HS: Kriisiryhmä pohtimaan varhaiskasvatuksen haasteita
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008614978.html
Kaipa siihen muutakin tarvitaan kuin työvaatteet. Opettajan palkalla on vaikea asua Helsingissä.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Eipä siinä muuta kuin palauttavat kotihoidontuen korotettuna. Ongelma poistuu.
Ei taida riittää kun satoja opettajia puuttuu ja on puuttunut jo pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siinä muuta kuin palauttavat kotihoidontuen korotettuna. Ongelma poistuu.
Ei taida riittää kun satoja opettajia puuttuu ja on puuttunut jo pidempään.
Kyllä se riittää, koska tämä kriisi Helsingissä räjähti käsiin tismalleen siinä kohtaa, kun se kuntalisä poistettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siinä muuta kuin palauttavat kotihoidontuen korotettuna. Ongelma poistuu.
Ei taida riittää kun satoja opettajia puuttuu ja on puuttunut jo pidempään.
Kyllä se riittää, koska tämä kriisi Helsingissä räjähti käsiin tismalleen siinä kohtaa, kun se kuntalisä poistettiin.
Kuntalisä poistettiin viime vuonna. Muistelen tätä opettajapulaa kiivaasti puhutun jo vuonna 2018.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siinä muuta kuin palauttavat kotihoidontuen korotettuna. Ongelma poistuu.
Ei taida riittää kun satoja opettajia puuttuu ja on puuttunut jo pidempään.
Kyllä se riittää, koska tämä kriisi Helsingissä räjähti käsiin tismalleen siinä kohtaa, kun se kuntalisä poistettiin.
Kuntalisä poistettiin viime vuonna. Muistelen tätä opettajapulaa kiivaasti puhutun jo vuonna 2018.
Mutta tämä kriisi räjähti käsiin viime vuonna. Eihän tämä toki huippua ollut edes 2005, kun itse kerran yritin hakea lapselle paikkaa.
Päiväkodissa ei ollut yhtään vakituista aikuista.
Miksi toimiva päivähoito romutettiin ja korvattiin toimimattomalla varhaiskasvatuksella? Tämä on se oikeasti keskeinen kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Miksi toimiva päivähoito romutettiin ja korvattiin toimimattomalla varhaiskasvatuksella? Tämä on se oikeasti keskeinen kysymys.
Helsingissä ei se päivähoitokaan toiminut, se oli sitä määräaikaisuuksilla kikkailua ja ryhmäkokosääntöjen rikkomista ja kaikenlaista filunkipeliä jo ennen varhaiskasvatustakin.
Nyt on sitten raahattu ummikkolapsia kaikki pöpeliköt täyteen, poistettu se kuntalisä ja lisäksi sitten tuli vielä tuo varhaiskasvatushömpötys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi toimiva päivähoito romutettiin ja korvattiin toimimattomalla varhaiskasvatuksella? Tämä on se oikeasti keskeinen kysymys.
Helsingissä ei se päivähoitokaan toiminut, se oli sitä määräaikaisuuksilla kikkailua ja ryhmäkokosääntöjen rikkomista ja kaikenlaista filunkipeliä jo ennen varhaiskasvatustakin.
Nyt on sitten raahattu ummikkolapsia kaikki pöpeliköt täyteen, poistettu se kuntalisä ja lisäksi sitten tuli vielä tuo varhaiskasvatushömpötys.
Varhaiskasvatus on hieno asia, en minä sitä kritisoisi yhtään. Mikään muu ei vastaa nykypäivän tarpeisiin siinä, että perheet ovat eritytyneet äärimmäisen paljon ja silti kaikkien lasten tulisi selvitä samaan peruskouluun ja saada siellä samat mahdollisuudet opiskella. Lisäksi nykyajan haasteet ovat yhä moninaisemmat. Nykyajan päiväkotilapsilla on puhelimet ja netit ja nitä käytetään ahkerasti. Muumilauluilla ei vastata niihin haasteisiin mitä virtuaalimaailma lapsille asettaa. Puolet lapsistahan nykyisin myös lukee ja kirjoittaa kouluun mennessään, kyllä siellä oppimiskapasiteettia on jo varhaiskasvatukselle. Ongelma mielestäni on opettajien palkka, joka ei vastaa Helsingin tarpeisiin. Mistään Järvenpäästä taas ei kannata enää aamuseiskaksi lähteä pendelöimään Vuosaaren päiväkoteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi toimiva päivähoito romutettiin ja korvattiin toimimattomalla varhaiskasvatuksella? Tämä on se oikeasti keskeinen kysymys.
