Erittän vaikea välillä järjellä ymmärtää perusteita millä nopeusrajoitukset on laitettu millekin tieosuudelle?
Esim. vaikkapa Eurooppatie E8. Kokkolan eteläpuolella rajoitukset vielä tuntuu jotenkin loogisilta, mutta kun tullaan Kokkolan pohjoispuolelle, niin rajoitukset rupeaa koko ajan vaihtumaan 100, 80, 60, 80, 100, jne.
Kemin ja Oulun välinen uusi tie on ainakin osittain selvästi parempi kuin Helsinki - Tampere tie, mutta silti edellisessä rajoitus 100, mutta jälkimmäisessä 120....
Kaippa näissä joku logiikka on, mutta ei mulle vain kyllä avaudu...
Kommentit (11)
Mitä isommat kasvukeskukset välissä, sen kovempaa saa ajaa varmaan...
Vierailija kirjoitti:
Risteyksiä? Huonoa pinnoitetta? Tien pohja heikentynyt? Kouluja lähellä? Asutusta aivan tien vieressä? Syitä voi olla paljon.
Eikä sun tarvi syytä edes tietää.
Oulu - Kemi uusi tie on loistokuntoinen. Ei siellä kyllä kai mitään kameroita pahemmin ole, että en tiedä kuinka moni sitten edes ajaa rajoitusten mukaan...
Sitten kiva kun asuntoauto joka saisi ajaa satasta, köröttelee seittemääkymppiä yksikaistaisella tiellä.
Eikös Helsinki -Tampere oli moottoritie? Oulu -Kemi -väli on juuri parannettu ohituskaistaiseksi moottoriliikennetieksi / maantieksi. Tälläisellä käsittääkseni korjein sallittu nopeus on 100 km/h
Vain moottoriteillä saa ajaa 120km/h. Moottoriteillä ei ole risteyksiä tai liikennevaloja ja kaistat on erotettu toisistaan pientareella. Moottoriliikennetiellä ei ole välipiennarta, niillä saattaa olla risteyksiä(?) ja nopeusrajoitus 100km/h.
Rajoitukset on laadittu mahdollisimman epäloogisesti, jotta köyhän valtion pohjattomaan kassaan saataisiin enemmän tuloja peltipoliiseista.
Jos peltipoliisin tarkoitus on parantaa turvallisuutta, eikä tuottaa pikavoittoja valtiolle, niin miksi suurin osa on jossain korpimailla, missä rajoitus tippuu keskellä metsää ja kamera on yleensä melkein metrin päässä siitä 60km/h merkistä? Vaarallisten risteysten ja muiden valvonnasta hyötyvien kohteiden läheltä ne suorastaan loistavat poissaolollaan.
Meidän kunnassa 80km/h tiet muutettiin 60km/h tieksi kun viereen ensin rakennettiin pyörätiet :)
Selitys on talvikunnossapidossa, 60km/h alueella saa olla enempi lunta tiellä ennenkuin pitää aurata.
Ei valtiota ole koskaan kiinnostanut liikenneturvallisuus vaan verotulojen maksimointi. Miksi muutoin olisi suomalaiset pakotettu kovalla autoverotuksella ajamaan vuosikymmeniä vääränlaisilla turvattomilla ropposilla kun ruotsalaiset ajelivat saabeilla ja volvoilla.
Liikenneturvallisuutta on yritetty parantaa lähinnö järjenvastaisilla rajoituksilla ja kielloilla.
Ei nopeusrajoituksia aseteta järjellä, vaan tunteella.
Risteyksiä? Huonoa pinnoitetta? Tien pohja heikentynyt? Kouluja lähellä? Asutusta aivan tien vieressä? Syitä voi olla paljon.
Eikä sun tarvi syytä edes tietää.