Miten polkupyöriä varastetaan niin paljon?
Itseltäni on varastettu 2 pyörää, 90-luvulla ja 2000-luvulla. Melkein kaikilta tutuiltani on varastettu pyörä. Kaikki lukittuna. Mutta siis kuka, millainen ihminen varastaa edes lukitsemattoman pyörän? Tai huonolla lukolla varustetun? Kuinka paljon suomalaisissa oikein on varkaita? Tuntuu että ihan hirveästi, kun pyörävarkaus on niin yleistä. Itselleni ei tulisi mieleenkään varastaa toisen omaa. Miksi pyörävarkauksiin tunnutaan suhtautuvan lepsusti Suomessa? Koska se on niin yleistä täällä?
Kommentit (61)
Narkit rahoittaa niillä huumeiden käyttöä.
Pyörävarkaat saavat kovasti rahaa niistä. Siksi pyöriä varastetaan.
Osa niistä varastuksista on luvattomia käyttöön ottoja, eli sitten hetken ajamisen jälkeen se fillari hylätään jonnekin pusikkoon. Tai sitten on kai niinkin, varsinkin kun kakaroitten pyöriä näkyy syksyisin ja keväisin puskissa, että porukka itte pistää fillarinsa kateisiin ja sitten vaan kinutaan uutta fillaria joko vakuutuksesta tai omalla kustannuksella.
Aidosti varastetuiksi joutuvat ne, joilla on arvoa markkinoilla.
Pyörävarkaudet on lähes hyväksytty Suomessa. Sellainen syväitseväinen ja hälläväliä ilmapiiri asian ympärillä.
Asialla on palstan oma "Vapauttakaa kiva kannabis".
Kerran eräs kaverini, meni hyvin pikaisesti kauppaan ja jätti pyöränsä lukitsematta. Juuri kun hän tuli ulos joku oli viemässä pyörää jo ajaen pois. Kaverini oli hyvässä juoksukunnossa ja otti varkaan kiinni kadulla vaikka tämä yritti ajaa pakoon :)
Varastetaan. Lukossa olevia heitellään jokeen, se on sitten varkaus vai!
Vierailija kirjoitti:
Kerran eräs kaverini, meni hyvin pikaisesti kauppaan ja jätti pyöränsä lukitsematta. Juuri kun hän tuli ulos joku oli viemässä pyörää jo ajaen pois. Kaverini oli hyvässä juoksukunnossa ja otti varkaan kiinni kadulla vaikka tämä yritti ajaa pakoon :)
Saako noin tehdä?
Huumeidenkäyttäjät varmasti syyllisiä yli 50% tapauksista, myös tulijat isossa roolissa. Kerran kysyttiin eräältä tulijalta (tuttu vaihtoopplias) miksi leiikkasi pyörien lukkoja, kertoi hymy suussa että aikoo myydä ne.
Piikityshuoneilla vain helpotetaan huumehörhöjen elämää jotta entistä enemmän energiaa varastaa pyöriä ja myydä jotta saa rahaa aineisiin.
Just tuosta syystä ostankin aina halpoja käytettyjä. Ilman kuittia ja kaupat tehdään puiston perällä tietysti oikealla rahalla.
Siksi kun ihmiset eivät vie pyöriä kanahäkkivarastoihin, kotinsa parvekkeelle tai pyöräkellareihin hyvin sidottuna. Älä jätä Marketin pihaan yöksi ja päivälläkin keskustoissa riski.
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun ihmiset eivät vie pyöriä kanahäkkivarastoihin, kotinsa parvekkeelle tai pyöräkellareihin hyvin sidottuna. Älä jätä Marketin pihaan yöksi ja päivälläkin keskustoissa riski.
Riippuu vähän pyörästä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun ihmiset eivät vie pyöriä kanahäkkivarastoihin, kotinsa parvekkeelle tai pyöräkellareihin hyvin sidottuna. Älä jätä Marketin pihaan yöksi ja päivälläkin keskustoissa riski.
Riippuu vähän pyörästä...
90-luvulla tuntui vanha mummopyöräkin kelpaavan Prisman pihasta ja sen osat.
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun ihmiset eivät vie pyöriä kanahäkkivarastoihin, kotinsa parvekkeelle tai pyöräkellareihin hyvin sidottuna. Älä jätä Marketin pihaan yöksi ja päivälläkin keskustoissa riski.
Voi kuule, ku niitä katoaa häkkivarastoista ja pyöräkellareistakin. Pitäisi siis viedä aina sinne parvekkeelle, mutta kaikilla ei ole.
Jossain lehdessä oli tuohon jo ratkaisu: polkupyörät pitäisi rekisteröidä kuten autot.
Olisi fiksu systeemi, voisi varmistaa esim. netin kautta kenen pyörä OIKEASTI on, ja nykyään autonkin voi myydä netin kautta (verkkopankkitunnuksilla) eli rehellisille myyjille ei tulisi käytännössä kun parin minuutin ylimääräinen vaiva jos myy Torissa tmv. esim. lapsen pieneksi jääneen pyörän.
Tuossa voisi olla vaikka parin vuoden siirtymäaika, TAI sitten homman voisi tehdä niin että kaikki uudet pyörät pitää rekisteröidä esim. 1.1.2023 lukien, ja halukkaat voisivat rekisteröidä myös vanhemmat pyörät. Mutta tehokkainta olisi että kaiki pyörät olisi rekisterissä, sillon pyöriä ei käytännössä voisi myydä ilman että omistaja on varmennettu.
Afrikan valtiot maksavat paljon rautaromusta.Sen takia häipyy pyörät ja muutkin , ovenkahvat jopa Ruotsissa ruuvataan irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran eräs kaverini, meni hyvin pikaisesti kauppaan ja jätti pyöränsä lukitsematta. Juuri kun hän tuli ulos joku oli viemässä pyörää jo ajaen pois. Kaverini oli hyvässä juoksukunnossa ja otti varkaan kiinni kadulla vaikka tämä yritti ajaa pakoon :)
Saako noin tehdä?
No kai nyt omansa saa käydä hakemassa varkaalta pois.
Vierailija kirjoitti:
Pyörävarkaudet on lähes hyväksytty Suomessa. Sellainen syväitseväinen ja hälläväliä ilmapiiri asian ympärillä.
Ei poliisitkaan enää käy hakemassa, jos tekee ilmoituksen hylätystä pyörästä
*Miksi
MIKSI polkupyöriä varastetaan niin paljon.
Narkithan niitä vie ja myy eteenpäin rahoittaakseen käyttöä. Edistyneimmät purkaa pyörät ja kokoaa uudestaan sekoittaen osia tunnistamisen vaikeuttamiseksi. Rälläkät laulaa ja putkipihdit soi kun lukkoja katkotaan.
Ainakin täällä pyörävarkaiden ihmemaassa Oulussa.