Helsingissä ei se päivähoitokaan toiminut, se oli sitä määräaikaisuuksilla kikkailua ja ryhmäkokosääntöjen rikkomista ja kaikenlaista filunkipeliä jo ennen varhaiskasvatustakin.
Nyt on sitten raahattu ummikkolapsia kaikki pöpeliköt täyteen, poistettu se kuntalisä ja lisäksi sitten tuli vielä tuo varhaiskasvatushömpötys.
Varhaiskasvatus on hieno asia, en minä sitä kritisoisi yhtään. Mikään muu ei vastaa nykypäivän tarpeisiin siinä, että perheet ovat eritytyneet äärimmäisen paljon ja silti kaikkien lasten tulisi selvitä samaan peruskouluun ja saada siellä samat mahdollisuudet opiskella. Lisäksi nykyajan haasteet ovat yhä moninaisemmat. Nykyajan päiväkotilapsilla on puhelimet ja netit ja nitä käytetään ahkerasti. Muumilauluilla ei vastata niihin haasteisiin mitä virtuaalimaailma lapsille asettaa. Puolet lapsistahan nykyisin myös lukee ja kirjoittaa kouluun mennessään, kyllä siellä oppimiskapasiteettia on jo varhaiskasvatukselle. Ongelma mielestäni on opettajien palkka, joka ei vastaa Helsingin tarpeisiin. Mistään Järvenpäästä taas ei kannata enää aamuseiskaksi lähteä pendelöimään Vuosaaren päiväkoteihin.
Väittäiisn että 90 prosenttia perheistä haluaisi vain sitä päivähoitoa, mutta laadukasta.
Niillä jatkuvilla raporteilla ja hysteerisellä lasten tarkkailulla ja epänormaalien metsästämisellä ei ole kysyntää.
Omistani toinen meni eskariin suoraan kotoa ja toinen puoliPÄIVÄHOITOON nelivuotiaana.
Kumpikin kävi Ressun lukion ja pääsi ensiyrttämällä yliopistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi toimiva päivähoito romutettiin ja korvattiin toimimattomalla varhaiskasvatuksella? Tämä on se oikeasti keskeinen kysymys.
Helsingissä ei se päivähoitokaan toiminut, se oli sitä määräaikaisuuksilla kikkailua ja ryhmäkokosääntöjen rikkomista ja kaikenlaista filunkipeliä jo ennen varhaiskasvatustakin.
Nyt on sitten raahattu ummikkolapsia kaikki pöpeliköt täyteen, poistettu se kuntalisä ja lisäksi sitten tuli vielä tuo varhaiskasvatushömpötys.
Varhaiskasvatus on hieno asia, en minä sitä kritisoisi yhtään. Mikään muu ei vastaa nykypäivän tarpeisiin siinä, että perheet ovat eritytyneet äärimmäisen paljon ja silti kaikkien lasten tulisi selvitä samaan peruskouluun ja saada siellä samat mahdollisuudet opiskella. Lisäksi nykyajan haasteet ovat yhä moninaisemmat. Nykyajan päiväkotilapsilla on puhelimet ja netit ja nitä käytetään ahkerasti. Muumilauluilla ei vastata niihin haasteisiin mitä virtuaalimaailma lapsille asettaa. Puolet lapsistahan nykyisin myös lukee ja kirjoittaa kouluun mennessään, kyllä siellä oppimiskapasiteettia on jo varhaiskasvatukselle. Ongelma mielestäni on opettajien palkka, joka ei vastaa Helsingin tarpeisiin. Mistään Järvenpäästä taas ei kannata enää aamuseiskaksi lähteä pendelöimään Vuosaaren päiväkoteihin.
Virtuaalimaailmaan vastataan varhaiskasvatussuunnitelmilla (valtakunnallinen vasu, kuntavasu, päiväkotivasu, ryhmävasu ja lasten omat vasut) sekä sillä, että tilaisuutta missä muumilauluja lauletaan ei enää kutsuta laulutuokioksi vaan musikaalisten taitojen edistämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi toimiva päivähoito romutettiin ja korvattiin toimimattomalla varhaiskasvatuksella? Tämä on se oikeasti keskeinen kysymys.
Helsingissä ei se päivähoitokaan toiminut, se oli sitä määräaikaisuuksilla kikkailua ja ryhmäkokosääntöjen rikkomista ja kaikenlaista filunkipeliä jo ennen varhaiskasvatustakin.
Nyt on sitten raahattu ummikkolapsia kaikki pöpeliköt täyteen, poistettu se kuntalisä ja lisäksi sitten tuli vielä tuo varhaiskasvatushömpötys.
Varhaiskasvatus on hieno asia, en minä sitä kritisoisi yhtään. Mikään muu ei vastaa nykypäivän tarpeisiin siinä, että perheet ovat eritytyneet äärimmäisen paljon ja silti kaikkien lasten tulisi selvitä samaan peruskouluun ja saada siellä samat mahdollisuudet opiskella. Lisäksi nykyajan haasteet ovat yhä moninaisemmat. Nykyajan päiväkotilapsilla on puhelimet ja netit ja nitä käytetään ahkerasti. Muumilauluilla ei vastata niihin haasteisiin mitä virtuaalimaailma lapsille asettaa. Puolet lapsistahan nykyisin myös lukee ja kirjoittaa kouluun mennessään, kyllä siellä oppimiskapasiteettia on jo varhaiskasvatukselle. Ongelma mielestäni on opettajien palkka, joka ei vastaa Helsingin tarpeisiin. Mistään Järvenpäästä taas ei kannata enää aamuseiskaksi lähteä pendelöimään Vuosaaren päiväkoteihin.
Virtuaalimaailmaan vastataan varhaiskasvatussuunnitelmilla (valtakunnallinen vasu, kuntavasu, päiväkotivasu, ryhmävasu ja lasten omat vasut) sekä sillä, että tilaisuutta missä muumilauluja lauletaan ei enää kutsuta laulutuokioksi vaan musikaalisten taitojen edistämiseksi.
Kyllä sinne suunitelmaan kuuluu mm. mediakasvatusta ja uutisten katselua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi toimiva päivähoito romutettiin ja korvattiin toimimattomalla varhaiskasvatuksella? Tämä on se oikeasti keskeinen kysymys.
Helsingissä ei se päivähoitokaan toiminut, se oli sitä määräaikaisuuksilla kikkailua ja ryhmäkokosääntöjen rikkomista ja kaikenlaista filunkipeliä jo ennen varhaiskasvatustakin.
Nyt on sitten raahattu ummikkolapsia kaikki pöpeliköt täyteen, poistettu se kuntalisä ja lisäksi sitten tuli vielä tuo varhaiskasvatushömpötys.
Varhaiskasvatus on hieno asia, en minä sitä kritisoisi yhtään. Mikään muu ei vastaa nykypäivän tarpeisiin siinä, että perheet ovat eritytyneet äärimmäisen paljon ja silti kaikkien lasten tulisi selvitä samaan peruskouluun ja saada siellä samat mahdollisuudet opiskella. Lisäksi nykyajan haasteet ovat yhä moninaisemmat. Nykyajan päiväkotilapsilla on puhelimet ja netit ja nitä käytetään ahkerasti. Muumilauluilla ei vastata niihin haasteisiin mitä virtuaalimaailma lapsille asettaa. Puolet lapsistahan nykyisin myös lukee ja kirjoittaa kouluun mennessään, kyllä siellä oppimiskapasiteettia on jo varhaiskasvatukselle. Ongelma mielestäni on opettajien palkka, joka ei vastaa Helsingin tarpeisiin. Mistään Järvenpäästä taas ei kannata enää aamuseiskaksi lähteä pendelöimään Vuosaaren päiväkoteihin.
Virtuaalimaailmaan vastataan varhaiskasvatussuunnitelmilla (valtakunnallinen vasu, kuntavasu, päiväkotivasu, ryhmävasu ja lasten omat vasut) sekä sillä, että tilaisuutta missä muumilauluja lauletaan ei enää kutsuta laulutuokioksi vaan musikaalisten taitojen edistämiseksi.
