Miksi autonvalmistajat kehittelevät
Vielä jotain vetymoottoreita jos se on kerran päätetty että sähköauto se olla pitää eikä mikään muu?
Kommentit (15)
Markkinat päättää ja se päätös vaikuttaa infran rakentamiseen. Nyt kun sähköifraa rakennetaan, niin vety jää tarpeettomaksi. Vaikka vety olisikin jotenkin parempi, sille ei tule kaupallisesti jäämään tilaa. Vähän niinkuin beta videotekniikka oli paljon parempi kuin VHS, mutta se jäi kaupallisesti jalkoihin.
Sähköauto ei suinkaan ole ongelmaton ratkaisu, joten hyvä on että kehittelevät jotain parempaa. Oma ennustukseni on että sähköautojen elinkaari jää suhteellisen lyhyeksi ja ne tullaan korvaamaan jollain innovatiivisemmalla tekniikalla joidenkin kymmenien vuosien sisällä.
Joo todella hiljaista on vedyn kanssa. Rekoissa ja lentokoneissa tms saattaa ollakin toimiva.
Vetyauto Toyota Mirai maksaa Suomessa 60-80000 euroa. Vaikka unohdettaisiin tankkausasemien puute, niin kuka helvatti maksaisi tojotasta teslan hintaa??
Aika marginaalituotteita ovat
Toivon mukaan jatkavat moottoreiden kehittelyä ja suunnittelua edelleen. Vain typerys pitää sähköautoa erinomaisen vihreänä ja ympäristöystävällisenä vaihtiehtona. - Esimerkiksi sähköautojen moottorien ja akkujen tarvitsemien (kaivos)mineraalien saaminen kestävästi ja luontoa ja ympäristöä ihmisoikeuksia sivuuttamatta on jo kysymyksiä, jolle liian moni erinomaisena vihreänä vaihtoehtona sähköautoja pitävä mieluusti haluaa ummistaa silmänsä; samalla kun hän osoittaa halveksuntaansa heitä kohtaan, joiden auto saa liikkumisvoimansa ja tehonsa muualta kuin suoraa psitorasiasta tankattavalla luulivoimalla.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Sähköauto ei suinkaan ole ongelmaton ratkaisu, joten hyvä on että kehittelevät jotain parempaa. Oma ennustukseni on että sähköautojen elinkaari jää suhteellisen lyhyeksi ja ne tullaan korvaamaan jollain innovatiivisemmalla tekniikalla joidenkin kymmenien vuosien sisällä.
Olipas hienosti kiteytetty. Jotain vähän saman tapaista itse ajattelen. - Siihen asti voidaan näistä kehittelyistä käyttää vaikka peitenimeä "vetyauto"
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Toivon mukaan jatkavat moottoreiden kehittelyä ja suunnittelua edelleen. Vain typerys pitää sähköautoa erinomaisen vihreänä ja ympäristöystävällisenä vaihtiehtona. - Esimerkiksi sähköautojen moottorien ja akkujen tarvitsemien (kaivos)mineraalien saaminen kestävästi ja luontoa ja ympäristöä ihmisoikeuksia sivuuttamatta on jo kysymyksiä, jolle liian moni erinomaisena vihreänä vaihtoehtona sähköautoja pitävä mieluusti haluaa ummistaa silmänsä; samalla kun hän osoittaa halveksuntaansa heitä kohtaan, joiden auto saa liikkumisvoimansa ja tehonsa muualta kuin suoraa psitorasiasta tankattavalla luulivoimalla.
Sinkkumies
On siinä vetyautossakin akku, ihan samoin materiaalein kuin täyssähkössä.
Kannatatko huolta läppärisi, kännykkäsi, kuulokkeidesi jne akuista ja ympäristövaikutuksista? Miksi et? Miksi vain autoissa tuo merkkaa?
Vetoautossa on lisäksi polttokennon vuosihuolto. Kalifornian omistajien kokemusten mukaan (netistä löytyy jos haluaa lukea) se on tehtävä vuosittain, eikä ole halpaa. Vertautuu suunnilleen kuluiltaan siihen, että polttomoottorin jakopää pitää huoltaa vuosittain.
Polttokennon käyttöikä on 10 vuotta, jonka jälkeen se on vaihdettava. Valmistaja kieltää käytön 10v jälkeen.
=> eli: tojotasta maksat ensin 80 tonnia, ja sitten huollat sitä tonnilla vuodessa. Ja 10v jälkeen auto on käyttökelvoton. Jos joku uskoo että vetyautot yleistyvät, niin saapa nähdä..
Vierailija kirjoitti:
Joo todella hiljaista on vedyn kanssa. Rekoissa ja lentokoneissa tms saattaa ollakin toimiva.
