"Traficomin tarjouspyynnössä sanotaan, että Kajaaniin ja Joensuuhun liikennöivien koneiden on oltava niin suuria, että matkustajien laskettelu- ja golffausvälineet mahtuvat kyytiin".
"On mielestäni iso kysymys, että onko tämä se, mihin halutaan tässä tilanteessa käyttää rahaa. Kymmenillä miljoonilla, lippua kohden tuhansilla euroilla, tuetaan sitä, että ihmiset pääsevät golfaamaan ja laskettelemaan."
Kommentit (26)
Pienkentät pitää poistaa lentokäytöstä ja lopettaa kannattomien lentojen tukeminen!
Junaan mahtuu sukset ja golfmailat.
Junaan mahtuu hyvin harrastusvälineet. Turha niitä varten on miljoonilla tukea kannattamatonta lentoliikennettä
Joensuuhun ja kajaaniin on todella hyvät junayhteydet
"Marraskuussa 2021 Jyväskylän-lennoilla oli keskimäärin viisi matkustajaa."
Tarpeellinen Malmin kenttä haluttiin kyllä tuhota, mutta sitten verorahoilla harjoitetaan täysin turhaan lentoliikennettä. Logiikka?
Itse olen hivenen samaa mieltä lentoliikenteen osalta.
Vaikka asun paikkakunnalla, jossa lentoja subventoidaan voimakkaasti.
Voiko olla noin, että täällä osa asuu vain siksi, että pääsee tarvittaessa nopeasti pois.
Vaan kai se on (täkäläiset teknologia)yritykset, jotka lentoja tarvitsee. Jos ei ole lentoja, sijaitsee yritys takamailla ja sillä ei ole toimintaedellytyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hivenen samaa mieltä lentoliikenteen osalta.
Vaikka asun paikkakunnalla, jossa lentoja subventoidaan voimakkaasti.
Voiko olla noin, että täällä osa asuu vain siksi, että pääsee tarvittaessa nopeasti pois.
Vaan kai se on (täkäläiset teknologia)yritykset, jotka lentoja tarvitsee. Jos ei ole lentoja, sijaitsee yritys takamailla ja sillä ei ole toimintaedellytyksiä.
No sittenpä alueen yritykset voisivat yhdessä tehdä jonkinlaisen diilin ja hankkia tilauslennon silloin, kun sitä oikeasti tarvitaan. Valtio voisi vaikka tukea tällaista sitten jollain tavalla, se tulisi kuitenkin halvemmaksi kuin tällainen 5 matkustajaa per kone -reittiliikenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hivenen samaa mieltä lentoliikenteen osalta.
Vaikka asun paikkakunnalla, jossa lentoja subventoidaan voimakkaasti.
Voiko olla noin, että täällä osa asuu vain siksi, että pääsee tarvittaessa nopeasti pois.
Vaan kai se on (täkäläiset teknologia)yritykset, jotka lentoja tarvitsee. Jos ei ole lentoja, sijaitsee yritys takamailla ja sillä ei ole toimintaedellytyksiä.
No sittenpä alueen yritykset voisivat yhdessä tehdä jonkinlaisen diilin ja hankkia tilauslennon silloin, kun sitä oikeasti tarvitaan. Valtio voisi vaikka tukea tällaista sitten jollain tavalla, se tulisi kuitenkin halvemmaksi kuin tällainen 5 matkustajaa per kone -reittiliikenne.
Veikkaan, että tarvittaessa tämä:
"Short flights can be purchased for less than 10000EUR"
https://www.jetflite.fi/en/private-jet-charter/private-jet-charter-cost/
tulisi halvemmaksi kuin päivittäinen tuettu liikenne, jossa kulkee pari matkustajaa isossa koneessa.
Olen samaa mieltä, että näitä täysin kannattamattomia lentoreittejä ei pitäisi tukea. Yksityiskoneiden lennoilla niitä ei kuitenkaan voida korvata, koska samalla ajettaisiin alas myös kentän toiminta (henkilöstö ja infran ylläpito)
Lentoihin synkronoidut bussikuljetukset lähimmälle isommalle kentälle. Tämän pitäisi olla ainoa, mihin valtio voisi antaa tukea tässä tilanteessa.
Jokainen toimiva lentokenttä tarvitaan nyt.
Vierailija kirjoitti:
Junaan mahtuu sukset ja golfmailat.
Eri asia huoliiko VR niitä kyytiin. Polkupyöriä ei huoli.
Suomi tarvitsee vain kolme kenttää joihin voi hyvin suihkukoneet laskeutua: Helsinki-Vantaa, Rovaniemi ja Kittilä. Näistä vain kahta tarvitaan ympäri vuoden. Muut kentät voidaan lopettaa.
VR on onnistunut tekemään suksien kanssa matkustamisesta niin vaikeaa että en enää rupea siihen pelleilyyn.
Mutta vielä kalliimmaksi tuli se, kun alkuvuodesta 2020 annettiin ihmisten hakea koronavirus Alpeilta myös Suomeen. Tosi reilua kaikkia niitä kohtaan, joilla ei ole ikinä varaa matkustella minnekään.
Nämä ko. lentoreiti pitäisi lopettaa. Turhaa valtion varojen tuhlaamista. Ja miten voidaan itkeä lentomatkustuksen hiilidioksidipäästöistä ja sitten lennetään kuitenkin tyhjiä koneita edestakaisin. Ei mitään järkeä.
Lennot pois ja junayhteyksien kehittäminen käyntiin. Jos esimerkiksi haluaisi tällä hetkellä Kajaaniin junalla niin on kyllä hankalaa, mieluummin ottaa oman auton alle tai sitten sen tyhjän lennon. Mutta noita junavuoroja voisi järkeistää jos tahtoa olisi.
Kaikkein halvinta olisi jos valtio kustantaisi uudet sähköautot kaikille 18 vuotta täyttäneille.
yhtenä perusteena on ollut että on haluttu tukea yrityksiä. matkustajamääristä voitaan päätellä että yhtiötkään eivät lennätä työntekijöitään.
Maaseudun tekohengittämisen voisi muutenkin lopettaa, Suomen väestö on niin pieni pinta-alaan nähden että on täysin järjetöntä yrittää pitää jokainen kolkka Suomesta asutettuna.