Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin tällainen lapsi kuuluu?

Vierailija
20.11.2009 |

Tokaluokkalainen poika loukkaantuu herkästi ja jumiutuu loukkaantuessaan mököttämään. Näin tapahtuu myös koulussa, jos häntä torutaan tai jos hän ei onnistu jossakin tehtävässä. Mökötys kestää viidestä minuutista puoleen tuntiin, ja tunnekuohun ollessa päällä poika ei suostu tekemään mitään. Saattaa siis esim. istua ruokalan pöydässä ja tuijottaa pöydänkantta mitään puhumatta. Kun tunne laskeutuu, hän yleensä pystyy jatkamaan ihan normaalisti.



Opettaja sanoo, että pojan kanssa toimiminen on mahdotonta. Häneltä menee kohtuuttomasti aikaa yhteen lapseen ja muu luokka joutuu odottamaan. Näin ei voi kuulemma jatkua. Kouluavustajia ei kuulemma myöskään riitä näihin tilnateisiin. Onko tämä tosiaan syy hakea pojalle paikkaa erityisopetuksesta? Saako sellaisen tämän perusteella?



Mainittakoon vielä, että oppimisessa ei ole vaikeuksia, poika ei ole väkivaltainen ja näitä ”kohtauksia” tulee noin kerran viikossa.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on poika, jolla on joku käytöshäiriö. ei kestä, kun asiat ei mene niinkuin hän haluaa ja alkaa huutaa yms.

ei avustajaa, onneks luokka on suhtpieni.

opea ja luokkakavereita käy sääliks, kun joutuu moista kestämään.

Vierailija
2/13 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKÄÄN ERITYISLUOKALLE SIIRRON PAIKKA, jos poika mököttää kerran viikossa puoli tuntia. Siis voi juma, yrittäkää nyt ratkaista asia jotenkin muuten, aikuiset ihmiset! Niitä erityisluokkapaikkoja tarvitaan sellaisille, joilla on pikkasen pahempi ongelmia kuin joku puolen tunnin mökötyssessio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaja antanut vaihtoehtoja? Kannattaisi nyt ainakin puhua asiasta koulupsykologille.



Ja kotonakin voisi harjoitella ottamaan vaikeita tilanteita vastaan tyynemmin. Pelatkaa vaikka lautapelejä niin että poikakin joskus häviää. Lapsi huomaa ettei se ole maailmanloppu, että kaikki ei pyöri oman navan ympärillä ja muittenkin tarpeet ovat tärkeitä.



Onko lapsi muuten kovin perfektionisti? Osoittakaa, että hän kelpaa sellaisena kuin on. Keuhukaa muulloinkin kuin silloin, kun lapsi onnistuu jossain tehtävässä.

Vierailija
4/13 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKÄÄN ERITYISLUOKALLE SIIRRON PAIKKA, jos poika mököttää kerran viikossa puoli tuntia. Siis voi juma, yrittäkää nyt ratkaista asia jotenkin muuten, aikuiset ihmiset! Niitä erityisluokkapaikkoja tarvitaan sellaisille, joilla on pikkasen pahempi ongelmia kuin joku puolen tunnin mökötyssessio.

Joo samaa mieltä. Mitäköhän sen open päässä mahtaa ihan oikeasti liikkua...

Vierailija
5/13 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja perheneuvolassa, kun pojalla ekalla luokalla oli muitakin käytösongelmia. Tänä syksynä esiintynyt kuitenkin lähinnä tätä mököttämistä eli meidän mielestä edistystä on jo tapahtunut, ja muutkin tahot on sitä mieltä, että kyllä se siitä.



Mutta opettajalta tulee jatkuvasti meille viestiä, että hänen aikansa ei riitä tällaiseen ja että yksi lapsi ei saa käyttäytyä näin eri lailla kuin muut. Ei hän suoraan ole erityisluokaa ehdottanut, mutta tuntuu että hän toivoisi että me viedään lapsi pois hänen työtään häiritsemästä.



