Miksi Kerttu on niin tavattoman suosittu nykyään?
Kun taas esim. Terttu, Sirkka, Tarja, jne saman ikäpolven nimet eivät ole lainkaan suosittuja.
Kommentit (20)
t. Kertun äiti, joka tuntee omansa lisäksi yhden alle 60-vuotiaan Kertun
joitain vuosia sitten.
Se kuulosti niin hassulta, kun sen mielsi vanhemman tädin nimeksi, kuten nuo ap:n mainitsemat.
Siirihän on nykyään tosi yleinen, Kerttu alkaa olla myös.
ekaluokkalaisen Kertun ja sitten 80-vuotiaan.
Ei kyllä minusta ole mikään kaunis nimi, en ymmärrä sen suosiota...
on yhteensä 5 Kerttua, iältään 1-6 vuotta.
Tyttäreni luokalla (1.lk) on 2 Kerttua.
Todella yleinen nimi, ainakin täällä Vantaalla.
t. Kertun äiti, joka tuntee omansa lisäksi yhden alle 60-vuotiaan Kertun
jos katso väestörekisterikeksuksen nimipalvelua, näkyy kerttu olleen suosittu jo 1900-1919, nuo muuta vasta myöhemmin...
Tunnen myös usemman pienen kertun
Veikkaan, että kohta tulevat Tertut ja Sirkat ja muut vastaavat perässä. Tarjan mä sen sijaan miellän hieman nuoremman ikäpolven nimeksi. Niitä on kohtuullisesti 30-40 vuotiaissakin.
mummon nimi, niin kyllähän se sitten yleistyy.
Kerttu on äänneasultaan vahva, mutta mielikuvilta tyttömäisen herkkä (leppäkerttu, pikkulinnut).
Arttu oli muodissa vähän ennemmin, kai Kerttu tulee perässä.
Tiedän neljä Kerttua: 80+, vajaa 30 ja kaksi alle kouluikäistä.
jos katso väestörekisterikeksuksen nimipalvelua, näkyy kerttu olleen suosittu jo 1900-1919, nuo muuta vasta myöhemmin...
Tunnen myös usemman pienen kertun
Kerttu ollut suosituin 1920-1939 välillä, mutta jo edelliset kaksi vuosikymmentä lähes yhtä suosittu. Sen jälkeen suosio on suorastaan romahtanut.
Terttu ollut yleisimmillään 1940-1959. 1900-luvun ensimmäisinä vuosikymmeninä oli vielä tosi harvinainen.
Sirkka ollut yleisin 1920-1939, mutta melkein yhtä suosittu vielä 1940-1959. Sitä ennen ja sen jälkeen vain murto-osa Sirkkoja.
Tarja on ollut yleisin vasta välillä 1960-1979, vaikka parina edeltävänäkin vuosikymmenenä ollut aika paljon. 1900-1919 välillä ei ole syntynyt kuin 18 Tarjaa.
Eli ap:n mainitsemat muutkin nimet varmasti yleistyvät, mutta vähän myöhemmin kuin Kerttu. Nimet näyttävät yleistyvän sykleissä ja vielä ei ole pienten Sirkkojen ja Terttujen aika, mutta kohta varmaan on.
Veikkaanpa, että se on yksi syy miksi se on niin yleinen nimi: ihmiset antavat suvussa kulkevia nimiä ja nyt on isoisoäitien nimet muodissa, oman äidin tai mummin nimiä ei haluta antaa.
Kun tyttäremme sai nimeksi Kerttu -Maarit .niin hän itki aina esikoulusta lähtien miksi annoitte tälläisen nimen.Siksi koska ensimmäiselle tytölle annoimme äitini ja mummoni nimen .Siis MARIjohanna. Mieheni oli jostain syystä kateellinen ensimmäisen lapsemme nimestä. Joten piti antaa anoppini nimi .Hyvä mimihän ,se olikin .Hänellä on tosi etu nimenä .sellainen jokaoli joka toisella koulussa .
on mielestäni eri sukupolven nimi kuin Tarja, Sirkka ja Terttu. Kerttu voisi olla Sirkan tai Tertun äiti, jotka voisi olla Tarja nimisen tytön äitejä.Näin ainakin lähipiirissä.
Kerttu oli anoppini nimi , itse olen Terttu ,ja tyttäreni on KERTTU.
Ja sitten tiedän 8lk.Kertun.Vai onko jo 9lk.
joitain vuosia sitten. Se kuulosti niin hassulta, kun sen mielsi vanhemman tädin nimeksi, kuten nuo ap:n mainitsemat. Siirihän on nykyään tosi yleinen, Kerttu alkaa olla myös.
Nyt muistankin, minun nimeni on TERTTU ,Ja tyttären tyttäreni Teresa. Ja etunimi Helmi -Linneä ,silloin kun kastettiin ei ollut ,kuin yksi toinen ,1800 -luvulta .
taitaa olla nykyisten mammaiän saavuttaneiden kulttikirja. Siinähän seikkailee erittäin terhakka ja räväkkä Kerttu.
Ei sillä, etteikö Kerttu olisi oiva nimi. Mutta hassua, miten joku nimi tulee muotiin ja joku ei.