Lapsen tehostettu tuki?
Meillä lapsi ei saa tehostettua tukea koulussa. Miksi sitä pitäisi edes pyytää tai vaatia? Olemme olleet kuntoutuksessa ja kysyneet muilta vanhemmilta asiasta. Heillä on lapset järjestäen olleet erityisessä tuessa. Tehostettu tuki tarkoittaa että rimaa lasketaan. Erityinen tuki tarkoittaa että rima poistetaan.
Lapsella on nippu mt-diagnooseja, eli sen puoleen saisi varmaan myönteisen tukipäätöksen jos vain rupeaisi nipottamaan aiheesta.
Kommentit (19)
Rimaa ei lasketa tehostetussa tuessa vaan tukea pitäisi lisätä. Vaatikaa tukiopetusta, muuta tuskin saatte.
Et kyllä näytä tietävän, mitä tuenportaat tarkoittavat ja erityinen tuki on harvinainen! Älä viitsi levittää väärää tietoa asiasta.
Ei oo rimaa poistettu pojalta kummassakaan tukimuodossa. Se on erikorkeudella riippuen muodosta. Hälle ne kyllä ovat tarpeen,mutta eihän se pakko ole pyytää.
Tehostetun tuen oppilaat suorittavat saman kuin ns. normioppilaat, mutta saavat enemmän huomiota opettajalta.
Vierailija kirjoitti:
Saako kuitenkin apua ja tukea koulussa? Ei se tukipäätös sinänsä takaa mitään.
Tämä kyllä vaihtelee tosi paljon. Täällä on onneksi saatu hyvin ja saa edelleen.
Tehostettu tuki on todellisuudessa yhjä tyhjän kanssa, mutta se välivaihe on pakko olla ennen kuin erityiseen tukeen voidaan siirtyä. säästötoimenpide, koska ei käytännössä tarkoita tukiopetusta kummempaa tukea. Resursseja ei ole muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Tehostettu tuki on todellisuudessa yhjä tyhjän kanssa, mutta se välivaihe on pakko olla ennen kuin erityiseen tukeen voidaan siirtyä. säästötoimenpide, koska ei käytännössä tarkoita tukiopetusta kummempaa tukea. Resursseja ei ole muuhun.
Eikä erityisen tuenkaan päätös mitään takaa. Mun lapsi integroitu isoon yleisluokkaan ja opiskelee ns normaalisti.
Erityisessä tuessa rimaa lasketaan eli ero tehostettuun on merkittävä ihan riippumatta siitä, onko lapsi isossa ryhmässä vai ei
Vierailija kirjoitti:
Tehostettu tuki on todellisuudessa yhjä tyhjän kanssa, mutta se välivaihe on pakko olla ennen kuin erityiseen tukeen voidaan siirtyä. säästötoimenpide, koska ei käytännössä tarkoita tukiopetusta kummempaa tukea. Resursseja ei ole muuhun.
Meillä on palattu erityisestä tehostettuun tukeen.
Mm erityisopettajan vakiotunnit, saa käyttää tietokonetta kirjoittamiseen, äänikirjaoikeus...Kyllä siinä on apuja. Erityisessä oli vielä lisänä kokeiden lukuapua yms.
Lucky you, jossain on resursseja, useimmissa paikoissa ei
Tehostettu tuki tarkoittaa, että lapsi saa kaikille oppilaille kuuluvaa tukea koulunkäyntiin, mutta tehostetusti. Tukeen kuuluu mm. tukiopetus, ohjaajan ja erityisopettajan tuki, yksilölliset oppimista tukevat välineet (istuintyyny, hypistelylelu, kuulokkeet jne.), joskus myös yksilölliset tavat osoittaa oppimista (pidennetty koeaika, rauhallinen tila tehdä koe). Tämä kaikki kuuluu periaatteessa kaikille, mutta kaikki eivät näitä keinoja tarvitse.
Tt:n alkuun lapsesta laaditaan pedagoginen arvio, johon kirjataan juuri tämän lapsen haasteet ja tuen tarpeet. Vuosittainen oppimissuunnitelma on tt-oppilailla laajempi, siinä päivitetään tuen toteutuminen ja vaikutukset. Oppisisältöjen suhteen tt-oppilaat suorittavat täsmälleen samaa sisältöä kuin muutkin. Tavoite on, että tuen päätös voidaan jatkossa purkaa.
