Lahjakas lapsi
Lapseni on monilahjakas ja tämä on huomattu myös päivähoidossa. Tänään vasu- keskustelussa hoitaja kysyi saako hän kirjata lapsemme tietoihin tästä lahjakkuusasiasta. En tiennyt mitä sanoa. Perusteli sillä, että eskarissa osaisivat paremmin varautua lasta varten. Suostuin, mutta nyt jälkeenpäin alkoi kaduttaa. En haluaisi lastani leimattavan lahjakkaaksi vielä tässä vaiheessa.
Hän on kuitenkin vielä LAPSI. Oonkohan ihan hölmö, kun aion sanoa lasta hakiessa, etten haluakaan tietoihinsa merkintää lahjakkuudestaan? Kommentteja kiitos!!
Lahjakkuus ilmenee siten että osaa lukea ja kirjoittaa sujuvasti, matemaattiset tehtävät ovat helppoja, samoin omaa hyvän loogisen päättelykyvyn ja kaikki hahmottamista vaativat tehtävät ovat helppoja.
Kommentit (10)
Minusta voit muuttaa merkintää, saahan sen aina takaisin tai asiasta mainita muuten, jos tarvetta.
Minkä ikäinen lapsesi on?
Minusta tuntuu että olisi ihan hyvä että eskarin ope osaisi varautua lahjakkaan lapsen tuloon. Sellaisen kanssa naamakkain joutuminen saattaa saada open hämmentyneeksi ja lapsen turhautumaan.
Omani on eskarissa koulun yhteydessä ja hän on kaksi kertaa viikossa eka-tokaluokkalaisten kanssa, jotta saa vähän enemmän tasoistaan tekemistä. Meidän lapsella myös käden taidot ovat hyvin kehittyneet, 5 v kirjoittaa nyt kaunokirjoitusta, vai miksi sitä nykyään kutsutaankaan.
Oma lapseni on lahjakkaiden ryhmässä koulussa. Koulunkäynti on mielekästä. Tekevät luokkaretkiä ja projekteja koulussa.
Ulkomailta
Juttelisin asiasta sitten aikanaan eskariopen kanssa ja kertoisin perheen omat toiveet lapsen suhteen. Jossain asiassa lahjakas ei välttämättä toisessa asiassa ole lahjakas ja ammattitaitoinen hlökunta osaa lapsen huomioida tarpeidensa mukaan.
On hyvä, että eskarissa osataan etukäteen miettiä, miten lapsesi lahjakkuutta voidaan tukea ja huomioida. Ei se tarkoita, että siitä tehdään leima, jonka jälkeen lapsuus on mennyttä. Se tarkoittaa esim. , että opettaja pystyy valmistelemaan hänelle ehkä jotain omia tehtäviä, joissa lapsi voi käyttää taitojaan. Mahdollisuuksia on paljonkin. Sanon rehellisesti, että minulla opettajana on puutteelliset taidot lahjakkaan lapsen opettamisessa. Meidän koulutus ei anna siihen riittäviä eväitä, joten täydennyskoulutusta kaivataan tältä osin paljon. Lahjakas lapsi ei saisi tylsistyä koulunkäyntiin, vaan hänen pitäisi pystyä nauttimaan omista taidoistaan ja kehittämään niitä edelleen. Lahjakkaan lapsen opetus ei saa kuitenkaan olla sitä, että joka kerta työnnetään nenän eteen vaan hiukan vaikeampi moniste. Sehän ei motivoi ketään.
sitä merkintää lahjakkuudesta saisi papereissa olla? Tuleeko sinulle tunne, että eskariope ajattelee sinun halunneen merkinnän sinne, jotta voisit vain ylpeillä lapsellasi (mikä siis ei ole totta)? Merkintä on vain lapsen parhaaksi, helpottaa lapsesi ja open yhteiselämää eskarin alkutaipaleella. Ehkä ope voisi suunnitella jo etukäteen lapsellesi jotain omaakin ohjelmaa.
Noin muutoin luulen että on aika sama mitä siellä lukee, kyllä ne eskarissa kumminkin huomaavat lapsen lahjakkuuden pian. Jos sitä ei kerrota niin siihen menee vaan muutama päivä tai viikko kauemmin.
Ajattelin asiaa siltä kantilta, että haluaisin hänen olevan samalla viivalla muiden kanssa. Kun tehtävät olisivat hänelle helppoja saisi enemmän sitä onnistumisen iloa. Toisaalta voi todellakin käydä myös niin että tylsistyy, eikä tehtävien teko enää pidemmän päälle motivoi.
Olen kasvattajanakin usein sormi suussa lapsen kanssa. Helpottaa montaa asiaa, kun lapsi oppii asiat kerrasta, mutta tiedonjano on niin kova, että ei aina tiedetä miten häntä pitäisi tukea ja mitä hänelle pitäisi vastata. Lukemaan oppi itsestään, kyseli kirjaimia aikansa ja sitten vain luki.
Laskemisesta en edes tiennyt kuinka monimutkaisia laskuja osaa jo tehdä. Päivähoidossa kertoivat että osaa jo moniosaisia tehtäviä laskea. (tyyliin 12+3-4)
On kyllä totta, että lapseni varmasti hyvin pian tylsistyisi. Sama on kyllä melko varmasti edessä sitten koulussakin, koska en usko että monikaan opettaja pystyy huomioimaan kovin monitasoisia lapsia vaan opetus järjestetään kuitenkin luokan keskitason mukaan.
ap
On hyvä, että eskarissa osataan etukäteen miettiä, miten lapsesi lahjakkuutta voidaan tukea ja huomioida. Ei se tarkoita, että siitä tehdään leima, jonka jälkeen lapsuus on mennyttä. Se tarkoittaa esim. , että opettaja pystyy valmistelemaan hänelle ehkä jotain omia tehtäviä, joissa lapsi voi käyttää taitojaan. Mahdollisuuksia on paljonkin. Sanon rehellisesti, että minulla opettajana on puutteelliset taidot lahjakkaan lapsen opettamisessa. Meidän koulutus ei anna siihen riittäviä eväitä, joten täydennyskoulutusta kaivataan tältä osin paljon. Lahjakas lapsi ei saisi tylsistyä koulunkäyntiin, vaan hänen pitäisi pystyä nauttimaan omista taidoistaan ja kehittämään niitä edelleen. Lahjakkaan lapsen opetus ei saa kuitenkaan olla sitä, että joka kerta työnnetään nenän eteen vaan hiukan vaikeampi moniste. Sehän ei motivoi ketään.
ihan sama enää mitä teet. Siinä vaiheessa kun lapsen lahjakkuudesta aletaan keskustella mihinkään suuntaan, vanhemmat ovat jo leimaantuneet. Yleensä ihan syystä.