Suomen autokannan vanheneminen kiihtyy entisestään, sillä koronapandemia on leikannut uusien autojen rekisteröintejä ja tuonut liikennekäyttöön aiempaa vanhempia autoja.
Kommentit (35)
Mistähän asti tuota Suomen autokannan vanhuutta on itketty... 90-luvulla se taisi alkaa, mutta eihän sillä ole oikeasti mitään merkitystä...
Kuinkahan vanhoja ne noissa muissa eu-maissa ovat joita suomi joutuu rahoittamaan?
Romutuspalkkiot vei ihan törkeästi liikenteestä pois juuri niitä autoja joita tämä työssäkäyvä perussakki olisi ostanut. Muutamien tonnien käyttöautoja.
Hyvä. Saadaan me köyhemmätkin vielä ostaa autoja, kun romutuspalkkio ei vie meiltä niitä halvimpia nenänedestä.
Vastahan tuo omakin on valmistettu, vuonna 2005
Tähän on aina ollut olemassa yksinkertainen ratkaisu - lievennetään autojen verotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vastahan tuo omakin on valmistettu, vuonna 2005
Samanikäinen auto täälläkin. Vuonna 2017 ostin käytettynä ekalta omistajalta ja ei ole aikomustakaan vaihtaa autoa vielä moneen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Tähän on aina ollut olemassa yksinkertainen ratkaisu - lievennetään autojen verotusta.
Sula mahdottomuus Suomessa. Tässä p*skalandiassa ei osata laskea mitään verotettavaa asiaa, ainoastaan nosto onnistuu.
Asumisen & elämisen kohonneet kulut eivät ainakaan edesauta autokannan uusiutumista. Nyt tingitään kaikesta ylimääräisestä ja auton vaihto kuuluu juuri tähän kategoriaan.
Ajan bensa-autolla kuolemaani asti.
Vierailija kirjoitti:
Romutuspalkkiot vei ihan törkeästi liikenteestä pois juuri niitä autoja joita tämä työssäkäyvä perussakki olisi ostanut. Muutamien tonnien käyttöautoja.
Sehän sillä vanhasella olikin tarkoitus. Pakottaa kansa uusien autojen kaupoille. Vaikka verot pitää huolen ettei uutta voi kuin rikkaat ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Tähän on aina ollut olemassa yksinkertainen ratkaisu - lievennetään autojen verotusta.
Voi käydä Suomessa kuten monessa kartelli-tabuhinnoittelussa että jälleenmyyjät niistävät hintaerotuksen ja uudet autot pysyvät samanhintaisina.
Kysykää kansanedustajiltanne miksi biodiesel (johon ei nykyään tuoda Brasiliasta palmuöljyä tippaakaan) maksaa jo 2 euroa sentit päälle litra ja kaasuautolle lätkäistään käyttövoimavero. Nyt diesel on niin kallista että diesel hlö.autojen käyttövoimavero pitää poistaa ja tämä jyvittää sähköautoihin km-perusteiseksi käyttömaksuksi kosta e-autot ovat selvästi painavampia kuin perinteiset autot ne myös kuluttaa tiestöä enenevästi vaikka määrältään on niitä vähemmän.
Vanhemman tekniikan jykevistä autoista saisi erinomaisia kaasuautoja vielä vuosiksi olemattomalla hiilijalanjäljellä. Se on selvää että automahtimaan Saksan imuun ei Suomi tule pääsemään, siellä autot kiertää 5-9 vuoden syklissä uudesta paaliin jos ei myydä ulkomaille hurjalla voitolla. Täällä ei ole tavatonta että autoa paikataan kestämään 20 vuotta ajoa.
Nissan Leaf taitaa olla yksi täyssähköautoista edullisimpia järkeviä autoa ja 40k €, Saksassa Dacian se pikkufarkku maksaa abaut uutena 8000 euroa. Eli Leaffin hinnalla saa koko perheelle uudet Daciat Suomi-Saksa vertailussa. Sitten ne e-auton akut hiipuu käytössä, Toyota taisi antaa vakuuttavan takuun uudelle e-autolleen.
Viherpunalla ei onnistu autokannan uudistaminen, polttoaine 2 euroa litra, syö jo autoilu jo enenevästi palkasta ruokahaoja matalapalkkaisilla talouksilla pitemmällä työmatkalla. Tämä on ns. Kuuban malli jossa vanhoilla itsekorjatuilla rotiskoilla yritetään selvitä parempiin aikoihin.
Ei matalapalkkaisista välitä puolueet kuin vaalihumussa. Sähkön hinta ja autoilun kulut ovat selkään puukotusta sille kansanosalle joka tekee likaisimmat ja raskaimmat työt Suomessa. Yleisen ostovoiman taantuminen ja koronaepidemian sammumattomuus pyyhkiin maan yli pk-yrittäjien konkurssiaaltona keväällä.
Tehköön työttöminä te-tukitöitä ja soten sähköauto hakee työttömät tukityöpajalle päivähoitoon? No fillarilla ajaminen on vielä lähes ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Tähän on aina ollut olemassa yksinkertainen ratkaisu - lievennetään autojen verotusta.
Se on myöhäistä. Paska on jo housuissa.
Ei veron osuus enää tänä päivänä estä tavallista suomalaista ostamasta uutta autoa. Hänellä ei vaan yksinkertaisesti ole siihen varaa. Ei vaikka vero otettaisiin kokonaan pois hintaluokasta 30.000 ylöspäin. Tottakai se osa kansasta, jolla asiat hyvin, voivat edelleen ostaa. Mutta he vähenevät vauhdilla.
Suomalaisen ostovoima on kertakaikkiaan tuhottu. Se on tulos käsittämättömän huonosta talouspolitiikasta viimeisen 20 vuoden aikana. Ja Suomi tulee kärsimään siitä pitkään. Jos koskaan edes tokenee.
Vierailija kirjoitti:
Romutuspalkkiot vei ihan törkeästi liikenteestä pois juuri niitä autoja joita tämä työssäkäyvä perussakki olisi ostanut. Muutamien tonnien käyttöautoja.
Ei vaan veti pois niitä hyviä uudempia ei romutusikäisiä autoja, koska sillä sakilla oli varaa ostaa uusia.
Pikkuisen koomista on, että tämän romutusinnon vuoksi saisin nyt pari vuotta sitten ostamastani 10 vuotta vanhasta autosta enemmän kuin maksoin siitä silloin.
Vierailija kirjoitti:
Pikkuisen koomista on, että tämän romutusinnon vuoksi saisin nyt pari vuotta sitten ostamastani 10 vuotta vanhasta autosta enemmän kuin maksoin siitä silloin.
On siihen tonenkin piilevä syy.
Jos autosi on hyvä, niin sen hinta voi vielä nousta.
Johuisko kuitekin siitä, että polttomoottoriautoilijoita kuritetaan, mutta sähköautot ovat liian kalliita. Porukka lykkää sitten auton ostoa odottaen sähköautojen hinnanlaskua.
Vierailija kirjoitti:
Johuisko kuitekin siitä, että polttomoottoriautoilijoita kuritetaan, mutta sähköautot ovat liian kalliita. Porukka lykkää sitten auton ostoa odottaen sähköautojen hinnanlaskua.
En tule koskaan ostamaan mitään joutavaa roskaa kuten sähköautoa Suomen olosuhteisiin.
Suomessa autoa ei osteta huviajeluun vaan työssäkäyntiin
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomen-autokanta-vanhenee-nyt-poikk…