Eli se on sitä loputonta raporttien laadintaa ja liirumlaarumia. Ihan turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi toimiva päivähoito romutettiin ja korvattiin toimimattomalla varhaiskasvatuksella? Tämä on se oikeasti keskeinen kysymys.
Helsingissä ei se päivähoitokaan toiminut, se oli sitä määräaikaisuuksilla kikkailua ja ryhmäkokosääntöjen rikkomista ja kaikenlaista filunkipeliä jo ennen varhaiskasvatustakin.
Nyt on sitten raahattu ummikkolapsia kaikki pöpeliköt täyteen, poistettu se kuntalisä ja lisäksi sitten tuli vielä tuo varhaiskasvatushömpötys.
Varhaiskasvatus on hieno asia, en minä sitä kritisoisi yhtään. Mikään muu ei vastaa nykypäivän tarpeisiin siinä, että perheet ovat eritytyneet äärimmäisen paljon ja silti kaikkien lasten tulisi selvitä samaan peruskouluun ja saada siellä samat mahdollisuudet opiskella. Lisäksi nykyajan haasteet ovat yhä moninaisemmat. Nykyajan päiväkotilapsilla on puhelimet ja netit ja nitä käytetään ahkerasti. Muumilauluilla ei vastata niihin haasteisiin mitä virtuaalimaailma lapsille asettaa. Puolet lapsistahan nykyisin myös lukee ja kirjoittaa kouluun mennessään, kyllä siellä oppimiskapasiteettia on jo varhaiskasvatukselle. Ongelma mielestäni on opettajien palkka, joka ei vastaa Helsingin tarpeisiin. Mistään Järvenpäästä taas ei kannata enää aamuseiskaksi lähteä pendelöimään Vuosaaren päiväkoteihin.
Virtuaalimaailmaan vastataan varhaiskasvatussuunnitelmilla (valtakunnallinen vasu, kuntavasu, päiväkotivasu, ryhmävasu ja lasten omat vasut) sekä sillä, että tilaisuutta missä muumilauluja lauletaan ei enää kutsuta laulutuokioksi vaan musikaalisten taitojen edistämiseksi.
Eli se on sitä loputonta raporttien laadintaa ja liirumlaarumia. Ihan turhaa.
On se kamalaa, että pyritään yksilölliseen opetukseen ja tukeen kullekin lapselle ja kirjataan se ylös, kun voi olla työvoiman vaihtuvuutta. Parempihan se olisi vaan sylitellä kasvotonta lapsimassaa, jonka tilanteesta ei ole kelään mitään hajua.
Suomalainen ratkaisu: ei nosteta palkkaa, perustetaan kriisiryhmä.
Juttua oli siitä että jossain päiväkodeissa 70 % lapsista on vieraskielisiä, eikä niihin haeta töihin. Yllätys? Miten tuollaisia voi olla edes olemassa? Päättäjät ovat mokanneet jo kauan sitten kun asuinalueiden annettiin segregoitua. Tuollaisissa päiväkodeissa on erityishaasteita jo pelkän kielitaidon takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi toimiva päivähoito romutettiin ja korvattiin toimimattomalla varhaiskasvatuksella? Tämä on se oikeasti keskeinen kysymys.
Helsingissä ei se päivähoitokaan toiminut, se oli sitä määräaikaisuuksilla kikkailua ja ryhmäkokosääntöjen rikkomista ja kaikenlaista filunkipeliä jo ennen varhaiskasvatustakin.
Nyt on sitten raahattu ummikkolapsia kaikki pöpeliköt täyteen, poistettu se kuntalisä ja lisäksi sitten tuli vielä tuo varhaiskasvatushömpötys.
Varhaiskasvatus on hieno asia, en minä sitä kritisoisi yhtään. Mikään muu ei vastaa nykypäivän tarpeisiin siinä, että perheet ovat eritytyneet äärimmäisen paljon ja silti kaikkien lasten tulisi selvitä samaan peruskouluun ja saada siellä samat mahdollisuudet opiskella. Lisäksi nykyajan haasteet ovat yhä moninaisemmat. Nykyajan päiväkotilapsilla on puhelimet ja netit ja nitä käytetään ahkerasti. Muumilauluilla ei vastata niihin haasteisiin mitä virtuaalimaailma lapsille asettaa. Puolet lapsistahan nykyisin myös lukee ja kirjoittaa kouluun mennessään, kyllä siellä oppimiskapasiteettia on jo varhaiskasvatukselle. Ongelma mielestäni on opettajien palkka, joka ei vastaa Helsingin tarpeisiin. Mistään Järvenpäästä taas ei kannata enää aamuseiskaksi lähteä pendelöimään Vuosaaren päiväkoteihin.
