Autotiellä pyöräily?
Mietin, että mitä mieltä ihmiset ovat siitä? Kun käytännössä kaikki pyöräilijäthän ajavat muun kevyen liikenteen joukossa kylteistä riippumatta, ja vain pieni vähemmistö ajaa autotiellä. Rupesi van mietityttämään tänään kun ajoin autotiellä keskustassa yhdessä paikassa missä ei ole pyörätiekylttejä kevyenliikenteenväylällä, ja yksi lapsi kysyi isältään, että miksi tuo täti ajaa autotiellä ja isä vastasi että "en tiedä". Muutenkin sitä näkee välillä autoilijoilta sellaista käytöstä että pyöräilijä ei ilmeisesti heidän mielestään ole tervetullut autotielle ajamaan, esim. saatetaan jättää turvavälit selvästi tarkoituksella pitämättä.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Sellaista kuin "autotie" ei ole olemassa.
Ehkä se on virallisesti joku muu mutta kyllä ihmiset sanovat sitä autotieksi.
Täällä pienessä tuppukylässä on kevyenliikenteen väylät jossa kulkee jalankulkijat ja pyöräilijät. Aina joskus näkee jonkun ulkopaikkakuntalaisen pyöräilevän ajoradalla ja kyllä se vain pahasti sekoittaa liikennettä. Ei todellakaan kuulu täällä ajaa ajoradalla.
Kovakuntoisen pyöräilijän olisikin parempi pyöräillä ajotien reunassa varsinkin jos ei ole erillistä pyörätietä. Hyvällä pyörällä voi tasaisella mennä jopa 40km tunnissa. Kilpapyörällä enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä pienessä tuppukylässä on kevyenliikenteen väylät jossa kulkee jalankulkijat ja pyöräilijät. Aina joskus näkee jonkun ulkopaikkakuntalaisen pyöräilevän ajoradalla ja kyllä se vain pahasti sekoittaa liikennettä. Ei todellakaan kuulu täällä ajaa ajoradalla.
Sitä voi olla hankala tosiaan tietää ulkopaikkakuntalaisen että miten jossain toimitaan. Esim. Helsingissä on aika paljon noita ajoradalla ajajia ja sitten jos menevät johonkin "kälviälle" reissuun niin eivät välttämättä heti hahmota käytäntöjä.
Itse pyöräilen ajoväylällä, jos vieressä ei mene pyörätietä. Jos on pakko polkea jalkakäytävällä niin hidastan reippaasti vauhtia tai sitten talutan pyörääni.
Sitä ihmettelen, että monesti näkee pyöräilijöitä ajoväylällä vaikka pyörätiekin on olemassa, mutta se on toisella puolella tietä. Eniten kyllä raivostuttaa jalankulkijoiden välistä puikkelehtivat sähköpotkulautailijat varsinkin silloin, kun vieressä kulkee pyörätie.
Laillista nykyään, jos tien oikealla puolella kulkusuuntaan nähden ei ole "pyörätietä".
Eikös mopolla ja polkupyörällä pidä ajaa valkoisen viivan ulkopuolella, eli ei sillä ajoradalla, vaan ajoradan ja penkan välissä. Moottoripyörä ja auto ajavat ajoradalla.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen, että monesti näkee pyöräilijöitä ajoväylällä vaikka pyörätiekin on olemassa, mutta se on toisella puolella tietä.
Mutta sehän on laillista. Jalkakäytävällä pyöräily taas on laitonta yli 12-vuotiaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen, että monesti näkee pyöräilijöitä ajoväylällä vaikka pyörätiekin on olemassa, mutta se on toisella puolella tietä.
Mutta sehän on laillista. Jalkakäytävällä pyöräily taas on laitonta yli 12-vuotiaalle.
Lisäksi nykyään liikennemerkkiuudistuksen jälkeen pyörätiet ovat yksisuuntaisia, ellei niitä ole lisämerkillä merkitty kaksisuuntaisiksi (saa ajaa vain siihen suuntaan, mihin merkki on). Järkevä uudistus. Arvio moottori-lehdessä oli, että noita kaksisuuntaisuutta merkitseviä lisämerkkejä tullaan laittamaan satoja tuhansia nyt lähivuosina (jokaisen nykyisen merkin alle).
Onko tämä kompa vai mitä nyt en tajua?
Pyörällä nimenomaan kuuluu ajaa ajoradalla silloin, jos ei ole pyörätietä tai yhdistettyä kevyenliikenteen väylää. Missä muualla sitten?
Pyöräilijä rinnastetaan nykyään ajoneuvoon eli hänelläkin voi olla etuajo-oikeus, mikä on järjetöntä kunnvaikeahan sitä on mustissa kulkevaa pyörätieltä roolis vaihtavaa pyöräilijää nähdä kun lunta tupruttaa iltahämärässä. Pahimmillaan ei mitään heijastimia ja pyöräkin musta.
Moni pyöräilijä ei myöskään noudata liikennevaloja ainakaan meillä päin. Ajavat suojatien yli punaisilla (vaikka pyörä pitöisi taluttaa) . Yks tämmönen pyöräilijä ajoi kävelijän päälle koska punaiset paloi ja piti ehtiä ilmeisesti tien yli.
Pyöräilijöiden liikennesääntöjä pitäisi vähän tarkentaa. Todella vaarallista että moni pitää esim. liikennevaloja vapaaehtoisena noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Kovakuntoisen pyöräilijän olisikin parempi pyöräillä ajotien reunassa varsinkin jos ei ole erillistä pyörätietä. Hyvällä pyörällä voi tasaisella mennä jopa 40km tunnissa. Kilpapyörällä enemmänkin.
