Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko EU liittovaltio jo kun presidenttiäkin mietitään?

Vierailija
19.11.2009 |

miksei Suomi ehdota ketään mihinkään? En tajua.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime aikoina on ollut joka uutisissa eu-nimityksistä. Tänäänkin hesarin etusivulla (siis verkossa) juttu. Oikeasti, kannattaa lukea muutakin kuin av-palstaa.

Vierailija
2/4 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Presidentti on tassa tapauksessa sama kuin neuvoston (eli jasenmaiden yhteisen paatantaelimen) kokousten puheenjohtaja, monessa kielessa kaytetaan termia presidentti puheenjohtajasta (esim. Company President). Suomi on tietaakseni ehdottanut tai ainakin useampaakin suomalaista on ehdotettu (tai ovat itse itseaan ehdottaneet); lehdista olisit voinut tasta keskustelusta lukea (mukana ovat enemman tai vahemman olleet Ahtisaari, Lipponen, Halonen, Rehn ja jopa Stubb). Nyt nayttaisi silta etta presidentiksi halutaan jonkun keskisuuren (ei liian suuren tai liian pienen, Suomi kuuluu EU:ssa lahinna ehka liian pieniin tassa asiassa) maan edustaja. Myos henkilokohtaiset ominaisuudet ovat tarkeat, presidentin on saatava usein hyvinkin erimieliset jasenmaat samaan ruotuun yhteisia paatoksia tekemaan ihan pelkalla gravitaksellaan ja karismallaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Lissabonin sopimus astuu voimaan, ollaan erittäin lähellä liittovaltiota. New World Order.

Vierailija
4/4 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Lissabonin sopimus astuu voimaan, ollaan erittäin lähellä liittovaltiota. New World Order.

Koska jäsenmaiden suvereniteetti monista asioista ei ole kadonnut mihinkään; Lissabonin sopimus laittaa yksiin kansiin paljon jo aika päiviä sitten sovittuja asioita eli siltä osin mikään ei muutu; toki pysyvä puheenjohtaja=presidentti on muutos, mutta EU:lla on aina ollut puheenjohtaja (se on vain kiertänyt jäsenmaiden välillä) eikä se sinällään vie jäsenmaiden suvereniteettia. Ennemminkin kyseessä on käytännön asioiden helpottaminen, kiertävä 6 kk puheenjohtajuus oli hyvin "raskassoutuinen" järjestely, jossa jäsenmaiden toiminta saattoi olla hyvinkin epätasaista (erilaisista kapasiteeteista riippuen).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän