Työmatkan takia 1000km ajamista viikossa. Mikä olisi bensapihi auto?
Ei ole siis mikään hirmu pitkä työmatka, 100km suuntaansa (usemmalla tuttavalla on esim 200-300km joten eipä tässä vielä ole valittamista). Lähempää ei löydy työtä. Eli reilu tunti suuntaansa ajamista.
Tulee niin paljon kilsoja ettei työsuhdeautoa voi ottaa (sillä saa ajaa vain 18 000km/v)
Nyt pitäisi löytää auto joka on vähän käytetty mutta uudehko ja erityisen PIHI.
Onko hybridit hyviä? Kokonaan sähköön en uskalla luottaa.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Kokonaan sähköinen on edullisin mutta ei ole kovin toimintavarma, siis vaikka luvataan toimintasäde 380km niin se 200 on sitten pian liikaa, eritoten pakkasella
Edullisin siis käyttökustannuksilta, tämä tarkennuksena. Ostettaessa taitaa olla kallis.
Siis oikeastiko jollain on 200-300 km työmatka? Yhteen suuntaan? Itsellä myös työmatka n. 100 km, työ onneksi määräaikainen ja saa pitää etäpäiviä, mutta en kyllä jaksaisi ajella mitään 200 km työmatkoja. Sori kun en vastannut sun autokysymykseen!
Vaihda työpaikkaa tai muuta lähemmäs töitä.
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeastiko jollain on 200-300 km työmatka? Yhteen suuntaan? Itsellä myös työmatka n. 100 km, työ onneksi määräaikainen ja saa pitää etäpäiviä, mutta en kyllä jaksaisi ajella mitään 200 km työmatkoja. Sori kun en vastannut sun autokysymykseen!
Mulla 260km/suunta, ajan eestaas sen 3 päivänä viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda työpaikkaa tai muuta lähemmäs töitä.
Ei onnistu. Tai menee vuosia. Olen jo 2v etsinyt lähempää, ei vaan ole niitä töitä. Et ole tainnut itse olla vähään aikaan työnhaussa, joka avoimeen paikkaan on 200 hakijaa… ap
Mulla oli aikoinaan VW polo, taisi olla 1,4 diesel. Matka-ajossa karvan yli 3 litraa satasella.
Hybridit taitaa olla sika humpuukia. Niillä pääsee 50km sillä sähköllä ja loppu menee bensalla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aikoinaan VW polo, taisi olla 1,4 diesel. Matka-ajossa karvan yli 3 litraa satasella.
No tämä on kyllä pihi! Olen luullut että 6l/100km on jo pienipäästöinen, mutta tuohan on vielä puolet vähemmän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aikoinaan VW polo, taisi olla 1,4 diesel. Matka-ajossa karvan yli 3 litraa satasella.
No tämä on kyllä pihi! Olen luullut että 6l/100km on jo pienipäästöinen, mutta tuohan on vielä puolet vähemmän!
Johan näitä säästöpossuja oli vuosikymmen sitten, audi 1,2 diesel, Lupo 3l.
VW Kupla, jos käytettynä saa sillä isommalla 1300 cm3:n moottorilla.
Volvo V50 1.6 diesel on vienyt kaupungissa 6l/100km. Maantiekulutusta mainostetaan 3.8l/100km, mutta en ole siihen päässyt. Maantiellä vienee 5l/100km.
Toyotan hybridit taloudellisia.
Renault Clio farmareita saa edullisesti vähän ajettuina, on pieni kulutus. Mainettaan parempi, ei mikään premium tietenkään.
Ihan urpoa ajaa noin pitkiä matkoja joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aikoinaan VW polo, taisi olla 1,4 diesel. Matka-ajossa karvan yli 3 litraa satasella.
No tämä on kyllä pihi! Olen luullut että 6l/100km on jo pienipäästöinen, mutta tuohan on vielä puolet vähemmän!
Niin on, mutta oli pieni ja kevyt autokin. Kyllähän sitä vieläkin valmistetaan, mutta ne uudet mallit on isompia ja koneista en tiedä mitään. Mutta noi pikkudieselit ei paljoa kuluta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan urpoa ajaa noin pitkiä matkoja joka päivä.
Kyllä sen mieluummin ajaa kuin kotona työttömänä makoilee.
Jokin pikkukirppu dieselillä on varmasti pihein, eli luokkaa Skoda Fabia 1.4 tai Toyota Yaris 1.4 diesel. Kulutus tasaisessa matka-ajossa 80-100km/h alueella 3-4l/100km ja kaikki käyttökulut eli renkaat ja huollot jne edullisia.
Jos kuitenkin matka on pääosin pitkin moottoriteitä, hieman isompi auto saattaisi olla järkevämpi jo ihan ajomukavuuden ja hieman tehokkaamman moottorin takia.
Eli varmaankin joku Skoda Octavia tai vastaava 1.6-2.0 dieselinä.
Hybridit on erityisen taloudellisia pääasiassa vain kaupunki ajossa. Sähköautoa en vielä ostaisi.
Erityisesti välttäisin kuitenkin hankkimasta isoa, painavaa ja korkeata (iso ilmanvastus), jättikokoisilla renkailla (todella kalliit uusia ja kuluu nopeasti) varustettua premium katumaasturia, kuten BMW X5, Volvo Xc90 jne.
Niissä kulutus dieselinäkin kohoaa vähintään 8-10l/100km ja kaikki käyttökulut ovat järjettömän korkeat.
Kokonaan sähköinen on edullisin mutta ei ole kovin toimintavarma, siis vaikka luvataan toimintasäde 380km niin se 200 on sitten pian liikaa, eritoten pakkasella