Mitä eroa on Kreetalla ja Mallorcalla?
Eli mitä olen miettinyt ja lueskellut ympäri nettiä niin Kreetan turistikohteet Hanian lähistöllä (esim. Agia Marina) ja Mallorcan Alcudia tai Cala Bona ovat minulle parhaat vaihtoehdot niillä lähtökohdilla mitä lomaltani haen: aurinkoa, lämpöä, mutta ei tukaluutta, hyvät ja kauniit uimarannat, hyvää ruokaa, ehkä hieman nähtävää, rauhallisuutta, limnoupoliksen vesipuisto Kreetalla saa Kreetalle vähän enemmän + -pisteitä, ehkä ruokaa kehutaan enemmän... toisaalta Kreetasta saa jotenkin sellaisen kuvan, että siellä on alkeellisempaa (mutta minusta se voi olla hyvin kaunista...)...toki myös lapsille sopivaa kohdetta.
Mallorcallakin toki vaikuttaa olevan hyvää ruokaa ja nähtävää. (Onko välimatkat sitten nähtävyyksille pidemmät?) Mutta onko siellä turvallista? Voiko joutua huijatuksi (tässäkin asiassa ehkä Kreeta vetää pidemmän korren, eli olen saaanut sellaisen käsityksen, että siellä ei niin paljon nurjaa puolta) Eikö siellä Mallorcalla ole myös sattunut jotain iskuja? Entä Kreikassa/Kreetalla?
Kummassa ilmasto on varmempaa? Eli että ei satais vettä, kun lähdetään lomalle ensi vuoden toukokuussa.
Kommentit (8)
ja yllättävää kyllä Alcudiassa meri oli lämpimämpi kuin Kreetalla. Johtunee siitä, että se Alcudian ranta on tosi matala pitkälle ja ilmeisesti lämpenee nopeammin. Minusta kumpikin kohde on ihan jees, varsinkin lasten kanssa. Alcudiassa kannattaa ottaa hotelli rannalta, koska muuten joutuu ylittämään maailman vilkasliikenteisimmän rantakadun joka kerta rannalle mennessään ;-) Kyllä Alcudiassakin on vesipuisto, vaikken nyt muista sen nimeä. Espanja on vähän kalliimpi kuin Kreeta, ja asiakaspalvelu nuivempaa, mutta kuitenkin ihan ok. Itse lähtisin lastenkin kanssa Kreikkaan mieluummin, mutta en Hanian turistirysiin vaan vaikka johonkin itärannikon kyläään. Kyllä sieltäkin sinne vesipuistoon ja Haniaan pääsee, ja ilmapiiri on paljon kodikkaampi ja lämpimämpi. Tosin olen käynyt Kreikan eri kohteissa puolen kymmentä kertaa ja on ehkä sillä tavalla maku vähän harjaantunut. Ilmasto toukokuun lopulla on ok kummassakin paikassa, alkukuusta Alcudia voi olla vähän viileäkin.
Tarkotatko nyt ihan manner-Kreikkaa? Mikähän paikka siellä erityisesti?
Meni vähän pitkään kun tänne katselin, mutta muutkin voi kommentoida!
