maantiet päällystetään öljyllä, eikö olisi taloudellisempaa vaihtaa ne hiekkateiksi?
Voisi teslalla sitten ajella vieläkin ympäristöystävällisemmin.
Kommentit (16)
Hiekkatiet ovat viheliäisiä persreikiä.
Haluan jalankulkijat huomiodaan . Joka paikaan kävelytiet ei pitäisi asvalttia laitaa.Pitkään matkan kävelijälle asvaltti pinta rasittaa jalkoja!Itse en pysty pitää jakineita lenkareita jossa kova pohja.Helsinki lähiö esimerkiksi ilolla kävelen 5km.City Market.Prisma. Samalla tulee hyöty liikunta yht 10km. Koko matka on asvaltti pintaa kävely/ pyörätiet.. Pyrin sen kävelytien penkareen reunama käytä hyväksi. Mutta nyt pitkät heinät,en kinttuihin halua punkeja!
Lisäksi asvaltti aiheuttaa kaupunkitulvia, joten sitä soisi näkevänsä vähemmän kaupungeissa
Ei todellakaan olisi. Sorateitä on pakko hoitaa jatkuvasta mutta asfaltti pärjää omillaan ainakin 20 vuotta. Mökkiseudullani on useita keskeisiä sorateitä ja vähintään joka toinen viikko maantiekarhu jyrsii niistä irtokivet takaisin esiin ja silti, tai mieluumminkin juuri siksi, tiet ovat aina surkeassa kunnossa. Huoltovapaa asfaltti tulisi paljon halvemmaksi.
Miten tulevaisuuden itse itseään ohjaavat autot pärjäävät sorateillä, joilla ei ole kaistaviivoja?
Vierailija kirjoitti:
Miten tulevaisuuden itse itseään ohjaavat autot pärjäävät sorateillä, joilla ei ole kaistaviivoja?
Vihreiden utopiaa
Vierailija kirjoitti:
Haluan jalankulkijat huomiodaan . Joka paikaan kävelytiet ei pitäisi asvalttia laitaa.Pitkään matkan kävelijälle asvaltti pinta rasittaa jalkoja!Itse en pysty pitää jakineita lenkareita jossa kova pohja.Helsinki lähiö esimerkiksi ilolla kävelen 5km.City Market.Prisma. Samalla tulee hyöty liikunta yht 10km. Koko matka on asvaltti pintaa kävely/ pyörätiet.. Pyrin sen kävelytien penkareen reunama käytä hyväksi. Mutta nyt pitkät heinät,en kinttuihin halua punkeja!
Ootko vetäny jotain aineita?
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan olisi. Sorateitä on pakko hoitaa jatkuvasta mutta asfaltti pärjää omillaan ainakin 20 vuotta. Mökkiseudullani on useita keskeisiä sorateitä ja vähintään joka toinen viikko maantiekarhu jyrsii niistä irtokivet takaisin esiin ja silti, tai mieluumminkin juuri siksi, tiet ovat aina surkeassa kunnossa. Huoltovapaa asfaltti tulisi paljon halvemmaksi.
Näin on, vaikka ei taida asfaltti kestää ihan tuota 20 vuotta...
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan olisi. Sorateitä on pakko hoitaa jatkuvasta mutta asfaltti pärjää omillaan ainakin 20 vuotta. Mökkiseudullani on useita keskeisiä sorateitä ja vähintään joka toinen viikko maantiekarhu jyrsii niistä irtokivet takaisin esiin ja silti, tai mieluumminkin juuri siksi, tiet ovat aina surkeassa kunnossa. Huoltovapaa asfaltti tulisi paljon halvemmaksi.
Yhden kylän tiedän , missä laitettiin halvalla asvaltti soratielle. Eipä kestä, monttuja ja kiviä puskee läpi ja asvaltissa reikiä.
Ja sitten ajelet kuin kynnöspellolla. Hiekkateitä saa olla koko ajan tuunamassa, kun niihin tulee kuoppia ja möykkyjä yms. Hirveesti pölyää kuivalla kelillä, allergikot kärsii ja vettä kuluu, kun pitää olla pesemässä autoa jatkuvast. Päälle ajetaan suolaa, ettei pölisis niin paljon ja pohjavedet kärsii siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan olisi. Sorateitä on pakko hoitaa jatkuvasta mutta asfaltti pärjää omillaan ainakin 20 vuotta. Mökkiseudullani on useita keskeisiä sorateitä ja vähintään joka toinen viikko maantiekarhu jyrsii niistä irtokivet takaisin esiin ja silti, tai mieluumminkin juuri siksi, tiet ovat aina surkeassa kunnossa. Huoltovapaa asfaltti tulisi paljon halvemmaksi.
Yhden kylän tiedän , missä laitettiin halvalla asvaltti soratielle. Eipä kestä, monttuja ja kiviä puskee läpi ja asvaltissa reikiä.
Niin, vedettiin varmaan se päällyste suoraan soran päälle...
Pyöräilijät ei tykkää hiekkateistä, kun ne ei nykyään edes ole hiekkaa vaan pikkikiveä, joka rikkoo renkaat
Mahtais mukavasti lyhentyä vapaa-aika pääkaupunkiseudulla, kun kääntäis motaritkin hiekkateiksi. Mutta kai sekin ois yks tapa uudistaa autokantaa, kun ojissa ja kaiteissa kolisis 🤷
Tästähän tehtiin muutama vuosi sitten päätös ja vähäpätöisempiä teitä alettiin jyrsiä takaisin sorapintaan. Hyvä kokeilu, mutta metsään meni. Idea sitten kuopattiin ja päällystetyt tiet jätettiin rauhaan.
Autoilijoilta kerätään vuosittain yli kahdeksan miljardia euroa ja siitä summasta käytetään vain 1,6 miljardia teiden ylläpitoon. Se on liian vähän ja se on asia, mistä pitäisi purnata. Ottakaa yhteyttä kansanedustajaanne ja sanokaa hänelle mielipiteenne tiestön kunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan olisi. Sorateitä on pakko hoitaa jatkuvasta mutta asfaltti pärjää omillaan ainakin 20 vuotta. Mökkiseudullani on useita keskeisiä sorateitä ja vähintään joka toinen viikko maantiekarhu jyrsii niistä irtokivet takaisin esiin ja silti, tai mieluumminkin juuri siksi, tiet ovat aina surkeassa kunnossa. Huoltovapaa asfaltti tulisi paljon halvemmaksi.
Näin on, vaikka ei taida asfaltti kestää ihan tuota 20 vuotta...
Se riippuu siitä, miten raskasta kalustoa sen pitäisi kestää. Jos tietä käyttää paljon myös raskas kalusto, se pitää huoltaa useammin.
Ei kestä teslan tukivarret kuoppaisia hiekkateitä