Kuinka monta Wilma-viestiä olet saanut syyslukukaudella?
Yläkoululaisilla voisi laskea luokanopettajan lähettämät viestit. Aineopettajilta taitaa tulla enemmän viestejä, mutta niissä yleensä ohjeistetaan yksittäisiä tehtäviä tai ovat kuittauksia, kun vanhempi ilmoittaa lapsen menevän tunnin aikana esim. hammaslääkäriin. Meillä ainakin on mahdollista merkitä vanhempana Wilmaan vain koko päivän poissaolo, mutta yksittäisistä tunneista joudumme laittamaan viestin.
Opettajilla on varmasti kiirettä kaiken ylimääräisen hankehömpän ja uudistusten kanssa eli en vähättele heidän työmääräänsä. Minua kiinnostaa, että minkä verran juuri viestittely työllistää. Kuinka moni viesteistä on suunnattu koko luokalle ja kuinka moni vain lapsellesi?
Meillä on tullut luokanopettajilta toiselta viisi viestiä ja kaikki koko 8. luokalle ja toisella lapsella vain yksi viesti ja koko 9. luokalle. Aineopettajilta kertyy viestejä kokonaisuutena enemmän. Lapsemme eivät rasita viesteillä muuten, mutta tuntuu tyhmältä, kun hammaslääkäri- yms terveysmenoja ei voi itse kirjata Wilmaan. Ohjeet myös tuntuvat tyhmiltä, kun terveystietoja ei kuuluisi viesteihin laittaa, mutta miten muuten kerrot, että lapsi on poissa tai saapuu myöhässä tunnille?
Kommentit (4)
Jos sinua nimenomaan kiinnostaa, minkä verran viestit työllistävät opettajaa, miksi et kysy opettajilta, paljonko he niitä vastaanottavat ja lähettävät?
Minä olen luokanvalvoja (en siis luokanopettaja) ja aineenopettaja. Saan ja lähetän kymmeniä Wilma-viestejä päivittäin. Rehtori lähettää tiedotuksia ja tehtävänantoja. Erilaiset operyhmät hoitavat asioita viestiketjuissa. Sitten on poissaoloselvityksiä. Nyt viikon sisällä on ollut pari huoltajaa, jotka ovat olleet kiinnostuneita oppilaan käytöksestä ja menestyksestä oppiaineessa. Joskus joku oppilas laittaa viestiä ja kysyy neuvoja tai tehtäviä poissaolon ajalle tai sitten tulee kootut selitykset siitä, miksi työ on myöhässä tms.
Näin yläkoulussa laitan itse useimmat valvontaluokalleni tarkoitetut tiedotteet vain oppilaille, en huoltajille, ellei siihen ole erityistä syytä. Mitään läksyjuttuja en laita, ne löytyvät läksykalenterista. Kuittausviestejä en juuri lähettele enkä niitä itsekään kaipaa. Ope näkee Wilmasta, onko viesti luettu, se riittää.
Sekä kasvatuksellisista että käytännön syistä pyrin aina ohjaamaan oppilasta hoitamaan asioitaan itse sekä livenä että Wilmassa. Toisella asteella on sitten helpompaa, kun on tottunut kysymään itse opelta, vastaamaan itse aikatauluistaan jne.
Aloitin urani ennen Wilmaa. Vaikka se on käteväkin, niin onhan se tehnyt työstä hektisempää. Ennen sai päivän rauhassa keskittyä tunteihin. Nyt pitää reagoida vaikka mihin pitkin päivää. Keskittyminen on haastavampaa ja aivot kuormittuvat, kun jatkuvasti on mielessä monta asiaa. Lisäksi moni huoltaja tuntuu pitävän Wilmaa reaaliaikaisena palveluna. Ei ymmärretä, että esimerkiksi poissaolo voi olla hetken selvittämättömänä, vaikka on viestin lähettänyt. Kyllä se ope sitten parin päivän sisään korjaa merkinnät. Meillä on aika monta rautaa tulessa päivän aikana, minkä soisin kotiväen ottavan huomioon.
Yleistiedotteita eniten, rehtorilta koko koululle tai vastaavia. Omaa lasta koskevia viestejä on ollut vain muutama, lähinnä vastauksia kyselyihini tai jotain tarkennuksia pyytäessäni. Lapsen luokanvalvoja aloitti vasta tänä syksynä tuolla koululla opettajana ja itsekin ihan pihalla nykyisen yläkoulun käytännöistä, niin harjoittelua vähän molemmin puolin ja yhteistyö on sujunut ihan kiitettävästi.
Hammaslääkärit ja vastaavat ilmoitan sen Wilman poissaolopäivän kautta, valitsen terveydellisen syyn ja lisätietoihin kirjaan hammaslääkäri klo 8.30, tulee kouluun kun sieltä pääsee ja opettajat merkitsevät tuntimerkintöihin sen poissa terveydellisen syyn takia, eikä kesken tunnin saapumista hammaslääkäristä ole kirjattu mitenkään, saapuu kun pääsee. Tai kesken päivän on ollut lääkäriaika, kirjannut senkin tuota kautta, lääkäri 12.45, haen ruokailun jälkeen.
Koronaan liittyviä tiedotteita on tullut kymmeniä: milloin altistumisista, milloin päivitettyjä ohjeita ja milloin kaiken kivan peruuntumista. Omien opettajien yleisiä viestejä jonkin verran, ja lapsiin liittyviä pari. Tuntimerkinnät on 90% positiivisia palautteita.
Lapset kahdessa eri koulussa, toinen nelosella ja toinen kutosella.
Meillä tulee ns. henkilökohtaisia tuntimerkintöjä joka viikko, mutta negaa (tehtävä unohtunut tehdä, vihko puuttui ym) niin harvoin, että se ei vaadi käytännössä mitään.