katsastuksen ajaksi kiinnitän takaisin).

Vierailija
14/15 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voivoi tuo alkupääomakin autoon tarvitsee säästämistä. Kiitos hyvästä ja selkeästä vastauksesta!

Jos tonnin auton hankkimiseen joutuu säästämään, niin ei sulla oikeasti ole varaa autoon.

Kyllä, ihan totta. Tavallaan tiesin sen jo ennen kysymyksen esittämistä ja vahvistuihan se tässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/15 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma taktiikka: n. 10 vuotta vanha auto noin 10 000:llä, ei kaskoa, ainoa huoltotoimenpiden öljynvaihdot ja tuulilasinesteen lisääminen. Japanilainen auto kestää tuolla noin 150 tkm vielä ajaa n. kymmenen vuotta.

Pääomakulu siis 1 000 e/vuosi. Omalle hankinnalle tuli +12 vuotta täyteen. Nyt jos tonnilla korjaa vuodessa, niin pääomakulu pysyy samana. Edellyttää, että auto ei ole egon jatke, vaan välttämätön paha liikkumiseen.

Nyt reilun sadantonnin (yht siis 200 tkm) ainoina tulleita vikoja ( jousen katkeaminen, laturin hajoaminen, pakoputki yms.) ei olisi millään merkkihuollonkaan valohoidolla estetty. Niistä olisi saanut tähän mennessä maksaa jo useita tuhansia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän