Sähköautot edelleen vuonna 2022 vain 15% marginaaliryhmä ensirekisteröinneissä
Tammi-elokuussa sähköautojen osuus jäi alle 15 prosenttiin eli edelleen vain marginaaliryhmä.
https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kaytt…
Kuten tuore kyselykin paljasti, enemmistö suomalaisista ei vaihtaisi sähköautoon.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/muutosvastarinta-ei-murru-enemmisto…
Kommentit (20)
Kun sähkön hinta nousee 40c kwh niin ihan sama ajaako bensalla vai sähköllä, sama kulu ajossa. Hankintahinta tosin sähköllä paljo suurempi, itse ajan 1500 e Pösöllä vielä pitkäään...
Höpö höpö. Tunnen useamman, joka tilannut sähköauton, mutta niissä toimitusajat toista vuotta. Ei kai niitä rekisteröidä kun ei ole. Kohta on kun komponenttipula hellittää.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Tunnen useamman, joka tilannut sähköauton, mutta niissä toimitusajat toista vuotta. Ei kai niitä rekisteröidä kun ei ole. Kohta on kun komponenttipula hellittää.
Myös polttisautot täynnä elektroniikkaa joten komponenttipula koskee yhtä hyvin niitäkin.
Paljon kalliimman hankintahinnan takiahan sähköauto ei mitenkään maksa itseään takaisin näillä sähkönhinnoilla.
15 prosenttia ei ole enää marginaalinen luku. On luonnollista, ettei muutos tapahdu kertarysäyksellä.
Sähkön hinta nousee nyt niin rajusti ja tulee varmasti jäämään korkeammalle kuin nuo alle 5 snt hinnat niin aivan varmasti moni miettii että onko mitään järkeä ostaa sähköauto? Lisäksi moni sähköauton omistava haluaisi sen 24 kk määräaikaisen sopparin , eli että se lataus olisi kotona aina samnhintainen latasi sitten päivällä tai yöllä, ja niitä 24 kk määräaikaisii ei nyt enää monestakaan paikasta edes saa
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Tunnen useamman, joka tilannut sähköauton, mutta niissä toimitusajat toista vuotta. Ei kai niitä rekisteröidä kun ei ole. Kohta on kun komponenttipula hellittää.
Maapallon mineraalit ei riitä edes ensimmäisen polven sähköautoihin. Siitä oli juttu hesarissa. Kaasu-autot tulee olemaan se siirtymä kun bensa-autoista luovutaan. Sähköautot jää turhaksi välivaiheeksi joka syö osansa muusta eikä ole todellisuudessa erityisen egologinen auto.
Vierailija kirjoitti:
Tiedä vaikka suosio lähtisi laskuun nyt kun sähkön hiinnat pompanneet taivaisiin.
Toivotaan niin.
Sähkäautojen egologisuus on huijausta. Vain niillä ajaminen saastuttaa vähemmän riippuen siitä millä sähkö on tuotettu. Lopussa sähköauto on enemmän ongelmajäte kuin polttomoottoriautot.
Ihan sama. Venäläisellä bensalla ei Suomen autot tule enää koskaan kulkemaan, eli hehkutus täällä on turhaa.
15% on muuten sama kuin Persujen kannatus, joten ilmeisesti siinäkin on kyseessä marginaaliryhmä.
Puhumattakaan Keskustasta, Vihreistä ja Vasemmistoliitosta, jotka ovat alle tuon.
Kannattaisi varmaan katsoa sähkön yöhintoja. Tällä hetkellä rivi- ja omakotiasuvat voivat omalla pysäköintipaikallaan ladata sähköautojaan yöaikaan.
Sähköauto ei ole vielä kovin kätevä niille, jotka eivät pääse latailemaan kotona.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi varmaan katsoa sähkön yöhintoja. Tällä hetkellä rivi- ja omakotiasuvat voivat omalla pysäköintipaikallaan ladata sähköautojaan yöaikaan.
Sähköauto ei ole vielä kovin kätevä niille, jotka eivät pääse latailemaan kotona.
Joo. Me ajellaan nyt sähköllä ja se maksaa yölatauksella n. 1,5-2,5e/100 km .
Bensalla ajaminen maksaisi n. 6-10 kertaa enemmän.
Kykllä sähköllä ajaminen on edelleen erittäin halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Paljon kalliimman hankintahinnan takiahan sähköauto ei mitenkään maksa itseään takaisin näillä sähkönhinnoilla.
No jos laitat rahasi 60 000e maksavaan bensakäyttöiseen Mersuun tai Volvoon niin kyllä Tesla tulee seuraavan 10 vuoden aikana ihan hirveän paljon edullisemmaksi.
Lisäksi Tesla ei haise ja siihen mahtuu enemmän tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Sähkäautojen egologisuus on huijausta. Vain niillä ajaminen saastuttaa vähemmän riippuen siitä millä sähkö on tuotettu. Lopussa sähköauto on enemmän ongelmajäte kuin polttomoottoriautot.
Ei pidä paikkansa.
Suomessa sähköauto on erittäin ekologinen koska täällä voi ajaa fossiilivapaalla ydin-tai tuulisähköllä.
Sähköauton akut voidaan kierrättää tai käyttää uudelleen esim. aurinkosähkön akkuna.
Esim. Tesla kierrättää autonsa.
Vuosittainen myynti kasvanut kymmeniä prosentteja pitkän aikaa. Sähköautot yleistyy todella nopealla vauhdilla.
Enemmän menisi sähköautoja kaupaksi kuin mitä valmistajat pystyy toimittamaan. Nyt on jo vuoden jonoja auton ostajille.
Niitä käytettyjä sähköauton akkuja ei heitetä pusikkoon. Ne ovat uusien akkujen raaka-ainetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedä vaikka suosio lähtisi laskuun nyt kun sähkön hiinnat pompanneet taivaisiin.
Toivotaan niin.
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
15 prosenttia ei ole enää marginaalinen luku. On luonnollista, ettei muutos tapahdu kertarysäyksellä.
Jotain uutisia oli siitä, että tiedossa olevat akkumineraalit ei riitä edes ensimmäiselle sähköautosukupolvelle. Se saattaa tarkoittaa sitä, että varsinaista rysäystä ei tule tapahtumaan.
Tiedä vaikka suosio lähtisi laskuun nyt kun sähkön hiinnat pompanneet taivaisiin.