Eikö ihmiset voisi ostaa koteihin akkuja ja käydä kauppaa sähköllä? Ostaa halvalla ja myy (esim. nyt) kalliilla?
Kommentit (13)
Voisi, mutta voitot menisivät harakoille, koska ajan myötä akustoista, joihin olet varastoinut sähkönenergian, energiaa häviäisi varastoinnin aikana. Sinulla täytyisi olla jokin tapa varastoida energiaa häviöttä pidempiä aikoja. Akkujenkin ikä on rajallinen, sekä ne ovat kalliita, joten myös niiden hinnan täytyisi alentua ja käyttöiän pidentyä, ennenkuin tuommoinen olisi käytännöllistä. Sähkön hintakin alentuisi, kun aurinkoenergiaa voitaisiin varastoida kesällä ja käyttää talvella, pohjoisemmassa tämä olisi etu. Vety jossain määrin voisi olla tämä "akku", kun talletetaan aurinkoenergiaa muuntamalla vedestä vetyä.
Vierailija kirjoitti:
Voisi, mutta voitot menisivät harakoille, koska ajan myötä akustoista, joihin olet varastoinut sähkönenergian, energiaa häviäisi varastoinnin aikana. Sinulla täytyisi olla jokin tapa varastoida energiaa häviöttä pidempiä aikoja. Akkujenkin ikä on rajallinen, sekä ne ovat kalliita, joten myös niiden hinnan täytyisi alentua ja käyttöiän pidentyä, ennenkuin tuommoinen olisi käytännöllistä. Sähkön hintakin alentuisi, kun aurinkoenergiaa voitaisiin varastoida kesällä ja käyttää talvella, pohjoisemmassa tämä olisi etu. Vety jossain määrin voisi olla tämä "akku", kun talletetaan aurinkoenergiaa muuntamalla vedestä vetyä.
Ajattelin laittaa sellaisen suprajohtavan akun tuonne häkkivarastoon.
Mitenkä sä sen energian sinne akkuun laitat? Sähköllä vai?
Joo! Akut voisi ladata samalla aggregaatilla, joka on varavirtalähteenä sähköauton peräkontissa päivät pitkät muuten ihan turhanpäiten.
T: Kallion Vihreät Naiset ry.
Vierailija kirjoitti:
Voisi, mutta voitot menisivät harakoille, koska ajan myötä akustoista, joihin olet varastoinut sähkönenergian, energiaa häviäisi varastoinnin aikana. Sinulla täytyisi olla jokin tapa varastoida energiaa häviöttä pidempiä aikoja. Akkujenkin ikä on rajallinen, sekä ne ovat kalliita, joten myös niiden hinnan täytyisi alentua ja käyttöiän pidentyä, ennenkuin tuommoinen olisi käytännöllistä. Sähkön hintakin alentuisi, kun aurinkoenergiaa voitaisiin varastoida kesällä ja käyttää talvella, pohjoisemmassa tämä olisi etu. Vety jossain määrin voisi olla tämä "akku", kun talletetaan aurinkoenergiaa muuntamalla vedestä vetyä.
Kuinka pitkään sitä tarvitsisi varastoida? Nykyhinnoilla voisi ladata yöllä ja myydä päivällä kulutuspiikkeihin kolminkertaisella hinnalla.
En vain tiedä, millä sähköyhtiöllä yksityishenkilön on mahdollista myydä sähköä pörssihintaan.
Ihan huikeen mahtava idea. Ne akuthan ei maksa mitään ja sähö vielä siihen päälle.
Hyvä idea! Miksen itse keksinyt....
Teoriassa kyllä. Käytännössä homma kaatuu akkujen kalliiseen hintaan.
Vesivoiman kanssa sitä tavallaan tehdään. Pumppaamalla vettä ylempänä olevaan altaaseen. Sitten vettä voi valuttaa voimalan läpi kun sähkölle on tarvetta.
Vastaavaahan ne todellisuuspakoiset vihreät ovat aina välillä ulisseet, että sähköautojen akustoja voisi käyttää tasaamaan noita kulutuspiikkejä, eli purkaa ihmisten autojen akuista virtaa verkkoon silloin, kun kysyntä on kovimmillaan.
Muuten toki ihan hyvä idea, mutta en keksi ensimmäistäkään syytä, miksi ihmeessä antaisin sähköautoni akkua rasitettavan sillä, että siitä puretaan välillä virtaa takaisin verkkoon. Nimittäin se lataaminen ja purkaminen kun kuluttaa joka kerta sitä akkua ja lyhentää sen käyttöikää.
Helpompi tapa on esimerkiksi ostaa kaasulämmitin, jonka pistää pöhisemään kaasupullosta, kun on kallista sähköä.
Nestekaasu on suunnilleen saman hintaista, kun sähkö on normaalisti kesällä.
Nestekaasu lämmitin maksaa 60 euroa. Pullot tietysti kannattaa jo hankkia kesällä varastoon.
Vierailija kirjoitti:
Vastaavaahan ne todellisuuspakoiset vihreät ovat aina välillä ulisseet, että sähköautojen akustoja voisi käyttää tasaamaan noita kulutuspiikkejä, eli purkaa ihmisten autojen akuista virtaa verkkoon silloin, kun kysyntä on kovimmillaan.
Muuten toki ihan hyvä idea, mutta en keksi ensimmäistäkään syytä, miksi ihmeessä antaisin sähköautoni akkua rasitettavan sillä, että siitä puretaan välillä virtaa takaisin verkkoon. Nimittäin se lataaminen ja purkaminen kun kuluttaa joka kerta sitä akkua ja lyhentää sen käyttöikää.
Ei se ole vihreiden keksimä idea vaan Tesla myy näitä akkuja. Seinälle asennettava pönttö joka lataa edulliseen aikaan sähköä. Auton voi sitten pikaladata siitä akusta hyvin nopeasti. Akkua voi käyttää myös talon varavirtalähteenä. Esimerkiksi sähkökatkoksen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vastaavaahan ne todellisuuspakoiset vihreät ovat aina välillä ulisseet, että sähköautojen akustoja voisi käyttää tasaamaan noita kulutuspiikkejä, eli purkaa ihmisten autojen akuista virtaa verkkoon silloin, kun kysyntä on kovimmillaan.
Muuten toki ihan hyvä idea, mutta en keksi ensimmäistäkään syytä, miksi ihmeessä antaisin sähköautoni akkua rasitettavan sillä, että siitä puretaan välillä virtaa takaisin verkkoon. Nimittäin se lataaminen ja purkaminen kun kuluttaa joka kerta sitä akkua ja lyhentää sen käyttöikää.
Se akun kuluminen maksaa enemmän kuin siihen varastoitu sähkö.
Ilman muuta. Akut ovat halpoja ja kevyitä. Sitä paitsi lapset saavat hyvin rahaa, kun louhivat akuissa käytettäviä maametalleja tai sulattavat niitä kaatopaikoilla. Vähemmästäkin tosivihreä sähköautojen ja -pyörien ystävä liikuttuu.