Miksi tuntuu, että nykyään ruokakaupoissa myydään paljon pilaantunutta tavaraa?
Sipulit ja monet muut vihannekset aivan mätiä, päiväykseltään vanhentuneita pakastetuotteita.. nyt avasin kookosmaitotölkin ja kookosmaito oli aivan harmaantunut ja koostumus ryytteinen.
Ihmetyttää kun käyn kuitenkin Helsingin isoissa ruokamarketeissa, luulisi myyvän tuoretta tavaraa.
Täytyy tästä lähteä uudelleen kauppaan hakemaan kookosmaitoa.
Kommentit (42)
Pussitetut salaatit ja sellerit on usein ainakin melko surullisen näköisiä, lehtien päät ihan mustana ja puoliksi kellertäviä
Meidän kaupungin Halpa-Hallissa on todella usein vanhaa tuotetta. Aina ei tajua katsoa päiväystä esim pakasteista tai kuivatavaratuotteista. Syödessä huomaa, että olipa erikoisen makuista pakastepizzaa ja kun katsoo niin päiväys mennyt jo puolivuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupungin Halpa-Hallissa on todella usein vanhaa tuotetta. Aina ei tajua katsoa päiväystä esim pakasteista tai kuivatavaratuotteista. Syödessä huomaa, että olipa erikoisen makuista pakastepizzaa ja kun katsoo niin päiväys mennyt jo puolivuotta sitten.
;/ juu on oppinut ottamaan silmälasit joka kerta kauppaan mukaan…
Saman huomannut sipuleista, mansikoista, avokadoista, viinirypäleistä, satsumoista...
Täällä Helsingissä yhdessä lähikaupassa olen ostanut useamman kerran vahingossa ja pari päivää vanhetuneita leikkeleitä ja paria muuta lihatuotetta.
Henkilökunnasta joka vastussa esim. Hevi osasto. Ei tajua mynti kapasiteetia. Tilaa likaa kerralla ja tavalaan tuoteet jää käteen.Henkilökuntaa liian vähän ja ei keritä tarkistaa onko joukossa 1 mätä? Joka sit pilanutta kaikki mutkin tuoteet siinä hevi tiskillä.
Kanssa katsonut että hedelmät on tosi surkeita.En tiedä hoidetaanko hevi puolia enään ollenkaan.Olisi edes se roskis johon ennen sai heittää mädät hedelmät.
Vierailija kirjoitti:
Kanssa katsonut että hedelmät on tosi surkeita.En tiedä hoidetaanko hevi puolia enään ollenkaan.Olisi edes se roskis johon ennen sai heittää mädät hedelmät.
Ongelma on siinä, että melkein kaikki hedelmät myydään valmiiksi pakattuina pussiin tai rasiaan. Aina on joukossa jokin pilaantunut, joka usein on ehtinyt pilata puolet hedelmistä. Toinen vaihtoehto on, että ovat raakoja (esim. avokadot) eivätkä koskaan kypsyy. Mysisivät irtona niin hevi-oaaston työntekijät voisivat kerätä mädät ajoissa pois! Ei tulisi kotona niin paljon hävikkiä. Eikä ehkä kaupallekaan, kun nyt kaikki homeiset mandariini pussit jää kauppaan
Joskus olen antanut mätiä hedelmiä ja vihanneksia henkilökunnalle, jotta he heittäisivät ne roskiin eivätkä ne päätyisi kenenkään ostoskoriin. Valitettavasti tutuilta myyjiltä kuulemani perusteella ne laitetaan useimmiten takaisin myyntiin ja oikein toivotaan että joku huono-onninen ostaisi. Tämän takia pitäisi aina antaa palautetta ja tehdä selväksi kaupalle että tämä ei ole ok. Totta kai kauppa haluaa siirtää tappion itseltään kuluttajalle, jos kuluttaja tähän suostuu eikä valita.
Viimeksi meinasin ostaa lidlissä sellaisia valkosipuleita verkossa, koska kilohinta oli vain puolet irtosipuleihin verrattuna. Sitten aloin katsomaan, että mitäs mustaa tuolla kannassa on, ja homettahan se. Joka pussissa. En tiedä, eikö henkilökunta tajua, vai eikö välitä. Kovasti on nuorisovaltaista alaa, voi olla, ettei vielä osata tuollaista katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen antanut mätiä hedelmiä ja vihanneksia henkilökunnalle, jotta he heittäisivät ne roskiin eivätkä ne päätyisi kenenkään ostoskoriin. Valitettavasti tutuilta myyjiltä kuulemani perusteella ne laitetaan useimmiten takaisin myyntiin ja oikein toivotaan että joku huono-onninen ostaisi. Tämän takia pitäisi aina antaa palautetta ja tehdä selväksi kaupalle että tämä ei ole ok. Totta kai kauppa haluaa siirtää tappion itseltään kuluttajalle, jos kuluttaja tähän suostuu eikä valita.
No tuskin tahtoo, kun kuluttaja äkkiä äänestää jaloillaan ja vaihtaa kauppaa. Ainakin täällä, missä valinnanvaraa löytyy.