Ja joo, on perfektionisti ja pelkää epäonnistumisia, vaikka on taatusti tullut aina rakastetuksi omana itsenään. Poika on myös äärimmäisen itsenäinen ja inhoaa avun pyytämistä, vaikka minä yleensä pikemminkin taidan auttaa liikaa kuin liian vähän...



ap

Vierailija
6/13 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnan on se järjestettävä. Miksi muuten opettajan pitää keskittyä mököttämisaikana lapseen, jos mökötys kuitenkin kestää aikansa ja sitten lapsi osallistuu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakea erityispaikkaa. Koko muu luokka kärsii yhdestä oppilaasta.

Vierailija
8/13 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnan on se järjestettävä. Miksi muuten opettajan pitää keskittyä mököttämisaikana lapseen, jos mökötys kuitenkin kestää aikansa ja sitten lapsi osallistuu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvaat, niin ei kyllä opella nyt ole kaikki muumit laaksossa. Ei hän voi vetäytyä vastuusta, vaikka kuinka olisi pitämättä pojastasi. KYllä hänellä pitäisi kasvatuksen ammattilaisena olla takataskussa keinoja tilanteen ratkaisemiseen, varsinkin kun vanhemmatkin (sinä) ovat yhteistyöhaluisia.



Itse opettajana olen kokenut "toivottomina" vain tilanteet, joissa vanhemmat ovat täysin haluttomia / kykenettömiä yhteistyöhön.

Vierailija
10/13 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsella siis on muitakin ongelmia ja nyt se vain kärjistyy noihin mökötyksiin. Mieti vähän niitä muitakin lapsia!

ja perheneuvolassa, kun pojalla ekalla luokalla oli muitakin käytösongelmia. Tänä syksynä esiintynyt kuitenkin lähinnä tätä mököttämistä eli meidän mielestä edistystä on jo tapahtunut, ja muutkin tahot on sitä mieltä, että kyllä se siitä.

Mutta opettajalta tulee jatkuvasti meille viestiä, että hänen aikansa ei riitä tällaiseen ja että yksi lapsi ei saa käyttäytyä näin eri lailla kuin muut. Ei hän suoraan ole erityisluokaa ehdottanut, mutta tuntuu että hän toivoisi että me viedään lapsi pois hänen työtään häiritsemästä.

Ja joo, on perfektionisti ja pelkää epäonnistumisia, vaikka on taatusti tullut aina rakastetuksi omana itsenään. Poika on myös äärimmäisen itsenäinen ja inhoaa avun pyytämistä, vaikka minä yleensä pikemminkin taidan auttaa liikaa kuin liian vähän...

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOs poikasi mököttää, niin opettaja antaa mököttää, muiden opetus jatkuu. Miksi ihmeessä muiden pitää odottaa sitä että hänen mökötyskohtauksensa menee ohi.

Vierailija
12/13 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta me vanhemmat, koulupsykologi eikä perheneuvola ole nähnyt hänessä mitään varsinaista ongelmaa. Hän on akateemisesti hyvä oppilas, tunnollinen ja itsenäinen, mutta välillä hölisee luokassa (ei kuitenkaan opettajan mukaan enempää kuin muutkaan) tai riitelee kaverien kanssa välitunnilla. Viime vuonna riidat johtivat joskus käsikähmään, mutta se on siis nyt loppunut.



Olen varma, että muulla luokalla olisi mukavampaa, jos sieltä siirrettäisiin pois meidän lapsi, ja samoin ne pari vilkasta poikaa ja se herkästi itkevä tyttö ja se lapsi, joka haisee aina valkosipulille. Olen kuitenkin ymmärtänyt että normaaliluokillekin pitää mahtua jonkin verran niitä erilaisia ja vähän vaikeampia lapsia?



ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun joutuvat käsittelemään tilanteita, joihin heidän tunneälynsä on liian kehittymätön. Pelkkä pedagoginen oppineisuus ei todellakaan takaa sitä, että osaisi selvittää ongelmat oikealla tavalla. On helppoa piiloutua akateemisen suojamuurin taakse ja syyllistää sieltä käsin avuttomia vanhempia. Ennen oli opettajilla ihmissuhdetaitoja, empatiaa ja roppakaupalla kärsivällisyyttä. Nykyopettajilta puuttuu kaikki edellytykset tehokkaaseen oppimistapahtuman turvaamiseen erilaisten persoonien keskuudessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi