Raakaöljyn vaikutus mitätön polttoaineessa
Meillä väitetään täällä, että raakaöljyn hinnasta johtuen polttonesteiden hinnat nousiva juuri.
Totuus on kuitenkin muuta, sillä suurikin raakaöljyn korotus, nostaa pumppuhintoja verotuksen ja bioaine lisän vuoksi, ei sen öljyn.
Tässä tuoreita hintoja mailmalta (IS)
95:n hinta litralta on 64,80 Kirgisian somia, joka on noin 0,67 euroa. Dieselin osalta vastaava hinta on 59,40 somia eli noin 0,61 euroa.
Meille syötetään 💩 politikkojen ja median välityksellä
Kommentit (15)
Kerrotko millaisilla veroilla tuo polttoaineveron tuoton (3 mrd € v. 2020) lasku kompensoidaan? Vai mistä leikataan?
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne suomalaiset yrittäjät sen öljynsä ostaa, siis jotka jalostaa sen bensaksi yms.
Kerro ap, mistä tuo öljy Suomeen tuodaan.
Ja huomaa että raakaöljy on raakaöljyä.
Sen päälle tulee jalostus, kuljetus ja vielä kate.
Plus tietenkin ne pirulliset verot, joilla yritetään ohjata kulutusta vähäpäästöisimpiin polttoaineisiin.
Samat kommervenkit on tehty Kirgisiankin polttoaineille, silti hinta on 1/3 suomalaisesta. Siellä tuskin on valmisteveroa.
Viimeksi kun laskin öljyn osuus on 0,32€/litra.
Veroa ei voi laskea koska keskituloinen saattaisi (kerrankin) hyötyä.
Polttoainevero on kiinteä summa/litra, ja siihen ei vaikuta tippaakaan se, paljonko on raakaöljynhinta tai polttoaineen ulosmyyntihinta asemilla. Vaikka raakaöljyä jaettaisiin ilmaiseksi, polttoainevero pysyy samana per litra. Jos huoltamoyrittäjä nostaa huomenna litrahinnan viiteen euroon, polttoainevero on sama summa per litra.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko millaisilla veroilla tuo polttoaineveron tuoton (3 mrd € v. 2020) lasku kompensoidaan? Vai mistä leikataan?
Sossukuluista, lakkautetaan ympäristöministeriö, kehitysavusta pois 80%, poliisilta 10% rahoista, ely keskukset lakkautetaan, Maakuntahallinto jätetään hyllylle, kaikista ministeriöistä vähennetään väkeä alkaen näistä erityisasiantuntijoista kyllä Suomessa riittää mistä leikata. Se alkaa vain kova valitus ylemmässä keski luokassa kun näiden virkoja aletaan lopettaa.
Kuvitteleeko ap ääliö, että polttoaineiden myyntihinnat tuottajamaista on kaikille samat?
Juuri näin. Ja Marin kumppaneineen pitää kansaa niin tyhmänä, että luulevat ihmisten uskovan korkean hinnan johtuvan vain ja ainoastaan maailman markkinoista. Vaikka itse ovar hilanneet verot korkealle vihreät silmälasit päässä.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko millaisilla veroilla tuo polttoaineveron tuoton (3 mrd € v. 2020) lasku kompensoidaan? Vai mistä leikataan?
Eikun kikyilyä.
Myydään vesiverkostot kuten sähköverkot ja kikyillään.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne suomalaiset yrittäjät sen öljynsä ostaa, siis jotka jalostaa sen bensaksi yms.
Kerro ap, mistä tuo öljy Suomeen tuodaan.
Ja huomaa että raakaöljy on raakaöljyä.
Sen päälle tulee jalostus, kuljetus ja vielä kate.
Plus tietenkin ne pirulliset verot, joilla yritetään ohjata kulutusta vähäpäästöisimpiin polttoaineisiin.
AP puhui jalostetusta bensasta ja dieselistä. Raakaölyä jalosetaan joitakin satoja tuotteita, minkä vuoksi lopputuotteiden arvo voi olla suurempi kuin itse raakaöljyn energia-arvo. Eli polttoaineet voivat olla jopa halvempia kuin itse raakaöljy, koska jalostamalla raakaäljyä käytetään tehokkaammin.
Mutta karkeasti raakaoljy taitaa olla jotain 50 eurosenttiä per litra tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko millaisilla veroilla tuo polttoaineveron tuoton (3 mrd € v. 2020) lasku kompensoidaan? Vai mistä leikataan?
0,1 € / km kilometriverosta puhuivat...
Onhan tämä tyhmemmällekkin selvä. Valitettavasti äänestäjät uskovat mitä politiikot sanovat. Tässä ihan yksinkertainen esimerkki jossa jätän nyt jakeluvelvoitteen huomioimatta.. Suomessa veron osuus bensiinin hinnasta on noin 60% ja bensan 40% olkoon litra hinta vaikka euron. Eli 100l maksaa 100e tuosta hinnasta veron osuus on siis 60e(60%). Ja bensan 40e(40%). Nyt jos bensan hinta vaikkapa tuplaantuu eli maksaakin 80e niin tuleva pumppu hinta on 200e ( 40%=80e ja 60%= 120e) Tästä huomamme, että bensaan tuli euroissa 40e korotus, mutta verojen takia korotus entiseen hintaan pumpulla olikin 100e.
Energiasisältövero Hiilidioksidivero Huoltovarmuusmaksu Yksikkö Yhteensä
Moottoribensiini 53,790 21,490 0,680 snt / l 75,960
----
Tähän alv 24% , bensa 2€, niin 0,48€
Raakaöljy 0,34€
Jalostus 0,15€
Kauppias 0,15
Kuljetus 0,1€
Etanoli 0,1-???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko millaisilla veroilla tuo polttoaineveron tuoton (3 mrd € v. 2020) lasku kompensoidaan? Vai mistä leikataan?
Sossukuluista, lakkautetaan ympäristöministeriö, kehitysavusta pois 80%, poliisilta 10% rahoista, ely keskukset lakkautetaan, Maakuntahallinto jätetään hyllylle, kaikista ministeriöistä vähennetään väkeä alkaen näistä erityisasiantuntijoista kyllä Suomessa riittää mistä leikata. Se alkaa vain kova valitus ylemmässä keski luokassa kun näiden virkoja aletaan lopettaa.
Noista valtion loislaitoksista huomaa kuinka korruptoitunut suomi on.
Mistä ne suomalaiset yrittäjät sen öljynsä ostaa, siis jotka jalostaa sen bensaksi yms.
Kerro ap, mistä tuo öljy Suomeen tuodaan.
Ja huomaa että raakaöljy on raakaöljyä.
Sen päälle tulee jalostus, kuljetus ja vielä kate.
Plus tietenkin ne pirulliset verot, joilla yritetään ohjata kulutusta vähäpäästöisimpiin polttoaineisiin.