9 Laudaturia 3 vuodessa on parempi saavutus kuin 11 4:ssä
Kommentit (12)
ei happane ylimääräistä vuotta lukiossa vaan menee yliopistoon.
Jos siis tuo 9 laudaturia kolmessa vuodessa kirjoittanut päättäisikin vetää seuraavana vuonna parhaan mahdollisen arvosanan vielä 2 aineesta, siitä tulisi huonompi opiskelija?
Näin sitä tehtiin ennen vanhaan. Mielestäni se on kovempi suoritus vaikka ällän saikin silloin helpommin. Kuuden aineen kirjoittaja saattoi joutua jopa kirjoittamaan kaksi ainetta samana päivänä.
ja mitä ihmettä tekee noin monella ällällä? Vähempikin riittää yliopistopaikkaan. Oikeastaan tuossa ei ole mitään järkeä. Ajan ja resurssien tuhlausta.
tuolloin ylioppilaskirjoitus mittasi myös sitä miten kestää paineen alla ja miten pystyy suoriutumaan tehokkaasti "projektista". Nyt kirjoitellaan kaikessa rauhassa pari ainetta silloin tällöin, tutkintoja viilaillaan ja paikkaillaan. Johan käytännön järkikin sanoo, ettei tällainen meininki ole omiaan erottelemaan oppilaita paremmin jatko-opintoja varten. Nykysysteemissä voittavat ne, joilla on sitkeimmät perslihakset, koska he eivät kärsi hitaudestaan. Niin, ja valmennuskurssien pitäjät...
6 ällää yhdessä keväässä on kovin suoritusNäin sitä tehtiin ennen vanhaan. Mielestäni se on kovempi suoritus vaikka ällän saikin silloin helpommin. Kuuden aineen kirjoittaja saattoi joutua jopa kirjoittamaan kaksi ainetta samana päivänä.
tuolloin ylioppilaskirjoitus mittasi myös sitä miten kestää paineen alla ja miten pystyy suoriutumaan tehokkaasti "projektista". Nyt kirjoitellaan kaikessa rauhassa pari ainetta silloin tällöin, tutkintoja viilaillaan ja paikkaillaan. Johan käytännön järkikin sanoo, ettei tällainen meininki ole omiaan erottelemaan oppilaita paremmin jatko-opintoja varten. Nykysysteemissä voittavat ne, joilla on sitkeimmät perslihakset, koska he eivät kärsi hitaudestaan. Niin, ja valmennuskurssien pitäjät...
6 ällää yhdessä keväässä on kovin suoritusNäin sitä tehtiin ennen vanhaan. Mielestäni se on kovempi suoritus vaikka ällän saikin silloin helpommin. Kuuden aineen kirjoittaja saattoi joutua jopa kirjoittamaan kaksi ainetta samana päivänä.
Nykyisistä yli 6 ällää kirjoittaneista ei voi tietää, ovatko he kirjoittaneet kuusi ällää kerralla vai eivät.
Tämänvuotinen 11-L kirjoitti yhdessä sessiossa 5 laudaturia ja viime vuotinen 9 ällän tyttö teki muistaakseni kuusi niistä samassa sessiossa. Yli kymmenen ällää kirjoittavan on joka tapauksessa kirjoitettava vähintään neljä yhdellä kerroista.
Ainakin minusta on huomattavasti kovempi suoritus kirjoittaa 6 tai jopa 4 tai 5 sellaista arvosanaa, jotka vain 5% saa kuin 6 sellaista, joita saa nelinkertainen joukko, hulppeat 20%.
Toisekseen minusta teillä on vähän väärä kuva yliopiston opiskelijavalinnasta. Ylioppilaskirjoitukset (=hyvät arvosanat) eivät karsi siihen melkein millään tasolla, koska niiden antama lisäarvo on hyvin vähäinen - niiden pointti ei siis ole missään tapauksessa "ooopilaiden erottelu jatko-opintoja varten". Oppiaineita, joihin on mahdollista päästä pelkillä yo-arvosanoilla on vain muutama ja niitä yhdistää korkea droppausprosentti. Amk:ihin (jotka eivät tosin minusta kuulu tähän asiayhteyteen) haetaan päättötodistuksella, kuten myös useimpiin ulkomaisiin yliopistoihin.