Virtuaalimaailmaan vastataan varhaiskasvatussuunnitelmilla (valtakunnallinen vasu, kuntavasu, päiväkotivasu, ryhmävasu ja lasten omat vasut) sekä sillä, että tilaisuutta missä muumilauluja lauletaan ei enää kutsuta laulutuokioksi vaan musikaalisten taitojen edistämiseksi.
Eli se on sitä loputonta raporttien laadintaa ja liirumlaarumia. Ihan turhaa.
On se kamalaa, että pyritään yksilölliseen opetukseen ja tukeen kullekin lapselle ja kirjataan se ylös, kun voi olla työvoiman vaihtuvuutta. Parempihan se olisi vaan sylitellä kasvotonta lapsimassaa, jonka tilanteesta ei ole kelään mitään hajua.
Kirjaamiseen ja suunnitteluun käytettävä aika on pois lasten huomioimisesta.
Niitä kaikkia tehtyjä papereita ei usein edes ole aikaa lukea.
Lasten huomioiminen yksilöinä toimi paljon paremmin silloin, kun kaikesta ei vielä tarvinnut olla mustaa valkoisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi toimiva päivähoito romutettiin ja korvattiin toimimattomalla varhaiskasvatuksella? Tämä on se oikeasti keskeinen kysymys.
Helsingissä ei se päivähoitokaan toiminut, se oli sitä määräaikaisuuksilla kikkailua ja ryhmäkokosääntöjen rikkomista ja kaikenlaista filunkipeliä jo ennen varhaiskasvatustakin.
Nyt on sitten raahattu ummikkolapsia kaikki pöpeliköt täyteen, poistettu se kuntalisä ja lisäksi sitten tuli vielä tuo varhaiskasvatushömpötys.
Varhaiskasvatus on hieno asia, en minä sitä kritisoisi yhtään. Mikään muu ei vastaa nykypäivän tarpeisiin siinä, että perheet ovat eritytyneet äärimmäisen paljon ja silti kaikkien lasten tulisi selvitä samaan peruskouluun ja saada siellä samat mahdollisuudet opiskella. Lisäksi nykyajan haasteet ovat yhä moninaisemmat. Nykyajan päiväkotilapsilla on puhelimet ja netit ja nitä käytetään ahkerasti. Muumilauluilla ei vastata niihin haasteisiin mitä virtuaalimaailma lapsille asettaa. Puolet lapsistahan nykyisin myös lukee ja kirjoittaa kouluun mennessään, kyllä siellä oppimiskapasiteettia on jo varhaiskasvatukselle. Ongelma mielestäni on opettajien palkka, joka ei vastaa Helsingin tarpeisiin. Mistään Järvenpäästä taas ei kannata enää aamuseiskaksi lähteä pendelöimään Vuosaaren päiväkoteihin.
Virtuaalimaailmaan vastataan varhaiskasvatussuunnitelmilla (valtakunnallinen vasu, kuntavasu, päiväkotivasu, ryhmävasu ja lasten omat vasut) sekä sillä, että tilaisuutta missä muumilauluja lauletaan ei enää kutsuta laulutuokioksi vaan musikaalisten taitojen edistämiseksi.
Eli se on sitä loputonta raporttien laadintaa ja liirumlaarumia. Ihan turhaa.
On se kamalaa, että pyritään yksilölliseen opetukseen ja tukeen kullekin lapselle ja kirjataan se ylös, kun voi olla työvoiman vaihtuvuutta. Parempihan se olisi vaan sylitellä kasvotonta lapsimassaa, jonka tilanteesta ei ole kelään mitään hajua.
Kirjaamiseen ja suunnitteluun käytettävä aika on pois lasten huomioimisesta.
Niitä kaikkia tehtyjä papereita ei usein edes ole aikaa lukea.
Lasten huomioiminen yksilöinä toimi paljon paremmin silloin, kun kaikesta ei vielä tarvinnut olla mustaa valkoisella.
