Auton pito halvimmasta päästä?
Kerrotko jos sulla on mahdollisimman halpa, mutta luotettava auto, että mitä maksoit siitä ja millaiset kulut kuussa?
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Tonnilla ostin Rellun viisi vuotta sitten. Korjaan ja huollan minkä itse osaan. Suurimmat menot olleet viiden vuoden aikana jakopään remppa (noin 300 e) ja viime katsastukseen etujousen vaihto (noin 150 e osineen).
Vakuutus vuodessa 240 euroa 80 prosentin bonuksella ja käyttömaksi 250 e. Vakuutus on ihan perus vailla mitään ylimääräistä. Varaosia tilaan edullisesti saksalaisesta verkkokaupasta.
Mitä tuosta tulisi kuukausikuluja, laskin joskus niin ilman bensoja noin satasen luokkaa taisi olla kaikki yhteensä. Auton arvonalenemaa en tosin lisännyt, sehän olisi viidessä vuodessa noin 20 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonnilla ostin Rellun viisi vuotta sitten. Korjaan ja huollan minkä itse osaan. Suurimmat menot olleet viiden vuoden aikana jakopään remppa (noin 300 e) ja viime katsastukseen etujousen vaihto (noin 150 e osineen).
Vakuutus vuodessa 240 euroa 80 prosentin bonuksella ja käyttömaksi 250 e. Vakuutus on ihan perus vailla mitään ylimääräistä. Varaosia tilaan edullisesti saksalaisesta verkkokaupasta.Mitä tuosta tulisi kuukausikuluja, laskin joskus niin ilman bensoja noin satasen luokkaa taisi olla kaikki yhteensä. Auton arvonalenemaa en tosin lisännyt, sehän olisi viidessä vuodessa noin 20 e/kk.
Tai siis, eihän auton arvo nyt ole nolla, halvoissa autoilla se arvo pysyttelee lähes samana jos vain on katsastettu ja ajokuntoinen.
Voivoi tuo alkupääomakin autoon tarvitsee säästämistä. Kiitos hyvästä ja selkeästä vastauksesta!
Vanhan auton kuluja ei voi ennakoida. Jos joku onkin onnistunut ajelemaan jollain loppuunajetulla ritsalla melkein ilmaiseksi ja paukuttelee sillä henkseleitä, niin läheskään kaikilla ei käy samanlainen tuuri. Aina pitää varautua että jotain kallista hajoaa ja koko romu saattaa muuttua yhtäkkiä arvottomaksi rasitteeksi.
Riippuu paljon myös siitä kuinka paljon ajaa. "Tonnin pommi" tulee kalliiksi jos sillä haluaa päivittäin ajaa kymmeniä kilometrejä töihin ja takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vanhan auton kuluja ei voi ennakoida. Jos joku onkin onnistunut ajelemaan jollain loppuunajetulla ritsalla melkein ilmaiseksi ja paukuttelee sillä henkseleitä, niin läheskään kaikilla ei käy samanlainen tuuri. Aina pitää varautua että jotain kallista hajoaa ja koko romu saattaa muuttua yhtäkkiä arvottomaksi rasitteeksi.
Siinä teet jo suuren oletus virheen. Tulee valita huollettu ja ikäisekseen vähemmän ajettu auto halpiksistakin ja niitä on harvassa. Jarrut+iskari rempat tarkoittaa katsastus kelvotonta autoa ja nimenomaan parin-kolmen-neljän tonnin autoissa alustan kulumat vie sen autokauppojen takapihalle kun ne vaihdetaan osarilla johonkin parempi kuntoiseen uudempaan. Just oli se is juttu vikavalo-bemarista ja sen korjaamisesta. 10 000 euron premium vai japsi? Niin kumpi kestää ajaa 10 vuotta halvemmalla siitä on kyse. Kun eihän kukaan vertaa 1000 euron Rellua uuteen BMW:hen jossa on oltava tehdastakuu.
Vierailija kirjoitti:
Voivoi tuo alkupääomakin autoon tarvitsee säästämistä. Kiitos hyvästä ja selkeästä vastauksesta!
Jos tonnin auton hankkimiseen joutuu säästämään, niin ei sulla oikeasti ole varaa autoon.
Huutokauppa, nykyinen Ford 250€, liikennevakuutus 180€/vuosi. Veronmaksu 4 erässä. Kun tulee katsastus, korjaus, jne uusi auto huutokaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljon myös siitä kuinka paljon ajaa. "Tonnin pommi" tulee kalliiksi jos sillä haluaa päivittäin ajaa kymmeniä kilometrejä töihin ja takaisin.
Olen ajanut 400 euron Toyotalla pitkää työmatkaa toistasataatuhatta kilometriä ilman mitään merkittäviä vikoja. Laturin hiilet viahdoin kerran, ja toki öljyt vaihdoin säännöllisesti 10000tkm välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonnilla ostin Rellun viisi vuotta sitten. Korjaan ja huollan minkä itse osaan. Suurimmat menot olleet viiden vuoden aikana jakopään remppa (noin 300 e) ja viime katsastukseen etujousen vaihto (noin 150 e osineen).
Vakuutus vuodessa 240 euroa 80 prosentin bonuksella ja käyttömaksi 250 e. Vakuutus on ihan perus vailla mitään ylimääräistä. Varaosia tilaan edullisesti saksalaisesta verkkokaupasta.Mitä tuosta tulisi kuukausikuluja, laskin joskus niin ilman bensoja noin satasen luokkaa taisi olla kaikki yhteensä. Auton arvonalenemaa en tosin lisännyt, sehän olisi viidessä vuodessa noin 20 e/kk.
Arvonalenemaa ei ole olemassa ennen kuin sillä hetkellä kun myyt/paalaat sen auton.
Helpompi tapa laskea on lyödä riville 1 se auton ostohinta ja laskea sitte eurot per ajettu kilometrimäärä.
Muutaman tonnin pikkuauto; se vie hyvinä kuukausina kun se on kunnossa just sen verran rahaa, minkä verran tankkaat. Mulla on kaksi tällaista muutaman tonnin autoa ollut ja ovat palvelleet useita kuukausia ilman mitään isoja korjausmenoja. Pakollinen liikennevakuutus, autovero ja bensat.
Myöskään korjaukset vuositasoilla eivät lopulta ole syöneet mahdottomia summia. Muutama vuosi meni täysin ilman isoja kojauksia. Sitten voi tulla joku 400 euron korjaus ja taas mennään useita kuukausia. Nyt tämä viimeisin autoni söi tänä vuonna 1000 euroa korjauksiin ja taas tuli uusi vika, jota en ole vielä korjauttanut. Voi olla että pelittää vielä yhden korjauksen jälkeen pitkäänkin. Lähinnä kuluvia osia on vaihdettu.
800 maksoin Peugeot Partnerista viitisen vuotta sitten.
Ajettu yli 300 000 kilsaa, mutta mennyt katsastuksista läpi muutamien nivelten vaihdolla, koiranluut, alpallonivelet+startin uusin viime vuonna.
Vakuutukset ja verot muutamia satasia vuodessa, joten halpa ylläpitää ja ajaa, joskin ruma kuin rullatuoli :-)
Poistin takapenkit ja käytän sitä pienenä pakettiautona kun usein hieman suuremman tavaran kuljetustarvetta (katsastuksen ajaksi kiinnitän takaisin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voivoi tuo alkupääomakin autoon tarvitsee säästämistä. Kiitos hyvästä ja selkeästä vastauksesta!
Jos tonnin auton hankkimiseen joutuu säästämään, niin ei sulla oikeasti ole varaa autoon.
Kyllä, ihan totta. Tavallaan tiesin sen jo ennen kysymyksen esittämistä ja vahvistuihan se tässä.
Oma taktiikka: n. 10 vuotta vanha auto noin 10 000:llä, ei kaskoa, ainoa huoltotoimenpiden öljynvaihdot ja tuulilasinesteen lisääminen. Japanilainen auto kestää tuolla noin 150 tkm vielä ajaa n. kymmenen vuotta.
Pääomakulu siis 1 000 e/vuosi. Omalle hankinnalle tuli +12 vuotta täyteen. Nyt jos tonnilla korjaa vuodessa, niin pääomakulu pysyy samana. Edellyttää, että auto ei ole egon jatke, vaan välttämätön paha liikkumiseen.
Nyt reilun sadantonnin (yht siis 200 tkm) ainoina tulleita vikoja ( jousen katkeaminen, laturin hajoaminen, pakoputki yms.) ei olisi millään merkkihuollonkaan valohoidolla estetty. Niistä olisi saanut tähän mennessä maksaa jo useita tuhansia.
Tonnilla ostin Rellun viisi vuotta sitten. Korjaan ja huollan minkä itse osaan. Suurimmat menot olleet viiden vuoden aikana jakopään remppa (noin 300 e) ja viime katsastukseen etujousen vaihto (noin 150 e osineen).
Vakuutus vuodessa 240 euroa 80 prosentin bonuksella ja käyttömaksi 250 e. Vakuutus on ihan perus vailla mitään ylimääräistä. Varaosia tilaan edullisesti saksalaisesta verkkokaupasta.