Oikeasti ongelma voi olla, että moni ajattelee kauppatyötä vain "läpikulkutyöpaikkana", että kohta vaihdetaan johonkin "hienompaan" työhön. Ja tekee sitten työt vähän vasemmalla kädellä, eikä niin piittaa.
Syy on hyvin yksinkertainen: henkilökunnan määrä.
Viimeiset 10 vuotta henkilöstöä on vain karsittu ja työtehtävien määrää kasvatettu. Kaupan omaa henkilökuntaa voi olla alle 50% työntekijöistä, kaikki muut ovat vuokratyöläisiä. Ala on monelle ponnahduspaikka muualle, eikä työtä edes viitsitä tehdä kunnolla: hyllytetään uudet eteen, kun se on helpompaa. Laadunvalvontaan ei yksinkertaisesti ole aikaa.
Kauppojen kilpailu on tervettä ja hyvää, mutta työntekijöiden kannalta olot sen kuin surkenevat.
Lidl mainostaa oikein TVssä hevi osastonsa laaadusta. Samaa alalaatuista roskaa kuin aiemminkin. Klementiinit tarjouksessa nyt. Jotain penisiliiniä kasvoi osassa. Kuten ennenkin.
Taas yksi hyvä syy olla asumatta Helsingissä. Täällä Kehä 3 ulkopuolella hyvin harvoin näkee pilaantuneita tuotteita myynnissä. Muutamia toki satunnaisesti, koska kenelläkään ei ole mahdollista jokaista hevi-tuotetta erikseen tarkistaa ennen myyntiin laittoa. Mutta iso linja on se, että tuotteet ovat kauppaan katsomatta hyväkuntoisia.
Vierailija kirjoitti:
Syy on hyvin yksinkertainen: henkilökunnan määrä.
Viimeiset 10 vuotta henkilöstöä on vain karsittu ja työtehtävien määrää kasvatettu. Kaupan omaa henkilökuntaa voi olla alle 50% työntekijöistä, kaikki muut ovat vuokratyöläisiä. Ala on monelle ponnahduspaikka muualle, eikä työtä edes viitsitä tehdä kunnolla: hyllytetään uudet eteen, kun se on helpompaa. Laadunvalvontaan ei yksinkertaisesti ole aikaa.
Kauppojen kilpailu on tervettä ja hyvää, mutta työntekijöiden kannalta olot sen kuin surkenevat.
Toinen syy on kauppojen koko. Kenellä muka olisi aikaa (tai edes mielenkiintoa) käydä läpi jonkun hehtaarimarketin jokaista tuotetta päivittäin? Pienemmässä kaupassa laaduntarkkailu on helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen antanut mätiä hedelmiä ja vihanneksia henkilökunnalle, jotta he heittäisivät ne roskiin eivätkä ne päätyisi kenenkään ostoskoriin. Valitettavasti tutuilta myyjiltä kuulemani perusteella ne laitetaan useimmiten takaisin myyntiin ja oikein toivotaan että joku huono-onninen ostaisi. Tämän takia pitäisi aina antaa palautetta ja tehdä selväksi kaupalle että tämä ei ole ok. Totta kai kauppa haluaa siirtää tappion itseltään kuluttajalle, jos kuluttaja tähän suostuu eikä valita.
Mikä motiivi myyjällä olisi tehdä noin? Ei sen tes-palkka siitä nouse, vaikka joku mädän hedelmän ostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupungin Halpa-Hallissa on todella usein vanhaa tuotetta. Aina ei tajua katsoa päiväystä esim pakasteista tai kuivatavaratuotteista. Syödessä huomaa, että olipa erikoisen makuista pakastepizzaa ja kun katsoo niin päiväys mennyt jo puolivuotta sitten.
Vaasa? Sen jälkeen kun muuttivat keskustasta tuonne kilometrin syrjempään, mummot lopettivat siellä käymisen ja huomannut, että ei sieltä ruokaa kannata ostaa. Tosin harvoinpa itsekään kävin ennenkään, nykyään kerran vuodessa.
Vaihtoehtoja on monia:
1) Myyjää ei kykene erottelemaan huonoa hyvästä; häneltä puuttuu "silmää" eottelukykyyn. Toisaalta hänellä voi olla huono näkö.
2) Myyjä toimii mieluummin niin, että asiakas itse valitsee hyvät huonoista, sillä häneltä puuttuu rohkeus heittää mitään pois; joku saattaisi sen vielä vahingossa ostaa.
3) Myyjä on priorisoinut jutustelun ja pidennetyt tauot siihen nähden, että olisi tarkka laadusta. Toisin sanoan, myyjä käyttää työaikansa mieluummin itseensä, kuin asiakkaisiin. Hän tekee vain sen, mitä on pakko jotta palkkaa saisi.
Ai jaa? Mä en edes pysty muistamaan, milloin olisin käyttökelvotonta elintarviketta ostanut.
Ehkä silloin, kun lähikauppa oli Siwa. Siellä piti hevi-osastolla olla tarkkana, oli niin huonolla hoidolla.