Aivan bullshittiä. Jos siellä ei tehdä paperille suunnitelmaa ja käydä niitä vasukeskusteluja, siellä päiväkodissa ei ole mitään käsitystä mistä se lapsi aamuisin tulee ja minne se illalla lähtee. Ei mitään käsitystä siitä mitä se osaa ja mitä se tarvitsee. Jos se lapsi sitten alkaa käyttäytyä kurjasti tai kummasti, niin niihin ei osata antaa minkäänlaista tukea, koska ei ymmärretä kokonaisuudesta hevon kukkua. Ja vaikka siellä olsi joku Mirkku huomioimassa, niin Mirkut vaihtuu ja lapsen tilanteesta ei ole mitään käsitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi toimiva päivähoito romutettiin ja korvattiin toimimattomalla varhaiskasvatuksella? Tämä on se oikeasti keskeinen kysymys.
Helsingissä ei se päivähoitokaan toiminut, se oli sitä määräaikaisuuksilla kikkailua ja ryhmäkokosääntöjen rikkomista ja kaikenlaista filunkipeliä jo ennen varhaiskasvatustakin.
Nyt on sitten raahattu ummikkolapsia kaikki pöpeliköt täyteen, poistettu se kuntalisä ja lisäksi sitten tuli vielä tuo varhaiskasvatushömpötys.
Varhaiskasvatus on hieno asia, en minä sitä kritisoisi yhtään. Mikään muu ei vastaa nykypäivän tarpeisiin siinä, että perheet ovat eritytyneet äärimmäisen paljon ja silti kaikkien lasten tulisi selvitä samaan peruskouluun ja saada siellä samat mahdollisuudet opiskella. Lisäksi nykyajan haasteet ovat yhä moninaisemmat. Nykyajan päiväkotilapsilla on puhelimet ja netit ja nitä käytetään ahkerasti. Muumilauluilla ei vastata niihin haasteisiin mitä virtuaalimaailma lapsille asettaa. Puolet lapsistahan nykyisin myös lukee ja kirjoittaa kouluun mennessään, kyllä siellä oppimiskapasiteettia on jo varhaiskasvatukselle. Ongelma mielestäni on opettajien palkka, joka ei vastaa Helsingin tarpeisiin. Mistään Järvenpäästä taas ei kannata enää aamuseiskaksi lähteä pendelöimään Vuosaaren päiväkoteihin.
Virtuaalimaailmaan vastataan varhaiskasvatussuunnitelmilla (valtakunnallinen vasu, kuntavasu, päiväkotivasu, ryhmävasu ja lasten omat vasut) sekä sillä, että tilaisuutta missä muumilauluja lauletaan ei enää kutsuta laulutuokioksi vaan musikaalisten taitojen edistämiseksi.
Eli se on sitä loputonta raporttien laadintaa ja liirumlaarumia. Ihan turhaa.
On se kamalaa, että pyritään yksilölliseen opetukseen ja tukeen kullekin lapselle ja kirjataan se ylös, kun voi olla työvoiman vaihtuvuutta. Parempihan se olisi vaan sylitellä kasvotonta lapsimassaa, jonka tilanteesta ei ole kelään mitään hajua.
Kirjaamiseen ja suunnitteluun käytettävä aika on pois lasten huomioimisesta.
Niitä kaikkia tehtyjä papereita ei usein edes ole aikaa lukea.
Lasten huomioiminen yksilöinä toimi paljon paremmin silloin, kun kaikesta ei vielä tarvinnut olla mustaa valkoisella.
Aivan bullshittiä. Jos siellä ei tehdä paperille suunnitelmaa ja käydä niitä vasukeskusteluja, siellä päiväkodissa ei ole mitään käsitystä mistä se lapsi aamuisin tulee ja minne se illalla lähtee. Ei mitään käsitystä siitä mitä se osaa ja mitä se tarvitsee. Jos se lapsi sitten alkaa käyttäytyä kurjasti tai kummasti, niin niihin ei osata antaa minkäänlaista tukea, koska ei ymmärretä kokonaisuudesta hevon kukkua. Ja vaikka siellä olsi joku Mirkku huomioimassa, niin Mirkut vaihtuu ja lapsen tilanteesta ei ole mitään käsitystä.
