On tämä sähköpotkulautojen meno päätöntä. En näe miten tämä tulee koskaan muuttumaan.
Huomasin juuri tänään miten älytöntä tuo sähköpotkulautojen meno on niidenkin osalta, jotka (osittain) kuuliaisesti ajavat ajoradalla. Sitten kun tulee punainen valo, ei jaksetakaan odottaa, vaan siirrytään siinä vaiheessa jalkakäytävälle hetkeksi ja ylitetään jalankulkijoiden vihreällä. Sitten palataan taas ajoradalle. Hah.
Eli sähköpotkulauta on sellainen jumalainen liikenneväline, joka voi olla halutessaan ajoneuvo tai jalankulkija, riippuen siitä mikä on milläkin hetkellä kätevämpi.
Kommentit (18)
Päättäjien mielestä todellakin jumalainen.
Ei millekkään muulle anneta lupaa tukkia jalkakäytävät ja estää liikkuminen rollaattorin tai lastenvaunujen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kohta tuleee sellaisia takseja ja busseja joiissa ei ole enää kuljettajaa olllenkaan.
Mieluummin olisi haaveunissa vaikka new yorrkin ydinkeskustassa nauttimassa näistä kuin lannanhajuiisessa suomesssa.
Tuo on skuuttiongelmista pienin, tai ei edes ongelma lainkaan.
Niin siis lähtökohtaisesti niillä kuuluu ajaa kevyenliikenteen väylällä sanoin kun fillarilla. Ajoradalla vain kun se ei ole mahdollista.
Ap, noinhan pyöräilijöistäkin yli 90 % käyttäytyy.. Noissa potkulaudoissa on vaan ongelman nopeampi vauhti. Omalle työmatkalleni kuuluu risteys, jossa on stop-merkit. Sekä pyöräilijät että lautailijat tekevät juuri noin kun ovat tulossa sen stop-merkin takaa, vaikka heillä olisi pysähtymisvelvollisuus ja sen suojatien kautta ei saa koukata.
Vierailija kirjoitti:
Ap, noinhan pyöräilijöistäkin yli 90 % käyttäytyy.. Noissa potkulaudoissa on vaan ongelman nopeampi vauhti. Omalle työmatkalleni kuuluu risteys, jossa on stop-merkit. Sekä pyöräilijät että lautailijat tekevät juuri noin kun ovat tulossa sen stop-merkin takaa, vaikka heillä olisi pysähtymisvelvollisuus ja sen suojatien kautta ei saa koukata.
Kyllä pyörällä pääsee nopeampaa jos on rajoitettu potkulauta.
Noi on tosi vaarallisia, kun ohitetaan niin nopeasti ja kiirehditään liikennevaloihin väreistä viis. Ei voi ennakoida kun ei tiedä kenen sääntöjä aikoo noudattaa. Ei kypärää päässä.
Jätetään aivan pitkin poikin kaduille eikä se kiinnosta ketään. Kaupunki vain myhäilee tyytyväisesti kun hienoja leluja saatu kaduille.
Seuraava askel on että niissä laudoissa istutaan kuppituolissa ja selataan tiktoktökkiä kun tekoäly hoitaa ajamisen jos osaa. Seisominen on niin rankkaa nuorisolaisille.
Ei niistä päästä niin kauan kuin päättäjien kaverit omistavat niiden rakkineiden vuokrafirmoja. Ainakin Helsingissä homma toimii näin.
Vierailija kirjoitti:
Noi on tosi vaarallisia, kun ohitetaan niin nopeasti ja kiirehditään liikennevaloihin väreistä viis. Ei voi ennakoida kun ei tiedä kenen sääntöjä aikoo noudattaa. Ei kypärää päässä.
Jätetään aivan pitkin poikin kaduille eikä se kiinnosta ketään. Kaupunki vain myhäilee tyytyväisesti kun hienoja leluja saatu kaduille.
Ammattiautoilijana -- juurikin tuo että ei tiedä mitä sääntöjä he aikovat noudattaa, tekee ennakoivasta ajamisesta täysin mahdotonta noiden kanssa.
Yksi skuutti ajaa kuin pitääkin samoilla säännöillä kuin autot, seuraava taas ihan miten sattuu, kolmas osittain sääntöjä noudattaen. Eli ei voi luottaa mihinkään johdonmukaisuuteen, joten aina saa varoa. Surkeaa.
Ja yllä olevalle joka puhui siitä, että vain jos ei ole kevyen liikenteen väylää -- tottakai. Helsingissä vain on todella paljon keskustassa paikkoja joissa ei ole kevyen liikenteen väylää/pyörätietä joten skuutit ajavat milloin missäkin.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis lähtökohtaisesti niillä kuuluu ajaa kevyenliikenteen väylällä sanoin kun fillarilla. Ajoradalla vain kun se ei ole mahdollista.
Onko joku jotain muuta väittänyt?
Vierailija kirjoitti:
Seuraava askel on että niissä laudoissa istutaan kuppituolissa ja selataan tiktoktökkiä kun tekoäly hoitaa ajamisen jos osaa. Seisominen on niin rankkaa nuorisolaisille.
Olen jo nähnyt useasti viritelmiä, joissa skuutin laudalle on asennettu jonkinlainen itse tehty jakkarakyhäelmä. Suoraan sanottuna nauratti kyllä, näytti ihan siltä kuin tulevaisuuden ihmiset Wall-E-animaatiossa, ei kyetty enää kävelemään ja vaan leijuttiin kulkupeleillä kaikkialle.
Pelottaa autossa ollessaankin noiden puolesta, kun ajetaan niin varomattomasti ilman kypärää.
Vauhdit on tosi kovia. Ei kypäriä. Ei sääntöjä. Kiire on. Ja uutisissakin on kuinka päivystykseen näitä tulee tosi paljon.
Viikonloppuna osui samalle reitille jalkakäytävällä sähköpotkulaudalla ajava neljän aikuisen miehen letka. Pienessä pierussa oli ukoilla hauskaa ajella. Että voihan v*ttu näiden kanssa. Tilannenopeudesta näillä eikä pyöräilijöillä ole mitään käsitystä, vaikka olisivat selvinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa autossa ollessaankin noiden puolesta, kun ajetaan niin varomattomasti ilman kypärää.
Vauhdit on tosi kovia. Ei kypäriä. Ei sääntöjä. Kiire on. Ja uutisissakin on kuinka päivystykseen näitä tulee tosi paljon.
Juu tietääkseni terveysasemien systeemeihin piti luoda jo oma kategoria skuuttionnettomuuksille, kun niitä tulee niin jatkuvalla syötöllä.
Paljon näkee skuutteja, joissa kaksi nuorta kyydissä.
Eilen näin jotakin uutta: skuuttia kuljetti äiti ja kyydissä oli lapsi.
Hienoa liikennekasvatusta lapselle, eikö niin?
Varmaan kohta tuleee sellaisia takseja ja busseja joiissa ei ole enää kuljettajaa olllenkaan.