Mikä sähköauton laturi?
Olen kallistumassa valinnassani Easee Home -latausaseman kannalle mutta onko jotain parempia vaihtoehtoja? 11 kW latausteho riittää. Tuo Easee on pienikokoinen ja siinä on kaikki ominaisuudet mitä itse osaan kuvitella. Wifi, 4G, ohjaus sovelluksella ja rfid-tunnistus. Eikä ole kallis. N33
Kommentit (8)
Eikö palstan WT-porukalla ole näkemystä sähköauton lataukseen vaikka kaikesta kaiken tiedätte?
Vierailija kirjoitti:
Eikö palstan WT-porukalla ole näkemystä sähköauton lataukseen vaikka kaikesta kaiken tiedätte?
Niin. Luulisi kaikkien bensalenkkareiden rientävän ulisemaan sähköauton epäeettisyydestä.
Selvitä nyt ensin onko sähköautossasi kolmivaihelataus. Muuten tuo 11kw on pelkkä haave. Useimmissa sähköautoissa on vielä yksivaihelataus. Jos yksivaihelataukseen tahtoo enemmän tehoa niin esim walle laturilla yksivaiheesta voi saada 6-7kw tehon.
Vierailija kirjoitti:
Selvitä nyt ensin onko sähköautossasi kolmivaihelataus. Muuten tuo 11kw on pelkkä haave. Useimmissa sähköautoissa on vielä yksivaihelataus. Jos yksivaihelataukseen tahtoo enemmän tehoa niin esim walle laturilla yksivaiheesta voi saada 6-7kw tehon.
No ei todellakaan ole useimmissa lataus 230 v yksivaihevirralla pelkästään. Ehkä jossain vanhoissa paskoissa. 11 kW lataus on kolmivaihevaihtovirralla ja eiköhän ap tämän ole selvittänyt, tämä selviää jo kysymyksestäkin.
Tuo laturi on tällä hetkellä paras kun verrataan hintaa ja ominaisuuksia. Valmistettu vieläpä yllättäen Norjassa eikä PRC:ssä. Siis tosiaan valmistettu eikä pelkästään suunniteltu. Ulkonäkö on sitten makuasia.
Vierailija kirjoitti:
Selvitä nyt ensin onko sähköautossasi kolmivaihelataus. Muuten tuo 11kw on pelkkä haave. Useimmissa sähköautoissa on vielä yksivaihelataus. Jos yksivaihelataukseen tahtoo enemmän tehoa niin esim walle laturilla yksivaiheesta voi saada 6-7kw tehon.
Autossa on AC-lataus 22 kW asti mutta en tarvitse sitä ja toisaalta pääsulakkeiden suurentaminen ei onnistu kuin nykyisestä 3x25A:sta 3x50A sulakkeisiin ilman mittaus- ja ryhmäkeskusten sekä nousujohdon vaihtoa. Keskusten nimellisvirta on 50A. 11 kW riittää hyvin tarpeisiini. Jää vielä varaa 7 kW laturille tulevaisuutta varten tai jos nyt sitten kuitenkin haluaisin 22 kW latauksen niin sekin onnistuu kuormanhallintayksikkö lisäämällä. AP
Vierailija kirjoitti:
Selvitä nyt ensin onko sähköautossasi kolmivaihelataus. Muuten tuo 11kw on pelkkä haave. Useimmissa sähköautoissa on vielä yksivaihelataus. Jos yksivaihelataukseen tahtoo enemmän tehoa niin esim walle laturilla yksivaiheesta voi saada 6-7kw tehon.
Mitä järkeä on hankkia laturi jos lataa yksivaihevirralla? Laturi tai ei niin tuollainen teho edellyttää 32A sulaketta ja sen mukaista kaapelia. Mikäli tämän tekee niin ei siihen kaapelin päähän tarvita kuin tavallinen pistorasia. Laturista ei kannata maksaa turhaan. Latausta pystyy hallinnoimaan suoraan autosta joten sitäkään varten ei laturia tarvitse. Saattaa olla myös hiukan haastavaa järjestää ryhmäkeskukseen 32A sulake joten kolmivaihe on luultavasti helpompi toteuttaa.
Easee ollut käytössä reilun kuukauden, toistaiseksi ei ole pahaa sanottavaa ja istuu hyvin omakotitalon ulkoseinään kun on pieni ja värivalikoimaakin on.