Yamaha kehittänyt vedyllä toimivan V8-moottorin
Polttomoottorien tulevaisuus? Paristoautojen loppu?
No ei. Muuten hyvä moottori mutta polttoaine ei mahdu minnekään järkevästi.
Kommentit (18)
Pelle Peloton keksi vedellä käyvän auton jo 70-luvulla. Öljyteollisuus esti sen markkinoillepääsyn ostamalla patentit itselleen. Sääli.
Ei mahdu polttoaine mukaan? Tarpeeksi pitkä letku vain säiliön kylkeen ja itsekelautuva systeemi siihen.
Hyvä idea energiantuottamiseen varmaan, vaikka jokaisen pihalle tuollainen, mutta harva kai haluaa polttomoottoria tavalliseen autoonsa enää sen jälkeen kun on siirtynyt sähköön?
Vetyä ei kannata polttaa polttomoottorissa vaan polttokennossa.
Vierailija kirjoitti:
Vetyä ei kannata polttaa polttomoottorissa vaan polttokennossa.
Totta. Polttokenno on vaan kallis vehje sekin, ja syö niitä samoja lapsikaivoksista kaivettuja harvinaisia maametalleja kuin perinteiset litiumakutkin.
Kolmosen kautta nelosen puhaltimella Sierra jättää sen fiuuu-dipidipidi-fiuuu-dipidipidi
Vierailija kirjoitti:
Vetyä ei kannata polttaa polttomoottorissa vaan polttokennossa.
Ratkaisee säilytysongelma mutta jäljelle jää hintaongelma. Jos se vety tehdään sähköllä (mikäli aikoo olla ekologinen) niin sähköä per kilometri kuluu vähintään kaksinkertaisesti sähköautoon verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vetyä ei kannata polttaa polttomoottorissa vaan polttokennossa.
Ratkaisee säilytysongelma mutta jäljelle jää hintaongelma. Jos se vety tehdään sähköllä (mikäli aikoo olla ekologinen) niin sähköä per kilometri kuluu vähintään kaksinkertaisesti sähköautoon verrattuna.
Vetyä kannattaa tuottaa silloin kun sähköä on liikaa ja lähes ilmaista. Esim. tuulisina päivinä. Vedyn avulla on ratkaistavissa sähkön varastointiongelmaa osittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vetyä ei kannata polttaa polttomoottorissa vaan polttokennossa.
Ratkaisee säilytysongelma mutta jäljelle jää hintaongelma. Jos se vety tehdään sähköllä (mikäli aikoo olla ekologinen) niin sähköä per kilometri kuluu vähintään kaksinkertaisesti sähköautoon verrattuna.
Vetyä kannattaa tuottaa silloin kun sähköä on liikaa ja lähes ilmaista. Esim. tuulisina päivinä. Vedyn avulla on ratkaistavissa sähkön varastointiongelmaa osittain.
Mihinkäs ajattelit sitä vetyä suuria määriä varastoida?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vetyä ei kannata polttaa polttomoottorissa vaan polttokennossa.
Ratkaisee säilytysongelma mutta jäljelle jää hintaongelma. Jos se vety tehdään sähköllä (mikäli aikoo olla ekologinen) niin sähköä per kilometri kuluu vähintään kaksinkertaisesti sähköautoon verrattuna.
Vetyä kannattaa tuottaa silloin kun sähköä on liikaa ja lähes ilmaista. Esim. tuulisina päivinä. Vedyn avulla on ratkaistavissa sähkön varastointiongelmaa osittain.
Mihinkäs ajattelit sitä vetyä suuria määriä varastoida?
Infra puuttuu vielä, mutta siihen kannattaisi panostaa. Sähköä ei voi varastoida mutta vetynä se onnistuu. Kaliforniassa on jo vetytankkauspisteitä.
On sitä rakennettu ilmallakin toimivia, vieläpä legoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vetyä ei kannata polttaa polttomoottorissa vaan polttokennossa.
å
Ratkaisee säilytysongelma mutta jäljelle jää hintaongelma. Jos se vety tehdään sähköllä (mikäli aikoo olla ekologinen) niin sähköä per kilometri kuluu vähintään kaksinkertaisesti sähköautoon verrattuna.
Luppoaikoina tuotetun vedyn hyötysuhde ei lienee onglma koska muutoin jää ylijäämä sähköt hyödyntämättä kokonaa.
Poliittinen ja markkina ongelma lähinnä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vetyä ei kannata polttaa polttomoottorissa vaan polttokennossa.
å
Ratkaisee säilytysongelma mutta jäljelle jää hintaongelma. Jos se vety tehdään sähköllä (mikäli aikoo olla ekologinen) niin sähköä per kilometri kuluu vähintään kaksinkertaisesti sähköautoon verrattuna.
Luppoaikoina tuotetun vedyn hyötysuhde ei lienee onglma koska muutoin jää ylijäämä sähköt hyödyntämättä kokonaa.
Poliittinen ja markkina ongelma lähinnä
"Ylijäämätuulisähkö" on myytti. Kun on tuulisähköä reippaasti tarjolla voidaan vähentää muuta kalliimpaa perusvoimantuottoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vetyä ei kannata polttaa polttomoottorissa vaan polttokennossa.
Ratkaisee säilytysongelma mutta jäljelle jää hintaongelma. Jos se vety tehdään sähköllä (mikäli aikoo olla ekologinen) niin sähköä per kilometri kuluu vähintään kaksinkertaisesti sähköautoon verrattuna.
Vetyä kannattaa tuottaa silloin kun sähköä on liikaa ja lähes ilmaista. Esim. tuulisina päivinä. Vedyn avulla on ratkaistavissa sähkön varastointiongelmaa osittain.
Mihinkäs ajattelit sitä vetyä suuria määriä varastoida?
Infra puuttuu vielä, mutta siihen kannattaisi panostaa. Sähköä ei voi varastoida mutta vetynä se onnistuu. Kaliforniassa on jo vetytankkauspisteitä.
Siihen on syy miksi et löydä mistään maailmasta suuria vetyvarastoja. Sen varastointi on pirun hankalaa ja kallista.
Vierailija kirjoitti:
On sitä rakennettu ilmallakin toimivia, vieläpä legoista.
Tuossahan on oikea V-moottorin epätasainen, kuin eläimellinen, pörinä!
Toyota on tässäkin paljon edellä muita.