KL: Sähköauton kalliimman hankintahinnan kompensoitumiseen voi mennä 41 vuotta jos ajaa vähemmän
Riippuu paljon mallista ja ajomäärästä, mutta hyvin voi mennä jopa 41 vuotta ennen kuin sähköauton kalliimpi hankintahinta on kompensoitu takaisin alhaisempina käyttökuluina.
"Kun vuosittaiset ajot jäävät 5 000 kilometriin, takaisinmaksu tapahtuu hitaimmillaan noin 41 vuodessa."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-monta-vuotta-sahkoautoa-on-ajet…
Kommentit (16)
Etätöiden myötä monet ajaa vähän eli 5tkm taitaa olla melko yleinenkin ajomäärä
Kannattaa ottaa huomioon autojen varustelu. Onhan se nyt sähköautoissa lähtökohtaisesti ihan eri tasolla. Ja toisekseen: jos ihan kunnolla haluaa säästää, niin ei osta autoa ollenkaan, vaan tarvittaessa ottaa taksin tai vuokraa joskus satunnaisesti auton.
Sähköauton akku ja muu komponentit myös kuluu vaikkei niillä paljoa ajeltaisi eli 10 vuodessa akku on jo vaihtokamaa vaikkei sillä olisi ajeltua juuri mitään.
Turha laskelma, koska siinä vaiheessa kun liki kaikki autot ovat sähköautoja, niiden hinnat ovat halvempia kuin nykyautojen.
20v menee siihen etta hiilijalanjalki on pienempi kuin polttomoottorilla.
Se vaan on niin ettei se sahko ole ilmaista ja akut myrkyllisia.
Itselle tuli viime vuonna tuo 5000km kun on etätöissä, tuostakin varmaan 2000km oli loma-ajelua. Eli 41 v saisi pahimmillaan odottaa ennen kuin täyssähkö tulee halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa huomioon autojen varustelu. Onhan se nyt sähköautoissa lähtökohtaisesti ihan eri tasolla. Ja toisekseen: jos ihan kunnolla haluaa säästää, niin ei osta autoa ollenkaan, vaan tarvittaessa ottaa taksin tai vuokraa joskus satunnaisesti auton.
Niinpä. Itse ajan työsuhdeautolla noin 18tkm vuodessa. Se ei tietenkään ole halvin tapa autoilla, mutta tiedän kustannukset eurolleen. Vaihdoin diedelin paremmin varusteltuun sähköautoon ja kuukausikulut putosivat silti 850 eurosta 650 euroon. Ei ole valittamista.
Naurattaa ku ihmiset haluaa ostaa sähköauton säästääkseen kilometrien kustannuksissa ku "bensa on niin kallista" ja sitten ostavat monen kymppitonnien sähköautoja. Halvemmaksi tulee vieläkin ostaa se tonnin auto ja maksaa siitä bensiinistä.
Diipadaa firma. Miksi KL mainostaa firmaa?
Vertaa Ensin Suomi Oy on perustettu vuonna 2015. Se on osakeyhtiö, jonka kotipaikka on Helsinki, ja pääasiallinen toimiala Rahoitus ja luottotoiminta.
Yhtiön Vertaa Ensin Suomi Oy liikevaihto oli 1,13 miljoonaa ja tilikauden tulos -329 tuhatta. Liikevaihto nousi 18,3%. Liikevoittoprosentti oli -27,7%. Tiedot perustuvat yhtiön viimeisimpään tilinpäätökseen vuodelta 2020.
12/2020 päättyneellä tilikaudella yhtiöllä oli 5 työntekijää. Työntekijämäärä laski 16,7% edelliseltä tilikaudelta.
Taitaa yli puolet ajaa niin vähän ettei sähkö välttämättä vuoskymmeniin tule halvemmaksi
Sähköauton elinkaari noin 10 vuotta, bensa/diesel-autojen 20 vuotta ja ylikin.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/viiden-tonnin-sahkoauton-korjaus-ol…
https://tekniikanmaailma.fi/sahkoautojen-huollot-voivat-tulla-kalliiksi/
https://viisasraha.fi/Oma-talous/Uusi-selvitys-S%C3%A4hk%C3%B6autoiluss…
Yrittävätkö vakuutusyhtiöt vedättää maksukykyisiä sähköautoilijoita? Eivät kuulemma, vaan niiden mukaan sähköauton kolaririski on 50 prosenttia korkeampi
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/yrittavatko-vakuutusyhtiot-vedattaa…
https://tekniikanmaailma.fi/sahkoautojen-huollot-voivat-tulla-kalliiksi/
jne.
Arvioin että bensanhinta pitäisi nousta lähelle 10€ ennenkuin sähköauto olisi minun käytöllä yhtä edullista. Auton elinkaarilaskelma mukana, tottakai.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa ku ihmiset haluaa ostaa sähköauton säästääkseen kilometrien kustannuksissa ku "bensa on niin kallista" ja sitten ostavat monen kymppitonnien sähköautoja. Halvemmaksi tulee vieläkin ostaa se tonnin auto ja maksaa siitä bensiinistä.
Kuka urpo kituuttaa tonnin rämällä jos on varaa parempaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa ku ihmiset haluaa ostaa sähköauton säästääkseen kilometrien kustannuksissa ku "bensa on niin kallista" ja sitten ostavat monen kymppitonnien sähköautoja. Halvemmaksi tulee vieläkin ostaa se tonnin auto ja maksaa siitä bensiinistä.
Kuka urpo kituuttaa tonnin rämällä jos on varaa parempaan?
Minä taidan olla urpo kiitos. Hyvin tonnin rämällä ajettu monta vuotta putkeen ilman mitää suurta ongelmaa. Kulkee kuin juna vieläkin vaikka loistoajat menneet on. Sinä taidat olla näitä jotka ostaa munan jatkeita.
Niih, noi laskelmat tehdään aina uusien autojen mukaan, ennen sotaa sai 15k vähän ajettuja sähköautoja, nyt hinnat alkaen 20k.
Niin voi mennä. Voi olla menemättäkin. Lopputulema riippuu, millä parametreilla laskee asian.