Kirjoitetuilla ällillä ei ole muuta merkitystä kuin niiden tuottama tyydytys ja niiden indikoima osaaminen kirjoittajalle, oli niitä 2 tai 18.
Opetusministerimme haluaa muuttaa tätä käytäntöä, mutta yliopistot vastustavat, joten jos valtiovalta ei vastoin lupauksiaan puuttu pakkotoimin yliopistojen autonomiaan, muutosta tuskin tapahtuukaan.
6 ällää yhdessä keväässä on kovin suoritus
Näin sitä tehtiin ennen vanhaan. Mielestäni se on kovempi suoritus vaikka ällän saikin silloin helpommin. Kuuden aineen kirjoittaja saattoi joutua jopa kirjoittamaan kaksi ainetta samana päivänä.
yhtenä keväänä siis. Saksa + ranska samalla kertaa.
laudaturin papereilla on yliopistoissa yhä aika kovat.
Mun vuoden 1998 ylppäripapereista ei saanut enää ainuttakaan ennakkopistettä, joten pääsykokeessa ei ollut varaa mokata. Pieni mokavara näillä tuoreilla laudaturin kirjoittajilla on.
6 ällää yhdessä keväässä on kovin suoritus Näin sitä tehtiin ennen vanhaan. Mielestäni se on kovempi suoritus vaikka ällän saikin silloin helpommin. Kuuden aineen kirjoittaja saattoi joutua jopa kirjoittamaan kaksi ainetta samana päivänä.
yhtenä keväänä siis. Saksa + ranska samalla kertaa.
lyhyessä kielessä ei edes ole paljoa vaadittavia pakollisia kursseja toisin kuin pitkässä.
Nuo kielet pitkinä olisi saavutus vaikka hajauttaisikin tutkintonsa useampaan kertaan!
pikaisella miettimisellä yo-todistuksella voi päästä suoraan sisään esim. teknilliseen korkeakouluun, kauppakorkeaan, lääketieteelliseen.
Toisekseen minusta teillä on vähän väärä kuva yliopiston opiskelijavalinnasta. Ylioppilaskirjoitukset (=hyvät arvosanat) eivät karsi siihen melkein millään tasolla, koska niiden antama lisäarvo on hyvin vähäinen - niiden pointti ei siis ole missään tapauksessa "ooopilaiden erottelu jatko-opintoja varten". Oppiaineita, joihin on mahdollista päästä pelkillä yo-arvosanoilla on vain muutama ja niitä yhdistää korkea droppausprosentti. Amk:ihin (jotka eivät tosin minusta kuulu tähän asiayhteyteen) haetaan päättötodistuksella, kuten myös useimpiin ulkomaisiin yliopistoihin.
Kirjoitetuilla ällillä ei ole muuta merkitystä kuin niiden tuottama tyydytys ja niiden indikoima osaaminen kirjoittajalle, oli niitä 2 tai 18.
Ettekö vaan voi iloita toisen puolesta? Mahtava saavutus.
Tämä tosin vaati jo hajauttamista, mikä oli jo mahdollista kirjoittaessani ylioppilaaksi 2000-luvun alussa. Kirjoitin siis pitkän ruotsin ja saksan syksyllä ja loput aineet keväällä.
Mielestäni ainereaali tekee vanhojen ja uusien tutkintojen vertaamisesta mahdotonta. Reaaliaineitahan voi kirjoittaa niin monta kuin suinkin jaksaa ja ehtii. Matemaattis-luonnontieteellisesti lahjakas oppilas voi kirjoittaa matematiikan lisäksi vaikka kolme tai neljä reaalilaudaturia, kun taas vanhan tutkinnon suorittaneilla usean laudaturin saavuttaminen vaati kielellistä suuntautumista.
Jos siis tuo 9 laudaturia kolmessa vuodessa kirjoittanut päättäisikin vetää seuraavana vuonna parhaan mahdollisen arvosanan vielä 2 aineesta, siitä tulisi huonompi opiskelija?