Saksalaiset sähköautot ovat jo riippuvaisia Kiinasta, kohta myös Teslan ja Fordin sähköautoilla vahva riippuvuus Kiinaan
Esim. kiinalainen CATL on noussut nopeasti jättiläismäiseksi akkuvalmistajaksi ja mm. ensi vuonna myyntiin tuleva versio Tesla Model Y ainakin suurelta osin nojaa CATL:n akkuihin.
Saksalaiset sähköautot ovat jo pidempään olleet erittäin riippuvaisia kiiinalaisesta akkuteollisuudesta.
Kommentit (7)
Kiinalaisia pitäis kiduttaa enemmmän että luopuisivat talousteknillisestä vallastaan vapaaehtoisesti!!!
Tesla Megafactory - oletko ikinä kuullut?
Vierailija kirjoitti:
Tesla Megafactory - oletko ikinä kuullut?
En.
Tesla Gigafactorysta kyllä.
Tesla valmistaa itse paljon akkuja mutta nuo CATL:n uusimmat akut mitä tulee joihinkin Teslan autoihin, ovat niin uutta teknologiaa, ettei Tesla itsekään ole vielä valmis sellaisia valmistamaan. Tesla on kertonut että heillä on kyllä aikomus itsellään valmistaa vastaavia akkuja myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
CATL alkaa valmistaa myös akunvaihtoasemia, joissa auton koko sähköakusto voidaan vaihtaa robottiasemalla muutamalla minuutissa.
Näitähän on ollut kiinalaisella Niolla jo pitkään käytössä. Kiinassa ainakin jo satoja vaihtoasemia ja Norjassakin taitaa olla jo 2-3 käytössä.
Molemmat valmistajat aikovat laajentaa Eurooppaan.
En tiedä sitten aikooko CATL kilpailla Nion omien asemien kanssa.
Tähän mennessä tietääkseni ainoat autot mihin akuston pystyy tuolla tavalla vaihtamaan, ovat Nion sähköautoja.
Vierailija kirjoitti:
Tesla Megafactory - oletko ikinä kuullut?
Ei liity sähköautoihin mitenkään vaan isoihin energiavarastointilaitoksiin.
Vaihdettavassa akustossa on kyllä se etu, että kun ostaa auton, niin akustoa ei tarvitse ostaa ollenkaan. Auton myyntihinta laskee selvästi. Akuston voi vain vuokrata autoonsa. Ja varmaan voi vuokrata aina erikokoisen akuston tarpeensa mukaan? Eli aluksi vuokraa vaikka pienemmän ja jos myöhemmin huomaa että tarvitseekin isomman, niin sitten vuokraa isomman akuston. Vuokratessa ei tarvitse kantaa mitään huolta myöskään akuston kunnosta koska akun vuokraava firma huolehtii koko ajan että kaikki akustot ovat kunnollisia.
CATL alkaa valmistaa myös akunvaihtoasemia, joissa auton koko sähköakusto voidaan vaihtaa robottiasemalla muutamalla minuutissa.
Näitähän on ollut kiinalaisella Niolla jo pitkään käytössä. Kiinassa ainakin jo satoja vaihtoasemia ja Norjassakin taitaa olla jo 2-3 käytössä.
Molemmat valmistajat aikovat laajentaa Eurooppaan.