ja juuri sitä pinkki-narutoppi-150-kiloisella-keski-ikäisellä-tyyppiä, mutta minua he eivät haittaa. Siellä missä on brittejä, on myös hauskaa ;-) Ja niitä löytää kyllä Kreikastakin, tosin yleensä meidän hotelleihin on sattunut ihan sivistyneitä brittejä. Me ollaan oltu Kreetalla sellaisissa kylissä kuin Kalives ja Georgioupoli ja kumpikin on minusta ihania. Ollaan oltu Hanian kupeessakin, ja Agia Marinan ranta on tosi kiva, mutta muuten Plataniaksen ja AM:n alueella on vähän liukuhihnameininki verrattuna noihin pikkukyliin. Paljon riippuu tietysti odotuksista ja toiveista, itse pidän tärkeänä hyvää rantaa jossa lapsetkin voivat turvallisesti uida ja leppoisaa tunnelmaa. Kreetan pikkukylissä on todella aidon vieraanvaraista porukkaa, lapset tulevat harjoittelemaan englantia ja papat selittävät kreikaksi minkä ehtivät eikä kellään tunnu olevan kiire mihinkään. Me like. Toisaalta jos haussa on myös kiihkeä yöelämä niin kannattaa ottaa huomioon että pikkukylissä iltaviihde rajoittuu yleensä tavernoiden kreikkalaiseen kansanmusiikkiin, yhteen 60-luvun suosikkeja soittavaa trabaduuriin ja korkeintaan yhteen
pieneen yökerhoon... Ensi syksynä meidän sakki suuntaa Korfulle, koska sitäkin on kokeiltava ;-) Nuorempana olin aika ennakkoluuloton matkailija enkä käynyt samassa maassa monta kertaa, mutta nyt on todettava että 36-vuotiaana huomaan käyväni melkein joka vuosi Kreikassa, vaikka välillä pitää muodon vuoksi vieläkin kokeilla muita kohteita (esim. Kanaria, Mallorca, Italia, Egypti) ja pettyä hiukkasen...
Toivottavasti teet osuvan lomakohteen valinnan ja saatte viettää ihanan loman. Jos Kreikka kiinnostaa enemmän, www.kreikka.net-sivustolla on hyvät keskustelupalstat eri saarista.
(villi arvaus toisesta ketjusta), niin Limnoupolis Hanian lähellä voisi olla sopiva. Siellä sai laskea vanhemman kanssa pahimmat liu'ut, mutta siellä oli myös pienempi, silti aika kiva, liukumäki, jossa 6-vuotias uimataitoinen pystyi laskemaan yksin, ja kaikissa välialtaissa oli valvoja, joka auttoi heti jos tarvetta oli.
Ollaan oltu Alcudiassa, Cala Bonassa ja Kreetalla (en muista kylän nimiä). Kaikissa oli lämmintä, turvallista ja hyvää ruokaa. Cala Bona oli ehdottomasti kivoin paikka, koska siinä oli oikeesti tosi kiva ja pitkä ns.rantabulevardi, jonne oli kiva mennä lasten kanssa kävelemään helposti vaikka joka ilta. Siellä oli aina uutta katsottavaa, ravintoloita, kahviloita ja mikä parasta ei autoja!
T: Maria
Olaan oltu sekä Kreetalla, että Mallorcalla ja Mallorca on siistimpi ja toimivampi paikka. Kreetasta jäi jotenkin yököttävä olo. Ja Kreetalla oltiin kuitenkin yhdessä saaren parhaista hotelleista, ja yhdessä ihan parhaista missä ollaan ikinä oltu (tuo yleiskuva siis hotellialueen ulkopuolelta). Mallorcalla taas brittien valloittamassa keskitason hotellissa. Siltikin siis Mallorca voittaa, mennään varmaan uudelleen!
ja yllättävää kyllä Alcudiassa meri oli lämpimämpi kuin Kreetalla. Johtunee siitä, että se Alcudian ranta on tosi matala pitkälle ja ilmeisesti lämpenee nopeammin. Minusta kumpikin kohde on ihan jees, varsinkin lasten kanssa. Alcudiassa kannattaa ottaa hotelli rannalta, koska muuten joutuu ylittämään maailman vilkasliikenteisimmän rantakadun joka kerta rannalle mennessään ;-) Kyllä Alcudiassakin on vesipuisto, vaikken nyt muista sen nimeä. Espanja on vähän kalliimpi kuin Kreeta, ja asiakaspalvelu nuivempaa, mutta kuitenkin ihan ok. Itse lähtisin lastenkin kanssa Kreikkaan mieluummin, mutta en Hanian turistirysiin vaan vaikka johonkin itärannikon kyläään. Kyllä sieltäkin sinne vesipuistoon ja Haniaan pääsee, ja ilmapiiri on paljon kodikkaampi ja lämpimämpi. Tosin olen käynyt Kreikan eri kohteissa puolen kymmentä kertaa ja on ehkä sillä tavalla maku vähän harjaantunut. Ilmasto toukokuun lopulla on ok kummassakin paikassa, alkukuusta Alcudia voi olla vähän viileäkin.