Asiakaspalveluammatissa olevan henkilön uhkaava käytös
Kyseinen henkilö uhkailee väkivallalla kollegoitaan, ei heille suoraan vaan selän takana. Yrittää tarkoituksellisesti mustata toisten (lähinnä kolleegoiden) mainetta puhumalla täyttä pas*aa ympäri kaupunkia. Moni asiakaskin pelkää eikä suostu olemaan hänen kanssaan tekemisissä. Kyseessä on ammatti, jossa vaaditaan ehdotonta rehellisyyttä ja hyvämaineisuutta, koska asiakaskunta on laaja, vanhuksista lapsiin ja tavan tallaajista kehitysvammaisiin ja kaikkien näiden asiakkaiden kanssa ollaan päivittäin kasvotusten tekemisissä. Missä menee rajat, milloin pitää viedä asiaa eteenpäin ja miten, että saataisi jonkunlainen (turvallinen) väliintulo tällaiseen uhkaavan henkilön käytökseen?
Kommentit (2)
Ei kai auta muu, kuin kylmästi vain ilmoituksia eteenpäin. Ei kenenkään tarvitse työyhteisössä sietää uhkailuja eikä minkään sortin väkivaltaa. Jos tästä sitten jälkikäteen aiheutuu sellaista, että esim. jonkun auton renkaat alkavat mystisesti yöaikaan puhkeilla, tai ikkunat hajoilla, tai postilaatikot räjähdellä, tai muuta vastaavaa, tai luoja paratkoon jotain pahempaa, niin syyllinen on päivänselvä.
Meidän työpaikalla hyvin saman kaltainen tilanne. Tätä henkilöä ei millään saada irtisanottua, vaikka on terrorisoinut kuulemma yli 25 vuotta kollegoitaan ja "asiakkaitaan". "Asiakkaina" on lähinnä aikuisia, osalla heistä on mielenterveysongelmia.
Luottamusmiehistä ja työsuojeluvaltuutetuista ei ole meidän työpaikalla ollut apua. Suomalaisuuteen kuuluva outo pelon kulttuuri estää puuttumasta asioihin, meidänkin työpaikalla kyseessä on henkinen väkivalta.