Vetyauto Toyota Mirai maksaa Suomessa 60-80000 euroa. Vaikka unohdettaisiin tankkausasemien puute, niin kuka helvatti maksaisi tojotasta teslan hintaa??
Aika marginaalituotteita ovat
Laatua ja luotettavuutta ei pikkurahalla tehdä.
Vety on tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon mukaan jatkavat moottoreiden kehittelyä ja suunnittelua edelleen. Vain typerys pitää sähköautoa erinomaisen vihreänä ja ympäristöystävällisenä vaihtiehtona. - Esimerkiksi sähköautojen moottorien ja akkujen tarvitsemien (kaivos)mineraalien saaminen kestävästi ja luontoa ja ympäristöä ihmisoikeuksia sivuuttamatta on jo kysymyksiä, jolle liian moni erinomaisena vihreänä vaihtoehtona sähköautoja pitävä mieluusti haluaa ummistaa silmänsä; samalla kun hän osoittaa halveksuntaansa heitä kohtaan, joiden auto saa liikkumisvoimansa ja tehonsa muualta kuin suoraa psitorasiasta tankattavalla luulivoimalla.
Sinkkumies
On siinä vetyautossakin akku, ihan samoin materiaalein kuin täyssähkössä.
Kannatatko huolta läppärisi, kännykkäsi, kuulokkeidesi jne akuista ja ympäristövaikutuksista? Miksi et? Miksi vain autoissa tuo merkkaa?
Vetoautossa on lisäksi polttokennon vuosihuolto. Kalifornian omistajien kokemusten mukaan (netistä löytyy jos haluaa lukea) se on tehtävä vuosittain, eikä ole halpaa. Vertautuu suunnilleen kuluiltaan siihen, että polttomoottorin jakopää pitää huoltaa vuosittain.
Polttokennon käyttöikä on 10 vuotta, jonka jälkeen se on vaihdettava. Valmistaja kieltää käytön 10v jälkeen.
=> eli: tojotasta maksat ensin 80 tonnia, ja sitten huollat sitä tonnilla vuodessa. Ja 10v jälkeen auto on käyttökelvoton. Jos joku uskoo että vetyautot yleistyvät, niin saapa nähdä..
Totta, totta. Eikä se, että niin monessa muussakin paikassa tarvitaan kalliasrvoisia mineraaleja ja kivennäisiä etc. luonnon varoja tee asiasta yhtään helpompaa.
Pointtini, jonka edellä huonosti esitin oli ja tai on vain että ei pidä luulla, että jos omistaa sähköauton, niin se olisi jotenkin erityisen vihreä (luontoarvoiltaan kestävämpi) ratkaisu, jonka jälkeen voitaisiin lopettaa tai ainakin merkittävästi vähentää yrityksiä löytää ja kehittää tapoja ja toimintoja, joilla tulevaisuudessa voisimme liikkua yhdessä ja erikseen.
Sinkkumies
Sentään jotkut yrittävät kehittellä keltaisesta energiasta riippumatonta autoa pyöreäsilmäisten öljyteollisuuden alasajon yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Markkinat päättää ja se päätös vaikuttaa infran rakentamiseen. Nyt kun sähköifraa rakennetaan, niin vety jää tarpeettomaksi. Vaikka vety olisikin jotenkin parempi, sille ei tule kaupallisesti jäämään tilaa. Vähän niinkuin beta videotekniikka oli paljon parempi kuin VHS, mutta se jäi kaupallisesti jalkoihin.
Paitsi että markkinat ei päättänyt, vaan EU-komissio.
Vierailija kirjoitti:
Kannatatko huolta läppärisi, kännykkäsi, kuulokkeidesi jne akuista ja ympäristövaikutuksista? Miksi et? Miksi vain autoissa tuo merkkaa?
Koska kellään tuskin on kotonaan usean sadan kilon edestä akkuja kuten yhdessä sähköautossa.
Vety tuottaa pitkän ja päästöttömän ajomatkan. Pattereista ei tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon mukaan jatkavat moottoreiden kehittelyä ja suunnittelua edelleen. Vain typerys pitää sähköautoa erinomaisen vihreänä ja ympäristöystävällisenä vaihtiehtona. - Esimerkiksi sähköautojen moottorien ja akkujen tarvitsemien (kaivos)mineraalien saaminen kestävästi ja luontoa ja ympäristöä ihmisoikeuksia sivuuttamatta on jo kysymyksiä, jolle liian moni erinomaisena vihreänä vaihtoehtona sähköautoja pitävä mieluusti haluaa ummistaa silmänsä; samalla kun hän osoittaa halveksuntaansa heitä kohtaan, joiden auto saa liikkumisvoimansa ja tehonsa muualta kuin suoraa psitorasiasta tankattavalla luulivoimalla.