Ehkäpä kannattaa vähän katsella pyörälläkin paljonko pitää vauhtia missäkin. Fillari jää kuitenkin aina kakkoseksi autolle ja näkyy vielä huonommin kuin mopot ja moottoripyörät.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä kompa vai mitä nyt en tajua?
Pyörällä nimenomaan kuuluu ajaa ajoradalla silloin, jos ei ole pyörätietä tai yhdistettyä kevyenliikenteen väylää. Missä muualla sitten?
Varmaan 99,9% ajaa kevytväylällä aina vaikka monesti se ei ole virallisesti pyöräilijöille tarkoitettu tosiaan.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijä rinnastetaan nykyään ajoneuvoon eli hänelläkin voi olla etuajo-oikeus, mikä on järjetöntä kunnvaikeahan sitä on mustissa kulkevaa pyörätieltä roolis vaihtavaa pyöräilijää nähdä kun lunta tupruttaa iltahämärässä. Pahimmillaan ei mitään heijastimia ja pyöräkin musta.
Moni pyöräilijä ei myöskään noudata liikennevaloja ainakaan meillä päin. Ajavat suojatien yli punaisilla (vaikka pyörä pitöisi taluttaa) . Yks tämmönen pyöräilijä ajoi kävelijän päälle koska punaiset paloi ja piti ehtiä ilmeisesti tien yli.
Pyöräilijöiden liikennesääntöjä pitäisi vähän tarkentaa. Todella vaarallista että moni pitää esim. liikennevaloja vapaaehtoisena noudattaa.
Ei pidä taluttaa suojatiellä. Tosin punaisella ei saa mennä yli ollenkaan.
Se on erityisen ärsyttävää kun ajetaan polkupyörällä selkeää alinopeutta sellaisella ajoradalla, jossa on paljon liikenteenjakajia, jolloin ei pääse edes ohittamaan turvallisesti. Myös se harmittaa, jos on 50km/h tie, jonka rinnalla kulkee kevyen liikenteen väylä ja vaikka miten on oman elämänsä Armstrong, niin ei se polkupyöräilijä millään pääse siihen 50km/h kun tulee vähänkin tasaista tai ylämäki. Aika harva ainakaan pääsee täällä päin maailmaa.
Muutenhan se on ihan yksi ja sama, vaikka polkupyöräilijöitä liikkuukin, etenkin nyt näin kevään edetessä saa taas alkaa ottamaan sekin mahdollisuus huomioon. Kyllä näin autoilijana täytyy sen verran olla pelisilmää, että tajuaa muutkin tielläliikkujat.
Vierailija kirjoitti:
Se on erityisen ärsyttävää kun ajetaan polkupyörällä selkeää alinopeutta sellaisella ajoradalla, jossa on paljon liikenteenjakajia, jolloin ei pääse edes ohittamaan turvallisesti. Myös se harmittaa, jos on 50km/h tie, jonka rinnalla kulkee kevyen liikenteen väylä ja vaikka miten on oman elämänsä Armstrong, niin ei se polkupyöräilijä millään pääse siihen 50km/h kun tulee vähänkin tasaista tai ylämäki. Aika harva ainakaan pääsee täällä päin maailmaa.
Muutenhan se on ihan yksi ja sama, vaikka polkupyöräilijöitä liikkuukin, etenkin nyt näin kevään edetessä saa taas alkaa ottamaan sekin mahdollisuus huomioon. Kyllä näin autoilijana täytyy sen verran olla pelisilmää, että tajuaa muutkin tielläliikkujat.
Eihän mopollakaan ajeta 50 km/h ainakaan laillisesti. Eli mopokin menee alinopeutta.
Vierailija kirjoitti:
Se on erityisen ärsyttävää kun ajetaan polkupyörällä selkeää alinopeutta sellaisella ajoradalla, jossa on paljon liikenteenjakajia, jolloin ei pääse edes ohittamaan turvallisesti
Tunneasiat on tietysti kokijalleen tärkeitä, mutta kyllähän totuus on, että ihan sama miltä autoilijasta tuntuu, pyöräilijöitä siellä ajotiellä kuitenkin liikkuu, ja jos ohi ei pääse niin sitten körötellään pyörän takana ihan kaikessa rauhassa niin kauan kuin tarvii, ja turvavälistä huolehditaan. Hyvät kuskit tämän tietysti ovatkin sisäistäneet.
Ennen wanhaan oli autot, hevoset ja pyörät kaikki samassa. Nyt ei ole enää hevosia joten pyörät ovat ainoana tientukkeena ja siksi kai on ruvettu ajattelemaan ettei pyörä kuulu autojen joukkoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on erityisen ärsyttävää kun ajetaan polkupyörällä selkeää alinopeutta sellaisella ajoradalla, jossa on paljon liikenteenjakajia, jolloin ei pääse edes ohittamaan turvallisesti
Tunneasiat on tietysti kokijalleen tärkeitä, mutta kyllähän totuus on, että ihan sama miltä autoilijasta tuntuu, pyöräilijöitä siellä ajotiellä kuitenkin liikkuu, ja jos ohi ei pääse niin sitten körötellään pyörän takana ihan kaikessa rauhassa niin kauan kuin tarvii, ja turvavälistä huolehditaan. Hyvät kuskit tämän tietysti ovatkin sisäistäneet.
Ja kun ohi päästään niin sitten pikkasen lasinpesua silmille... kyllä siitä ohi pääsee. Vähän voi spandex-Spedeä hirvittää kun auton menee ohi puolen metrin päästä mutta sehän on sen valinta ja samapa se miltä siitä tuntuu?
Sellaista kuin "autotie" ei ole olemassa.