Erityinen tuki taas on tuen vankin muoto ja hallinnollinen päätös, jonka tekee aluepäällikkö opettajan laatiman pedagogisen selvityksen pohjalta. Tuki kirjataan lapsen asiakirjoihin ja se on valituskelpoinen. Sen myötä lapselle laaditaan hojks, jossa määritellään hyvinkin tarkasti lapsen koulupolku. Et velvoittaa koulua antamaan kaikkea hojksiin kirjattua tukea. Joskus aineita yksilöllistetään, eli silloin ei mennä normaalin opsin mukaan. Näin ei kuitenkaan toimita aina, erityisesti jos tukipäätös perustuu käyttäytymisen pulmiin oppimisvaikeuksien sijaan.
Erityisen tuen purku on harvinainen toimi, se tulee määrittämään lapsen kouluelämää hyvin pitkälle. Sitä ei kannata vaatia "huvin vuoksi", eikä sitä aina myöskään myönnetä.
T. Alakoulun ope
Mitä tarkoitat, että erityinen tuki tulee määrittämään koko koulupolkua? Meille on kerrottu, että se voidaan myöhemmin tarvittaessa poistaa?
Tuo ei päde yläkoulussa. Erkkaresurssia ei riitä tt:n oppilaille. Käytöksen hojks on vitsi. Sääntöjä ei voi yksilöllistää.
Vierailija kirjoitti:
Tehostetun tuen oppilaat suorittavat saman kuin ns. normioppilaat, mutta saavat enemmän huomiota opettajalta.
Oppimäärä ei ole sidoksissa tukimuotoon. Eivät kaikki erityisen tuen oppilaat erityisluokillakaan opiskele mukautettuja oppimääriä tai niitä on korkeintaan joitakin (usein matikka tai kieli).
Vierailija kirjoitti:
Tehostettu tuki tarkoittaa, että lapsi saa kaikille oppilaille kuuluvaa tukea koulunkäyntiin, mutta tehostetusti. Tukeen kuuluu mm. tukiopetus, ohjaajan ja erityisopettajan tuki, yksilölliset oppimista tukevat välineet (istuintyyny, hypistelylelu, kuulokkeet jne.), joskus myös yksilölliset tavat osoittaa oppimista (pidennetty koeaika, rauhallinen tila tehdä koe). Tämä kaikki kuuluu periaatteessa kaikille, mutta kaikki eivät näitä keinoja tarvitse.
Tt:n alkuun lapsesta laaditaan pedagoginen arvio, johon kirjataan juuri tämän lapsen haasteet ja tuen tarpeet. Vuosittainen oppimissuunnitelma on tt-oppilailla laajempi, siinä päivitetään tuen toteutuminen ja vaikutukset. Oppisisältöjen suhteen tt-oppilaat suorittavat täsmälleen samaa sisältöä kuin muutkin. Tavoite on, että tuen päätös voidaan jatkossa purkaa.
Erityinen tuki taas on tuen vankin muoto ja hallinnollinen päätös, jonka tekee aluepäällikkö opettajan laatiman pedagogisen selvityksen pohjalta. Tuki kirjataan lapsen asiakirjoihin ja se on valituskelpoinen. Sen myötä lapselle laaditaan hojks, jossa määritellään hyvinkin tarkasti lapsen koulupolku. Et velvoittaa koulua antamaan kaikkea hojksiin kirjattua tukea. Joskus aineita yksilöllistetään, eli silloin ei mennä normaalin opsin mukaan. Näin ei kuitenkaan toimita aina, erityisesti jos tukipäätös perustuu käyttäytymisen pulmiin oppimisvaikeuksien sijaan.
Erityisen tuen purku on harvinainen toimi, se tulee määrittämään lapsen kouluelämää hyvin pitkälle. Sitä ei kannata vaatia "huvin vuoksi", eikä sitä aina myöskään myönnetä.
T. Alakoulun ope
Näin erityisessä tuessa opiskelleen äitinä sanoisin oman lapseni ja hänen luokkakavereidensa tilanteita tietäen, että erityisessä tuessa on kaksi koulupolkuun vaikuttavaa nivelkohtaa. Jos lapsen kognitiiviset kyvyt sekä matikan ja enkun taito riittää lukioon, kannattaa erityisestä tuesta päästä pois viimeistään yläasteelle mentäessä. Muuten voi lukiossa olla liikaa tasoeroa. Ysillä taas kannattaa kyseenalaistaa opon hinku siirtää erityisoppilas erityisamikseen. Omnian papereilla kun työllistyy paremmin kuin Luovin papereilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehostettu tuki tarkoittaa, että lapsi saa kaikille oppilaille kuuluvaa tukea koulunkäyntiin, mutta tehostetusti. Tukeen kuuluu mm. tukiopetus, ohjaajan ja erityisopettajan tuki, yksilölliset oppimista tukevat välineet (istuintyyny, hypistelylelu, kuulokkeet jne.), joskus myös yksilölliset tavat osoittaa oppimista (pidennetty koeaika, rauhallinen tila tehdä koe). Tämä kaikki kuuluu periaatteessa kaikille, mutta kaikki eivät näitä keinoja tarvitse.
Tt:n alkuun lapsesta laaditaan pedagoginen arvio, johon kirjataan juuri tämän lapsen haasteet ja tuen tarpeet. Vuosittainen oppimissuunnitelma on tt-oppilailla laajempi, siinä päivitetään tuen toteutuminen ja vaikutukset. Oppisisältöjen suhteen tt-oppilaat suorittavat täsmälleen samaa sisältöä kuin muutkin. Tavoite on, että tuen päätös voidaan jatkossa purkaa.
Erityinen tuki taas on tuen vankin muoto ja hallinnollinen päätös, jonka tekee aluepäällikkö opettajan laatiman pedagogisen selvityksen pohjalta. Tuki kirjataan lapsen asiakirjoihin ja se on valituskelpoinen. Sen myötä lapselle laaditaan hojks, jossa määritellään hyvinkin tarkasti lapsen koulupolku. Et velvoittaa koulua antamaan kaikkea hojksiin kirjattua tukea. Joskus aineita yksilöllistetään, eli silloin ei mennä normaalin opsin mukaan. Näin ei kuitenkaan toimita aina, erityisesti jos tukipäätös perustuu käyttäytymisen pulmiin oppimisvaikeuksien sijaan.
Erityisen tuen purku on harvinainen toimi, se tulee määrittämään lapsen kouluelämää hyvin pitkälle. Sitä ei kannata vaatia "huvin vuoksi", eikä sitä aina myöskään myönnetä.
T. Alakoulun ope
Näin erityisessä tuessa opiskelleen äitinä sanoisin oman lapseni ja hänen luokkakavereidensa tilanteita tietäen, että erityisessä tuessa on kaksi koulupolkuun vaikuttavaa nivelkohtaa. Jos lapsen kognitiiviset kyvyt sekä matikan ja enkun taito riittää lukioon, kannattaa erityisestä tuesta päästä pois viimeistään yläasteelle mentäessä. Muuten voi lukiossa olla liikaa tasoeroa. Ysillä taas kannattaa kyseenalaistaa opon hinku siirtää erityisoppilas erityisamikseen. Omnian papereilla kun työllistyy paremmin kuin Luovin papereilla.
Lisään vielä, että vahempien koulutustausta näyttää myös olleen merkitsevä tekijä oppilaiden koulupoluissa, merkitsevämpi kuin lapsen tai nuoren osaamisen taso. Elämänkoululaisperheiden lapset valitsivat erilaiset koulutuspolut kuin korkeakoulutettujen vanhempien lapset.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat, että erityinen tuki tulee määrittämään koko koulupolkua? Meille on kerrottu, että se voidaan myöhemmin tarvittaessa poistaa?
Jos erityisen tuen myötä yksilöllistetään oppimääriä, jää lapsi tavallaan vähän jälkeen vuosittain. Asioissa kyllä edetään, mutta osa sisällöistä raakataan kerta kaikkiaan pois. Siltä pohjalta voi olla hankala selvitä vaikkapa lukio-opinnoista. Ilman yksilöllistämistäkin erityinen tuki tahtoo usein tarkoittaa karsittuja sisältöjä. Tosin alakoulun oppimäärissä kyllä riittää karsittavaa, keskeisin ydin riittäisi monelle muullekin.
Erityinenkin tuki voidaan toki purkaa, tosin alakoulun aikana ei ole tällaista tullut vastaan. Erityinen tuki on niin järeä toimi, että sen purkaminenkin harkitaan huolella.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat, että erityinen tuki tulee määrittämään koko koulupolkua? Meille on kerrottu, että se voidaan myöhemmin tarvittaessa poistaa?
Miten purkaminen tapahtuu? Ollaan sitä mieltä että erityinen tuki /hojks on ihan vitsi oman lapsen kohdalla.
Saako kuitenkin apua ja tukea koulussa? Ei se tukipäätös sinänsä takaa mitään.