Miksi dieselin ja bensan hinnat
Eivät ole samat koko Suomessa? Se olisi mukavaa. Vaihtelee pirusti ja laittaa meidät autoilijat eriarvoiseen asemaan.
Kommentit (10)
Siksi kun suomessa "väliaikainen" käyttövoimavero.
Kyllähän siihen hintaan vaikuttaa myös polttoaineen kuljetus jalelupisteelle. Utsjoelle vieminen kustantaa enemmän kuin Vantaalle vieminen. Se näkyy hinnoissa
Elämää kannattaa elää eikä valittaa joka asiasta
Kaasuautot olisi oikea ilmastoteko tässä vaiheessa. Suomalainen yhtiö jakelee Suomessa valmistettua kaasua, sitä voitaisiin tuottaa pääasiassa lähellä sitä jakelupistettä, ei aina mutta pääasiassa. Päästöt huomattavasti pienemmätkin. Puhun siis biokaasusta. Kaupan päälle lähes minkä vaan auton voi muuntaa kaasuautoksi eikä olisi edes superkallista.
Mutta sitä se on kun ei ole isänmaallista porukkaa eikä ilmasto tai ympäristö kiinnosta.
Se kirjoitti:
Kyllähän siihen hintaan vaikuttaa myös polttoaineen kuljetus jalelupisteelle. Utsjoelle vieminen kustantaa enemmän kuin Vantaalle vieminen. Se näkyy hinnoissa
Niin kumpiko onkaan kalliimpaa kuljettaa?
Bensiinin ominaispaino on noin 0,735 kg/dm3, eli siis litra bensaa painaa tuon verran.
Dieselin ominaispaino on noin 0,80 kg/l (15 °C:ssa)
Painon mukaan bensan pitäisi olla edullisempaa kuljettaa.
Lopeta ulina ja vaihda sähköautoon.
Vierailija kirjoitti:
Kaasuautot olisi oikea ilmastoteko tässä vaiheessa. Suomalainen yhtiö jakelee Suomessa valmistettua kaasua, sitä voitaisiin tuottaa pääasiassa lähellä sitä jakelupistettä, ei aina mutta pääasiassa. Päästöt huomattavasti pienemmätkin. Puhun siis biokaasusta. Kaupan päälle lähes minkä vaan auton voi muuntaa kaasuautoksi eikä olisi edes superkallista.
Mutta sitä se on kun ei ole isänmaallista porukkaa eikä ilmasto tai ympäristö kiinnosta. [/quote
Miksi sen "biokaasun" pitää tulla Suomeen putkea pitkin Venäjältä?
Pyörällä polkeminen saman hintaista koko Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaasuautot olisi oikea ilmastoteko tässä vaiheessa. Suomalainen yhtiö jakelee Suomessa valmistettua kaasua, sitä voitaisiin tuottaa pääasiassa lähellä sitä jakelupistettä, ei aina mutta pääasiassa. Päästöt huomattavasti pienemmätkin. Puhun siis biokaasusta. Kaupan päälle lähes minkä vaan auton voi muuntaa kaasuautoksi eikä olisi edes superkallista.
Mutta sitä se on kun ei ole isänmaallista porukkaa eikä ilmasto tai ympäristö kiinnosta. [/quote
Miksi sen "biokaasun" pitää tulla Suomeen putkea pitkin Venäjältä?
Eihän sen pidäkään eikä tulekaan. Itsekin tankkaan paikassa jossa putki kulkee suomalaisesta biokaasulaitoksesta tankkauspisteelle, ei ylimääräisiä putkia, koko setin omistaa suomalainen.
Olen odotellut kaasuautojen tankkauspisteitä ja sähköautojen järkevää kattavaa latausverkostoa taloyhtiöihin. Idässä kovasti pinnalla olevien vetyautojen infran pilotointihankkeita edes eteleäiseen Suomeen.
Suomessa puhutaan vihreästä vallankumouksesta - mutta kuulkaa kun minusta tuntuu että ensiaalto meni jo. Sähköautojen pikkuisen yliestyttyä aletaan heti tilkitsemään pikkuisen laskenutta ajoneuvoverokertymää. Ahne, sairas Suomen politiikka.