LinkedInissä avautuminen Yamk koulutuksesta
Törmäsin LinkedInissä avautumiseen siitä, miten Yamk koulutuksen suorittaneita syrjitään julkisten virkojen täytössä. En ota kantaa itse Yamk koulutukseen, mutta en voi käsittää sitä, miksi ihmiset eivät suorita sitä koulutusta millä sitten pääsee siihen tehtävään mihin haluaisi. Eli siis jos ehdottomasti tiedät haluavasi "virkamieheksi" (pl. poliisi) julkiselle sektorille, niin miksi et suorita maisterin tutkintoa, joka on usein vaatimus? En minäkään opiskelisi lentäjäksi, jos haluaisin olla veturinkuljettaja.
Kommentit (14)
Alunperin oli ilmeisesti tarkoitus, että Yamk vastaa työelämän tarpeisiin. No tutkinto on ollut olemassa yli 20-vuotta. Vastaako se työelämän tarpeisiin?
En ole nähnyt kyseistä avautumista, mutta onko siinä kyse paikoista, joiden vaatimuksissa on tietty yliopistokoulutus vai "soveltuva ylempi korkeakoulututkinto"? YAMK voi hyinkin mennä jälkimmäiseen, mutta ei ensimmäiseen.
Vierailija kirjoitti:
En ole nähnyt kyseistä avautumista, mutta onko siinä kyse paikoista, joiden vaatimuksissa on tietty yliopistokoulutus vai "soveltuva ylempi korkeakoulututkinto"? YAMK voi hyinkin mennä jälkimmäiseen, mutta ei ensimmäiseen.
En tiedä koskeeko tämä juuri tätä avautumista, mutta olen nähnyt avautumisen joka käsitteli sitä, miksi kunnat/kaupungit laittavat ilmoitukseen "soveltuva tiedekorkeakoulututkinto". Toisaalta en ymmärrä tuota jupinaa. Työnantajalla on varmasti syynsä haluta rekrytoida juuri tietyn osaamisprofiilin henkilöitä.
Yamkin kohdalla syytetään edelleen tutkinnon huonoa tunnetuutta. Edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Alunperin oli ilmeisesti tarkoitus, että Yamk vastaa työelämän tarpeisiin. No tutkinto on ollut olemassa yli 20-vuotta. Vastaako se työelämän tarpeisiin?
Valitettavasti näyttää pikemminkin siltä, että opettajille yriotetään saada vain töitä..
Juuri valittiin Helsingin varhaiskasvatusjohtajaksi sosionomi YAMK. Hänellä tietysti mittava johtajakokemus jo muista kunnista, ei tuollaiseen virkaan pelkällä koulutuksella pääse.
Toinen asia on, että ihmisen koulutus tuppaa näkymään ihmisestä itsestään. Hyvin luotettavasti pystyy arvaamaan työkavereista onko heillä AMK- vai yliopistokoulutus.
Vierailija kirjoitti:
Juuri valittiin Helsingin varhaiskasvatusjohtajaksi sosionomi YAMK. Hänellä tietysti mittava johtajakokemus jo muista kunnista, ei tuollaiseen virkaan pelkällä koulutuksella pääse.
Toinen asia on, että ihmisen koulutus tuppaa näkymään ihmisestä itsestään. Hyvin luotettavasti pystyy arvaamaan työkavereista onko heillä AMK- vai yliopistokoulutus.
Mistä tietää että joku on käynyt tekun?
Hän kertoo sen kyllä ihan itse . ...
Vaikea sanoa mitään kun et laittanut yhtään mitään perusteluja, jotka tällä henkilöllä aivan varmasti oli.
Yleisellä tasolla sanon että en ymmärrä sitä kohtalonuskoa että kun jokin asia on päätetty näin, sen mukaan mennään aina. Siksi asiat muuttuvat että joku alkaa kyseenalaistaa nykyistä systeemiä.
YAMKlaiset ja AMKilaiset voisivat itse ymmärtää, että jos haluavat olla akateemisia ja tiedekorkeakoulututkinnon suorittaneita ovat he aivan vapaita opiskelemaan sen yliopistotutkinnon.
Jos lahjat ei riitä, niin se ei ole muiden vika.
Amis ei ole yliopisto millään asteella, ei sähkölinjaltakaan valmistuneet sano olevansa ylioppilaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alunperin oli ilmeisesti tarkoitus, että Yamk vastaa työelämän tarpeisiin. No tutkinto on ollut olemassa yli 20-vuotta. Vastaako se työelämän tarpeisiin?
Valitettavasti näyttää pikemminkin siltä, että opettajille yriotetään saada vain töitä..
Itselleni tuo Yamkin focus on jäänyt epäselväksi. On todella hyvä, että ihminen kouluttaa itseään ja päivittää osaamistaan. Mutta en näe tuolla tutkinnolla itsessään oikein paikkaa työelämän lähtökohdista käsin. Koska samaa osaamista/tietämystä jne. se ei tuota kuin yliopistossa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. Lähinnä siis haen sitä, että jos joku kouluttaa itsensä pelkästään yamk tutkinnolla ja se on tutkinto, jonka avulla pitäisi työllistyä, niin tämähän ei toimi. Se on jo todistettu. Yamk tutkinto pitäisi määritellä selkeäksi "erikoistumiskoulutukseksi" tms. jolloin se ei antaisi muodollista pätevyyttä (jolla ei ole nyt mitään käytännön arvoa) mutta sen sijaan sillä olisi selkeästi määritelty itseisarvo, kuten esim Emballa ja Mba:lla nyt.
Vierailija kirjoitti:
Alunperin oli ilmeisesti tarkoitus, että Yamk vastaa työelämän tarpeisiin. No tutkinto on ollut olemassa yli 20-vuotta. Vastaako se työelämän tarpeisiin?
Opistoinsinöörin koulutus uudelleennimettiin amk-insinöörin koulutukseksi, ja helpotettiin sitä.
Ei tuo ole mikään "uusi" koulutus. Uuttahan on vain mahdollisuus jatkaa tuosta eteenpäin dippainssiksi helppoa polkua pitkin, eli meillä on kahdenlaisia dippainssejä nykyään (lukio-DI ja amk-DI). Jälkimmäinen ei välttämättä osaa prosenssilaskua vaikeampaa matematiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alunperin oli ilmeisesti tarkoitus, että Yamk vastaa työelämän tarpeisiin. No tutkinto on ollut olemassa yli 20-vuotta. Vastaako se työelämän tarpeisiin?
Opistoinsinöörin koulutus uudelleennimettiin amk-insinöörin koulutukseksi, ja helpotettiin sitä.
Ei tuo ole mikään "uusi" koulutus. Uuttahan on vain mahdollisuus jatkaa tuosta eteenpäin dippainssiksi helppoa polkua pitkin, eli meillä on kahdenlaisia dippainssejä nykyään (lukio-DI ja amk-DI). Jälkimmäinen ei välttämättä osaa prosenssilaskua vaikeampaa matematiikkaa.
Yamk (=amk jatke) koulutus aloitettiin 2002.
Ja tätä markkinoidaan "maisteritason" koulutuksena. Mikä ihme on maisteritaso?
Tämä on nykyaikaa. YAMK-tutkinto on sitä paitsi laajuudeltaan vain 60-90 op.