Sinkkumies
On siinä vetyautossakin akku, ihan samoin materiaalein kuin täyssähkössä.
Kannatatko huolta läppärisi, kännykkäsi, kuulokkeidesi jne akuista ja ympäristövaikutuksista? Miksi et? Miksi vain autoissa tuo merkkaa?
Vetoautossa on lisäksi polttokennon vuosihuolto. Kalifornian omistajien kokemusten mukaan (netistä löytyy jos haluaa lukea) se on tehtävä vuosittain, eikä ole halpaa. Vertautuu suunnilleen kuluiltaan siihen, että polttomoottorin jakopää pitää huoltaa vuosittain.
Polttokennon käyttöikä on 10 vuotta, jonka jälkeen se on vaihdettava. Valmistaja kieltää käytön 10v jälkeen.
=> eli: tojotasta maksat ensin 80 tonnia, ja sitten huollat sitä tonnilla vuodessa. Ja 10v jälkeen auto on käyttökelvoton. Jos joku uskoo että vetyautot yleistyvät, niin saapa nähdä..
Toyota kehittää myös toisenlaista vetyautoa, sellaista jossa ei ole polttokennoa vaan perinteisen polttomoottorin kaltainen moottori jossa käytetään bensiinin tilalla vetyä polttoaineena. Tällöin myöskään käyttöikänsä päähän tulevat akut eivät ole autossa rasitteena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon mukaan jatkavat moottoreiden kehittelyä ja suunnittelua edelleen. Vain typerys pitää sähköautoa erinomaisen vihreänä ja ympäristöystävällisenä vaihtiehtona. - Esimerkiksi sähköautojen moottorien ja akkujen tarvitsemien (kaivos)mineraalien saaminen kestävästi ja luontoa ja ympäristöä ihmisoikeuksia sivuuttamatta on jo kysymyksiä, jolle liian moni erinomaisena vihreänä vaihtoehtona sähköautoja pitävä mieluusti haluaa ummistaa silmänsä; samalla kun hän osoittaa halveksuntaansa heitä kohtaan, joiden auto saa liikkumisvoimansa ja tehonsa muualta kuin suoraa psitorasiasta tankattavalla luulivoimalla.
Sinkkumies
On siinä vetyautossakin akku, ihan samoin materiaalein kuin täyssähkössä.
Kannatatko huolta läppärisi, kännykkäsi, kuulokkeidesi jne akuista ja ympäristövaikutuksista? Miksi et? Miksi vain autoissa tuo merkkaa?
Vetoautossa on lisäksi polttokennon vuosihuolto. Kalifornian omistajien kokemusten mukaan (netistä löytyy jos haluaa lukea) se on tehtävä vuosittain, eikä ole halpaa. Vertautuu suunnilleen kuluiltaan siihen, että polttomoottorin jakopää pitää huoltaa vuosittain.
Polttokennon käyttöikä on 10 vuotta, jonka jälkeen se on vaihdettava. Valmistaja kieltää käytön 10v jälkeen.
=> eli: tojotasta maksat ensin 80 tonnia, ja sitten huollat sitä tonnilla vuodessa. Ja 10v jälkeen auto on käyttökelvoton. Jos joku uskoo että vetyautot yleistyvät, niin saapa nähdä..
Toyota kehittää myös toisenlaista vetyautoa, sellaista jossa ei ole polttokennoa vaan perinteisen polttomoottorin kaltainen moottori jossa käytetään bensiinin tilalla vetyä polttoaineena. Tällöin myöskään käyttöikänsä päähän tulevat akut eivät ole autossa rasitteena.
Vetyhän on todella pieni atomi, joka tuppaa menemään tiivisteistä lopulta väkisin läpi. Sen säilytys ja kuljetus auton letkuissa on pidemmän päälle ongelma. Mitä veikkaat, paljonko huoltokulut tuollaisessa mahtaa olla?
Vrt täyssähkö jossa vuosihuolto n satasen, jossa vaihdetaan raitisilmansuodatin ja tarkistetaan jarrut. Voimalinja on huoltovapaa.
Vetyauton polttoaine maksaa n. 10-20 euroa / 100km. Täyssähköllä ajo n. 2-3e/100km.
Ps. Kehittyy ne akutkin. Tulossa on tiheydeltään, ympäristövaikutuksiltaan, kapasiteeltaan ja latausteholtaan parempia akkuja. Hinta todnäk laskee. Jotta vetyauto pysyy kilpailussa mukana, tojota saa kääriä hihat ihan tosissaan.
T. Faktamies
No eipä niitä kauhean moni kehittele. Muutama kyllä ihan varmuuden vuoksi jos niille joskus olisikin jotain markkinoita.