Osa ratikankuljettajista lopettanut työnsä Tampereella Näistä syistä työntekijöitä on lähtenyt
Osalla syynä on ollut palkka. Joillakin työn lopettamisen taustalla on ollut epäsäännöllinen vuorotyö. Vuorot alkavat aamuneljältä. Viikonloppuisin ajetaan läpi yön. Vuorot kestävät kahdeksasta kymmeneen tuntia, ja ne noudattavat myös hyvin epäsäännöllistä rytmiä.
Peruspalkka 2150 e ja lisien kanssa n. 2650 e.
Kommentit (17)
Miksi jossain ratikassa on nykypäivänä ylipäätään kuski? Tuollainen hitaasti omalla radallaan kolisteleva kapistus nyt luulisi olevan helpommasta päästä automatisoida.
8-10 tuntia kuulostaa aika pitkältä. Ja jos on epäsäännöllinen työaika, ei siis varmat ajat tai päivät.
Jos olisi esim. 2 viikkoa pelkkiä iltavuoroja, niin voisi olla ok. Mikäli on ruokatauko ja vessaan päääsee tarvittaesa. Hankalaa kuukautisten aikaan kököttää 10 tuntia kopissa vankina kansan pällisteltävänä.
Kai nyt wessassa on päästävä käymään. Vai onko tenat?
Vierailija kirjoitti:
Miksi jossain ratikassa on nykypäivänä ylipäätään kuski? Tuollainen hitaasti omalla radallaan kolisteleva kapistus nyt luulisi olevan helpommasta päästä automatisoida.
Kiskojen poikki ajaa autoja ja ihmisiäkin kiskoilla kävelee. Kuka pannaan vastuuseen, jos ratikka ajaa auton tai jalankulkijan päälle?
Suomessa ei taida olla vielä ainuttakaan automaattiohjauksella toimivaa julkista kulkuneuvoa, mutta metrosta olisi minusta järkevintä aloittaa.
Tampereella ja Helsingissä on ollut erilaisia robottibussitestejä, mutta ainakin tampereella on ollut kuski mukana, eikä matkustajia ole otettu kyytiin.
Eikö tuo ole ihan hyvä palkka kuitenkin?
Mikäs se on pitäessä sapattivuosi ansiosidonnaisen turvin. Sitten joskus vuoden päästä voi taas katsella minne menisi hetkeksi töihin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole ihan hyvä palkka kuitenkin?
Naurettavan surkea liksa. En lähtisi tohon hommaan.
10h päivässä/ illassa/ yössä kökötät tuijottamassa samoja kiskoja ja tienaat just sen verran, että saat vuokran tai vastikkeen plus laskut maksettua. Aivan surkeaa.
Miksi pitäisi saada parempaa palkkaa, kun mitään erityistä koulutusta tai osaamista ei edes vaadita?
syynä myös ne hankalat asiakasryhmät
ups....niistähän ei saanut puhua....
Vierailija kirjoitti:
8-10 tuntia kuulostaa aika pitkältä. Ja jos on epäsäännöllinen työaika, ei siis varmat ajat tai päivät.
Miksi kutsutaan ratikankuljettajaa, joka luottaa varmoihin päiviin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jossain ratikassa on nykypäivänä ylipäätään kuski? Tuollainen hitaasti omalla radallaan kolisteleva kapistus nyt luulisi olevan helpommasta päästä automatisoida.
Kiskojen poikki ajaa autoja ja ihmisiäkin kiskoilla kävelee. Kuka pannaan vastuuseen, jos ratikka ajaa auton tai jalankulkijan päälle?
Suomessa ei taida olla vielä ainuttakaan automaattiohjauksella toimivaa julkista kulkuneuvoa, mutta metrosta olisi minusta järkevintä aloittaa.
Tampereella ja Helsingissä on ollut erilaisia robottibussitestejä, mutta ainakin tampereella on ollut kuski mukana, eikä matkustajia ole otettu kyytiin.
Vastuuseen laitetaan se joka on syyllinen onnettomuuteen. Jos se on ratikka vastuu on ratikan ohjauksen valmistajalla, Jos taas syyllinen on auto tai jalankulkija, vastuu on heillä. Ei se sen kummempaa ole. Ja itsestään liikenteen seassa kulkevat ratikat ovat jo proto-asteella. Kuten ovat itsestään liikenteen seassa ajelevat autotkin. Tulevaisuus näissä on lähempänä kuin luulettekaan. Tesloissa se on ohjelmistopäivitys.
Vierailija kirjoitti:
8-10 tuntia kuulostaa aika pitkältä. Ja jos on epäsäännöllinen työaika, ei siis varmat ajat tai päivät.
Niin se on bussikuskeillakin. Sitten taas rekkakuskeilla on 15 tuntiset työpäivät, ajoa yhdeksän tuntia. Ja kyllä niin se on, olet bussikuski tai ratikkakuski työ on vuorotyötä ja palkka on tuo. Kannattaa hoitajien olla kateellisia.
Ja tuntuu että aina joutuu ajamaan samaa reittiä.