Lasten kotitehtävät
Saako lapsenne tehdä kotitehtävät jo koulussa? Hämmentyneenä kuuntelin taas kuinka niitä ei saa tehdä koulussa vaan ne pitää oikein säästämällä säästää kotiin tehtäviksi. Tämä kuulostaa vaan todella kummalta sääntelyltä kun itse tehtiin niitä milloin missäkin.
Kommentit (29)
Eikö saa edes kaverin luona tehdä yhdessä vaan pitää nimenoman tehdä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli ekaluokkalainen tehnyt vahingossa liikaa tehtäviä yhden, niin joutui kumittamaan koulussa ja tehdä uudestaan seuraavaksi päiväksi. Eivät saa tehdä koulussa kotitehtäviä.
Kauheeta. Ahkeruudesta palkaksi toruja. Mitä lapsen on tarkoitus oppia tällä menetelmällä? En oikeasti ymmärrä mitä väliä tällä on. Ei ne tuolla yläasteella kuulu sen taitavampia tekijöitä olevan, vaikka kuinka on alemmilla luokilla kyykytetty
Kyllähän kirjantekijät ovat sinne suunnitelleet niitä kotiin säästettäviä tehtäviä (joissa on aina se tietty symboli) mutta aika usein meidän muksut ovat nekin tehneet koulussa. En tiedä tarkemmin, varmaan luppoaikoina. Kumpikin alakoululaisia tosin.
No millä ajalla se niitä koulussa tekee? Sillon kun kuuluisi tehdä jotain muuta kenties?
Niiden kotitehtävien avulla niitä asioita joutuu kertaamaan vielä kotona, ja kertaus on tunnetusti kaiken oppimisen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli ekaluokkalainen tehnyt vahingossa liikaa tehtäviä yhden, niin joutui kumittamaan koulussa ja tehdä uudestaan seuraavaksi päiväksi. Eivät saa tehdä koulussa kotitehtäviä.
Pikkukoululaisille yritetään kovasti opettaa läksyjen hoitamista prosessina: niiden merkitsemistä koulussa, kirjojen kuljettamista kotiin ja kouluun, ja ylipäätään asioiden muistamista. Nämä ovat tärkeämpiä asioita kuin ne läksyjen sisällöt.
Tuo kumittaminen on kyllä hölmöläisten hommaa. Järkevä opettaja improvisoisi lapselle pienen lisätehtävän samassa ajassa, missä hän patistaa lapsen kumittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän kirjantekijät ovat sinne suunnitelleet niitä kotiin säästettäviä tehtäviä (joissa on aina se tietty symboli) mutta aika usein meidän muksut ovat nekin tehneet koulussa. En tiedä tarkemmin, varmaan luppoaikoina. Kumpikin alakoululaisia tosin.
Tällaisesta tulee sanomista ja jopa joutuu kumittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän kirjantekijät ovat sinne suunnitelleet niitä kotiin säästettäviä tehtäviä (joissa on aina se tietty symboli) mutta aika usein meidän muksut ovat nekin tehneet koulussa. En tiedä tarkemmin, varmaan luppoaikoina. Kumpikin alakoululaisia tosin.
Tällaisesta tulee sanomista ja jopa joutuu kumittamaan.
Ei ole tullut meidän lapsille sanomista tai kumittamista. Itse asiassa nuorempi sai oman ylemmän luokan matikankirjan, josta saa nykyään itse valita tehtävänsä.
Vierailija kirjoitti:
No millä ajalla se niitä koulussa tekee? Sillon kun kuuluisi tehdä jotain muuta kenties?
Silloin kun ei ole muuta ilmeisesti, tai joutuvat odottamaan koululla tunnin x alkua. Olivat sitten tehneet tänään kaupan tuulikaapissa kaverinsa kanssa läksyt kun koulun tiloissa ei ollut saanut tehdä. On kannustettu ettei jätä iltaan kun väsyneenä enää jaksa tehdä ilman kiukuttelua.
Tuossa on varmaan ajatuksena lyhytaikainen, mutta toistuva harjoittelu. Esim. lukutaito kehittyy paremmin jos lukee joka päivä 10 minuuttia kuin jos lukee kerran viikossa 2 tuntia. Samoin varmaan matikan laskutoimituksetkin jäävät paremmin päähän, jos ensin asiaa tehdään koulussa tunti ja sitten muutaman tunnin päästä illalla kerrataan lyhyesti uudestaan. Toki kumitus on tyhmää, parempi olisi keksiä lisätehtävä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli ekaluokkalainen tehnyt vahingossa liikaa tehtäviä yhden, niin joutui kumittamaan koulussa ja tehdä uudestaan seuraavaksi päiväksi. Eivät saa tehdä koulussa kotitehtäviä.
Pikkukoululaisille yritetään kovasti opettaa läksyjen hoitamista prosessina: niiden merkitsemistä koulussa, kirjojen kuljettamista kotiin ja kouluun, ja ylipäätään asioiden muistamista. Nämä ovat tärkeämpiä asioita kuin ne läksyjen sisällöt.
Tuo kumittaminen on kyllä hölmöläisten hommaa. Järkevä opettaja improvisoisi lapselle pienen lisätehtävän samassa ajassa, missä hän patistaa lapsen kumittamaan.
Miksi niitä ei sitten saisi hoitaa silloin kun hänellä on siihen sopiva väli? Varsinkin kun ei ole ollut mitään ongelmaa hoitaa asioita. Osa saa tehdä iltapäiväkerhossa ja muiden pitäisi säästää kotiin. Miksi ihmeessä. En ymmärrä.