Vielä 90-luvulla tarhatädit osasivat havainnoida lapsia ja varsinkin keskustella lasten vanhempien kanssa. Siten ne tiedot saatiin ja lapset tulivat nopeasti tutuiksi. Ilmeisesti sama ei suju tämän päivän varhaiskasvattajilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi toimiva päivähoito romutettiin ja korvattiin toimimattomalla varhaiskasvatuksella? Tämä on se oikeasti keskeinen kysymys.
Helsingissä ei se päivähoitokaan toiminut, se oli sitä määräaikaisuuksilla kikkailua ja ryhmäkokosääntöjen rikkomista ja kaikenlaista filunkipeliä jo ennen varhaiskasvatustakin.
Nyt on sitten raahattu ummikkolapsia kaikki pöpeliköt täyteen, poistettu se kuntalisä ja lisäksi sitten tuli vielä tuo varhaiskasvatushömpötys.
Varhaiskasvatus on hieno asia, en minä sitä kritisoisi yhtään. Mikään muu ei vastaa nykypäivän tarpeisiin siinä, että perheet ovat eritytyneet äärimmäisen paljon ja silti kaikkien lasten tulisi selvitä samaan peruskouluun ja saada siellä samat mahdollisuudet opiskella. Lisäksi nykyajan haasteet ovat yhä moninaisemmat. Nykyajan päiväkotilapsilla on puhelimet ja netit ja nitä käytetään ahkerasti. Muumilauluilla ei vastata niihin haasteisiin mitä virtuaalimaailma lapsille asettaa. Puolet lapsistahan nykyisin myös lukee ja kirjoittaa kouluun mennessään, kyllä siellä oppimiskapasiteettia on jo varhaiskasvatukselle. Ongelma mielestäni on opettajien palkka, joka ei vastaa Helsingin tarpeisiin. Mistään Järvenpäästä taas ei kannata enää aamuseiskaksi lähteä pendelöimään Vuosaaren päiväkoteihin.
Virtuaalimaailmaan vastataan varhaiskasvatussuunnitelmilla (valtakunnallinen vasu, kuntavasu, päiväkotivasu, ryhmävasu ja lasten omat vasut) sekä sillä, että tilaisuutta missä muumilauluja lauletaan ei enää kutsuta laulutuokioksi vaan musikaalisten taitojen edistämiseksi.
Eli se on sitä loputonta raporttien laadintaa ja liirumlaarumia. Ihan turhaa.
On se kamalaa, että pyritään yksilölliseen opetukseen ja tukeen kullekin lapselle ja kirjataan se ylös, kun voi olla työvoiman vaihtuvuutta. Parempihan se olisi vaan sylitellä kasvotonta lapsimassaa, jonka tilanteesta ei ole kelään mitään hajua.
Kun käytännössä tuo on vain sitä, että se käytännöstä teoreetikko pakertaa kaiken työaikansa noita typeriä raportteja ja lopun aikaa kyttää, saako jonkun lapsen näyttämään poikkeamaan normaalin janalta.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen ratkaisu: ei nosteta palkkaa, perustetaan kriisiryhmä.
Juttua oli siitä että jossain päiväkodeissa 70 % lapsista on vieraskielisiä, eikä niihin haeta töihin. Yllätys? Miten tuollaisia voi olla edes olemassa? Päättäjät ovat mokanneet jo kauan sitten kun asuinalueiden annettiin segregoitua. Tuollaisissa päiväkodeissa on erityishaasteita jo pelkän kielitaidon takia.
Meillä oli täällä Itäkeskuksen kupeessa mm erikseen perustettu suomen kielen oppimiseen tarkoitettu päivähoitoryhmä, jossa kaikki lapset oli vieraskielisiä, hoitajat venäläisiä.
Sitten perustettiin työryhmä pohtimaan miksi siinä ryhmässä ei kukaan oppinut suomea.
Kun se osaamisen taso on kaupungin ammattilaisilla tällainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi toimiva päivähoito romutettiin ja korvattiin toimimattomalla varhaiskasvatuksella? Tämä on se oikeasti keskeinen kysymys.
Helsingissä ei se päivähoitokaan toiminut, se oli sitä määräaikaisuuksilla kikkailua ja ryhmäkokosääntöjen rikkomista ja kaikenlaista filunkipeliä jo ennen varhaiskasvatustakin.
