"Jo hyvin nuoret lapset voivat omaksua mitä ihmeellisimpiä asioita..." Ilmiöopetuksen puolustus
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009093906.html
'Mitä mieltä? Jotenkin kuulostaa vähän liian korkealentoiselta ja teoreettiselta.
Kommentit (6)
Öööö...
Haluun samaa ainetta mitä toi mielipidetekstin kirjoittaja on vetänyt.
Mä todella toivon, että mun lapsille osuu normaaleja terveellä järjellä varustettuja opettajia kohdalle.
Jo nyt vaikka opetus ymmärtääkseni on ihan normaalia ekaluokan opetusta, lapsi ei osaa kertoa mitä päivällä on ollut tarkoitus oppia tai edes mitä tunteja on ollut.
Oppiminen on eri asia kuin keksiminen. Jotenkin pelottavaa ajatella, että lapsen tulisi itse hoksata, että kylmässä vesi jäätyy ja sitten huomata kenenkään kertomatta, että lämpötilan voi mitata ja noin sadan mittauskerran jälkeen päätellä, että vesi jäätyy 0 asteessa sen sijaan, että opettaja sen kertoisi ja sitten asia todennettaisiin yhdessä.
Minusta koulun tehtävänä ei ole opettaa pelkkiä perustaitoja vaan perustietoja. Tekoäly ei ekokatastofissa enää pelitä, sille ei ole raaka-aineita, joten sen varaan heittäytymisen sijaan luku- ja laskutaito sekä niiden sujuva käyttäminen ovat tarpeellisempia taitoja kuin kyky osata kummastella sitä, miten kala haukkoo henkeä kuivalla maalla.
Osaaminen on vanhanaikaista, uuden tiedon omaksuminen on vanhanaikaista, mutta niillä kyvyillä ihmiskunta on tänne asti päässyt. Jos ryhtyy luottamaan havaittaviin ilmiöihin ja tekoälyyn, on aika äkkiä kaivoksen reunalla kummastelemassa, että mikäs se siinä. Joku toinen osasi enemmän!
Joo voi hlvetti että pistää vihaksi nämä pseudotieteeseen pohjautuvat hölynpölyt! Misaä meni vikaan? No ihan ensinnäkin jossain kasvatus"tieteellisessä" pelleilyssä! Siellä on päässeet hihhulit ohjaamaan laivaa.
Ilmiöoppimisesta horisijat pitäisi laittaa syytteeseen lasten vahingoittamisesta.
Lukekaa Mäkisen kommentti kommenttikentästä...