Meillä tekevät koulussa sen verran kuin ehtivät ja ottavat myös läksyjä näiden lisäksi. Opettaja antaa jokaisen tehdä omat tavoitteensa ja tehdä oman tason ja tahdin mukaan. Lapsi on tokalla. Pointtina on oppia opiskelutaitoja ja vastuunottoa omasta opiskelusta. Sekä saada rutiiniksi se, että myös koulun jälkeen opiskellaan.
Vierailija kirjoitti:
Olivat sitten tehneet tänään kaupan tuulikaapissa kaverinsa kanssa läksyt kun koulun tiloissa ei ollut saanut tehdä.
Voi myös olla, että opettaja on huomannut, että läksyjä tehdään kaverin kanssa eikä itsenäisesti eli toisin sanoen jompikumpi kopsaa toiselta eikä taidot pääse kehittymään.
Meillä toinen lapsista on tehnyt oikeastaan aina läksyt jo koulussa. On nyt lukion tokalla.
Sinänsä ymmärrän, miksi niitä läksyjä ei pitäisi koulussa tehdä. Läksyjen idea on parantaa muistamista ja oppimista palauttamalla uudelleen opittu uudelleen mieleen. Oppimisen kannalta on siis parempi tehdä tehtävät kahdessa eri otteessa kuin kerralla putkeen. Ymmärrän myös miksi usein käsketään tekemään kotona, ei kaverin luona. Kaverin kanssa tehtynä läksyt on kokemukseni mukaan usein tosi huolimattomasti tehty, kun on kiire tekemään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli ekaluokkalainen tehnyt vahingossa liikaa tehtäviä yhden, niin joutui kumittamaan koulussa ja tehdä uudestaan seuraavaksi päiväksi. Eivät saa tehdä koulussa kotitehtäviä.
Kauheeta. Ahkeruudesta palkaksi toruja. Mitä lapsen on tarkoitus oppia tällä menetelmällä? En oikeasti ymmärrä mitä väliä tällä on. Ei ne tuolla yläasteella kuulu sen taitavampia tekijöitä olevan, vaikka kuinka on alemmilla luokilla kyykytetty
Jep. Varmaan opettajalla oli ollut ideana, että opittaisi merkitsemään läksyt niin tarkasti, että oikeat tulee tehtyä, mutta kyllähän tuosta ikävä fiilis herkälle lapselle jäi. Erityisesti, kun aloituskeskustelussa oltiin keskusteltu lapsen olevan kauhean ankara itselleen omista virheistä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tekevät koulussa sen verran kuin ehtivät ja ottavat myös läksyjä näiden lisäksi. Opettaja antaa jokaisen tehdä omat tavoitteensa ja tehdä oman tason ja tahdin mukaan. Lapsi on tokalla. Pointtina on oppia opiskelutaitoja ja vastuunottoa omasta opiskelusta. Sekä saada rutiiniksi se, että myös koulun jälkeen opiskellaan.
Tämä jopa kuulostaisi järkevältä. Omani on kuitenkin niin tasapäistämisluokalla ettei siellä eriytetä tehtäviä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä toinen lapsista on tehnyt oikeastaan aina läksyt jo koulussa. On nyt lukion tokalla.
Sinänsä ymmärrän, miksi niitä läksyjä ei pitäisi koulussa tehdä. Läksyjen idea on parantaa muistamista ja oppimista palauttamalla uudelleen opittu uudelleen mieleen. Oppimisen kannalta on siis parempi tehdä tehtävät kahdessa eri otteessa kuin kerralla putkeen. Ymmärrän myös miksi usein käsketään tekemään kotona, ei kaverin luona. Kaverin kanssa tehtynä läksyt on kokemukseni mukaan usein tosi huolimattomasti tehty, kun on kiire tekemään muuta.
Ei siitä kuuluisi silti kaikkia rangaista jos joku tekee väärin. Eikä iltapäiväkerhossa tekemistä sitten kuitenkaan kielletä, ettei ihan taas suju nämä säännöt tasan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä toinen lapsista on tehnyt oikeastaan aina läksyt jo koulussa. On nyt lukion tokalla.
Sinänsä ymmärrän, miksi niitä läksyjä ei pitäisi koulussa tehdä. Läksyjen idea on parantaa muistamista ja oppimista palauttamalla uudelleen opittu uudelleen mieleen. Oppimisen kannalta on siis parempi tehdä tehtävät kahdessa eri otteessa kuin kerralla putkeen. Ymmärrän myös miksi usein käsketään tekemään kotona, ei kaverin luona. Kaverin kanssa tehtynä läksyt on kokemukseni mukaan usein tosi huolimattomasti tehty, kun on kiire tekemään muuta.
Ei siitä kuuluisi silti kaikkia rangaista jos joku tekee väärin. Eikä iltapäiväkerhossa tekemistä sitten kuitenkaan kielletä, ettei ihan taas suju nämä säännöt tasan.
No täällä itse asiassa kiellettiin se iltikessäkin teko. Perusteluna se, että kotona tehdään huolellisemmin + vanhempien kuuluu nähdä kuinka läksyt sujuvat. Täällä vanhempien kuuluu vielä tarkistaa ja kuitata kaikki pikkukoululaisten läksyt.
Voi ei. Oma musselu-mussukka joutuu koulun jälkeen kertaamaan opittuja asioita ja voi näin vielä vahvistaa koulussa oppimaansa. Miten minun musselon oikeuksia näin rajusti poljetaan.
Täällä oli ekaluokkalainen tehnyt vahingossa liikaa tehtäviä yhden, niin joutui kumittamaan koulussa ja tehdä uudestaan seuraavaksi päiväksi. Eivät saa tehdä koulussa kotitehtäviä.