Nyt on sitten raahattu ummikkolapsia kaikki pöpeliköt täyteen, poistettu se kuntalisä ja lisäksi sitten tuli vielä tuo varhaiskasvatushömpötys.
Varhaiskasvatus on hieno asia, en minä sitä kritisoisi yhtään. Mikään muu ei vastaa nykypäivän tarpeisiin siinä, että perheet ovat eritytyneet äärimmäisen paljon ja silti kaikkien lasten tulisi selvitä samaan peruskouluun ja saada siellä samat mahdollisuudet opiskella. Lisäksi nykyajan haasteet ovat yhä moninaisemmat. Nykyajan päiväkotilapsilla on puhelimet ja netit ja nitä käytetään ahkerasti. Muumilauluilla ei vastata niihin haasteisiin mitä virtuaalimaailma lapsille asettaa. Puolet lapsistahan nykyisin myös lukee ja kirjoittaa kouluun mennessään, kyllä siellä oppimiskapasiteettia on jo varhaiskasvatukselle. Ongelma mielestäni on opettajien palkka, joka ei vastaa Helsingin tarpeisiin. Mistään Järvenpäästä taas ei kannata enää aamuseiskaksi lähteä pendelöimään Vuosaaren päiväkoteihin.
Virtuaalimaailmaan vastataan varhaiskasvatussuunnitelmilla (valtakunnallinen vasu, kuntavasu, päiväkotivasu, ryhmävasu ja lasten omat vasut) sekä sillä, että tilaisuutta missä muumilauluja lauletaan ei enää kutsuta laulutuokioksi vaan musikaalisten taitojen edistämiseksi.
Eli se on sitä loputonta raporttien laadintaa ja liirumlaarumia. Ihan turhaa.
On se kamalaa, että pyritään yksilölliseen opetukseen ja tukeen kullekin lapselle ja kirjataan se ylös, kun voi olla työvoiman vaihtuvuutta. Parempihan se olisi vaan sylitellä kasvotonta lapsimassaa, jonka tilanteesta ei ole kelään mitään hajua.
Kirjaamiseen ja suunnitteluun käytettävä aika on pois lasten huomioimisesta.
Niitä kaikkia tehtyjä papereita ei usein edes ole aikaa lukea.
Lasten huomioiminen yksilöinä toimi paljon paremmin silloin, kun kaikesta ei vielä tarvinnut olla mustaa valkoisella.
Aivan bullshittiä. Jos siellä ei tehdä paperille suunnitelmaa ja käydä niitä vasukeskusteluja, siellä päiväkodissa ei ole mitään käsitystä mistä se lapsi aamuisin tulee ja minne se illalla lähtee. Ei mitään käsitystä siitä mitä se osaa ja mitä se tarvitsee. Jos se lapsi sitten alkaa käyttäytyä kurjasti tai kummasti, niin niihin ei osata antaa minkäänlaista tukea, koska ei ymmärretä kokonaisuudesta hevon kukkua. Ja vaikka siellä olsi joku Mirkku huomioimassa, niin Mirkut vaihtuu ja lapsen tilanteesta ei ole mitään käsitystä.
Vielä 90-luvulla tarhatädit osasivat havainnoida lapsia ja varsinkin keskustella lasten vanhempien kanssa. Siten ne tiedot saatiin ja lapset tulivat nopeasti tutuiksi. Ilmeisesti sama ei suju tämän päivän varhaiskasvattajilta.
Se ei suju, koska henkilöstö vaihtuu jatkuvasti. Se ei myöskään suju siksi, että vanhemman kanssa voidaan joutua käyttämään tulkkia. Päiväkodeissa on myös paljon erityislapsia erityistarpeineen, on sijoitettuja lapsia, on vammaisia lapsia. Kyse ei ole siitä, että pellavapään vanhempi kertoo, että meidän Lillille nyt ei kevytmaitoa päivällä vaan punaista maitoa, vaan paljon isommista asioista, jotka ilman kirjallisisa suunnitelmia voivat johtaa siihen, että lapsi siellä päiväkodissa pahimmassa tapauksessa heittää henkensä, kun kukaan ei kirjannut minnekään vaikkapa kala-allergiaa tai insuliinitarpeita.
Eipä siinä muuta kuin palauttavat kotihoidontuen korotettuna. Ongelma poistuu.