Käytösnumero yläkoulussa, miten nykyisin määräytyy?
Millainen pitää olla mitäkin numeroa varten? Esim. 10, 9, 8.
Kommentit (11)
Ainakin sillon kun aikanaan itse olin yläkoulussa 15v sitten tuo käytösnumero oli ihan huuhaa juttuja. tiedä kuka niitä antoi ja millä perustein. siellä saattoi ne häiriötä aiheuttaneet oppilaatkin saada sen kympin.
Vierailija kirjoitti:
Ei uudempaa uutista olisi?
Jokaisen koulun opetussuunnitelmaan on kirjattu käytösnumeron perusteet. Ne löytyvät koulun nettisivuilta.
Kahdeksan on nykyään se hyvä ja normaali numero. Kymppi tulee hyvin harvoille.
Numero ei ole käytös, vaan käyttäytyminen.
Kymppiin ei riitä pelkkä moitteeton käyttäytyminen, vaan pitää olla vielä positiivinen, kannustava, auttava jne.
Juuri meinasin kirjoittaa myös, että 8 on se normi hyvä käytös , ysiin pitää olla jo erinomainen ja 10 on todella harvinainen.
Oikein vanhaan aikaanhan(minun vanhempani) käytös oli oletusarvoisesti 10, käytöksenalennus oli ankara rangaistus vakavasta rikkeestä.
Lähtee kasista. Jos on paljon negamerkintöjä, laskee seiskaan. Jos on törkeyksiä, esim. lintsaamista, lunttaamista, solvaamista, kiusaamista, laskee kutoseen ja vitoseen. Jos on peruskäytöstä parempi, nousee ysiin. Esim. auttaa pyytämättä muita, vie sairastuneelle luokkatoverille läksyt ja monisteet kotiin, ei ole naama nurinperin. Kymppiä varten pitää olla jo tosi erinomainen.
Yleensä annan harmaalle massalle kasin, jollain tavoin positiivisesti esiin tulleelle ysin. Kympin annoin viimeksi hyväkäytöksiselle pojalle, joka toi esiin toiseen oppilaaseen kohdistuneen kiusaamisen, josta lähti purkautumaan melkoinen vyyhti, johon liittyi myös seksuaalista kiusaamista (yläkoulu).
Yläkoulussa kaikki opettavat opettajat antavat käytösnumeron, ja näiden keskiarvosta katsotaan lopullinen numero. Siihen voi vielä luokanohjaaja vaikuttaa, jos hänellä on vahvaa näyttöä siitä, että oppilas ansaitsee toisenlaisen numeron, mutta nämä muutokset pitää tuoda esille opettajakokouksessa ja hyväksyttää muilla.
Käytöksestä sai ennen kympin kun ei millään tavalla perseillyt koulussa. Ysi oli jo vähän arveluttava, kasi epäilyttävä ja seiska tai alempi vain pahimmilla rakkareilla.
Vierailija kirjoitti:
Lähtee kasista. Jos on paljon negamerkintöjä, laskee seiskaan. Jos on törkeyksiä, esim. lintsaamista, lunttaamista, solvaamista, kiusaamista, laskee kutoseen ja vitoseen. Jos on peruskäytöstä parempi, nousee ysiin. Esim. auttaa pyytämättä muita, vie sairastuneelle luokkatoverille läksyt ja monisteet kotiin, ei ole naama nurinperin. Kymppiä varten pitää olla jo tosi erinomainen.
Yleensä annan harmaalle massalle kasin, jollain tavoin positiivisesti esiin tulleelle ysin. Kympin annoin viimeksi hyväkäytöksiselle pojalle, joka toi esiin toiseen oppilaaseen kohdistuneen kiusaamisen, josta lähti purkautumaan melkoinen vyyhti, johon liittyi myös seksuaalista kiusaamista (yläkoulu).
Yläkoulussa kaikki opettavat opettajat antavat käytösnumeron, ja näiden keskiarvosta katsotaan lopullinen numero. Siihen voi vielä luokanohjaaja vaikuttaa, jos hänellä on vahvaa näyttöä siitä, että oppilas ansaitsee toisenlaisen numeron, mutta nämä muutokset pitää tuoda esille opettajakokouksessa ja hyväksyttää muilla.
Juuri näin.
Arviointiperusteet löytyy seikkaperäisinä netistä.