Hallitus kaavailee uusia metkuja autoilijoille
”Rajoitettu pysäköintimahdollisuus kotona vaikuttaa myös henkilöauton käyttöön. Todennäköisyys käyttää henkilöautoa vähenee, kun kävelymatka pysäköintipaikalle kasvaa, etenkin tiheästi asutuilla alueilla. Todennäköisyys käyttää henkilöautoa on erittäin pieni jos, pysäköinti on rajoitettu sekä kotona että määränpäässä.”
Sitten uusi työssäkäynti vero
”Lisäksi henkilöauton käyttö on huomattavasti alhaisempaa, jos työntekijät maksavat kertamaksun (päivä/tunti) verrattuna kuukausimaksuun”
https://www.is.fi/autot/art-2000008391448.html
Hullu tulevaisuus odottaa!
Kommentit (35)
Kyllähän huumeet ja lompakko kulkee yhtä hyvin pyörän kuin autonkin kyydissä.
- Vihreät, de Knarka
Siis Trafi, ei vihreät.
Helsingissä autojen määrä on ongelma. Kävelkää, pysytte terveimpinä. Niin minäkin teen.
Mihinkään ei keskustassa eikä edes keskustan ulkopuolella mahdu enää pysäköimään. Ei tarvitse olla vihreä ymmärtääkseen että ainakin osalla auto seisoo turhan panttina ja osa voisi paremmin jos liikkuisi vähän jaloillaankin.
Tokiossa ei muuten myönnetä lupaa auton ostoon ellei ostajalla ole osoittaa sille pysäköintipaikkaa. Se olisi hyvä täälläkin. Onneksi meidän taloyhtiössä sattui olemaan yksi ruutu pihalla, saatoin ostaa auton.
Onneksi on oma iso piha, johon auton saa :)
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä Traficomin selvitys. Sanallakaan ei tuossa jutussa puhuta hallituksesta tai sen kaavailuista.
Kuinka tyhmä olet ap?
Mitataanko tyhmyyttäkin?
Meinaat, että traficom ihan huvikseen pohtinut asioita autoilun hilitsemiseksi, ettei asialla olisi yhteyttä hallituksen kunniahimoisen tavoitteen kanssa olla mailman ensimmäinen CO2 neutraali maa?
"Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli kirjallisuuskatsauksen keinoin selvittää kestävän liikkumisen toimenpiteiden kulkutapavaikutuksia, eli muutoksia eri kulkutavoilla tehtyjen matkojen tai suoritteen määristä lasketussa kulkutapajakaumassa tai kahden kulkutavan suhteellisissa osuuksissa.
Kestävän liikenteen ja liikkumisen (sustainable mobility) toimina käsitetään tässä työssä kestävien kulkutapojen edistäminen ja henkilöautoilun hillitseminen. Tarkasteluun valitut toimenpiteet kuuluvat seuraaviin toimenpideluokkiin: (1) kävelyn ja pyöräilyn edistämistoimet, (2) joukkoliikenteen edistämistoimet ja (3) henkilöautoilun rajoittamistoimet.
Tietoa kulkutapasiirtymistä haettiin kotimaisista ja kansainvälisistä lähteistä, ensisijaisesti vertaisarvioiduista tieteellisistä julkaisuista, viranomaisten tuottamista selvityksistä sekä muista luotettavista tutkimus- ja selvitystöistä.
Vaikutustarkasteluissa kuvataan toimenpiteet ja niiden tavoitteet sekä aikaansaadut vaikutukset. Työssä tunnistettiin paitsi toimenpiteiden haluttuja vaikutuksia myös mahdollisia haitallisia vaikutuksia. Esimerkiksi joukkoliikenteen edistämistoimella voidaan onnistua tavoitteiden mukaisesti lisäämään joukkoliikenteen kulkutapaosuutta, mutta siirtymä ei välttämättä tapahdu vain henkilöautoilusta vaan myös kävelystä ja pyöräilystä. Vaikutustarkasteluissa kiinnitettiin huomioita myös toimenpiteiden toteutusympäristöön, ja pyrittiin arvioimaan havaintojen soveltuvuutta Suomen kaupunkiseuduille.
Raportissa esitellään myös kysyntäjoustojen teoria ja kirjallisuutta, ja lopussa arvioidaan karkealla tasolla työssä tunnistettujen ja arvioitujen kestävän liikkumisen eri toimenpiteiden vaikutuspotentiaalia yhdessä ja erikseen."
Eiköhän tämä Traficomin tutkimuksia ja selvityksiä 13/2020 ole päätynyt työkaluksi korkeammallekkin taholle...
AP
Eiköhän LV ministeriö ja sen virkakoneisto ohjeista Tarficomia, tutkimukset ja tilastot saadaan näyttämään juuri siltä miltä tilaaja haluaa. Se jos autopaikat ja niiden puute ovat ongelma Helsingissä niin ongelma on Helsingissä ei esim. kuuluisan Pihtiputaan mummon pihalla tai ko. paikkakunnan marketin edessä mutta laki on silti sama.
Helsingissä on ja iät ja ajat ollut taloyhtiöitä, joilla on paikkoja joko todella vähän tai ei ollenkaan.
Lisäksi pysäköintiä katujen varsilla on rajoitettu jo pitkään, osa kaduistakin jo pelkän kiekon varassa eikä voi ostaa mitään asukaspysäköintiäkään.
Espoo teki juuri uusia taloja ja ainoa parkkipaikka lähimaillakaan on parkkihallissa, josta on ostettava noin 30 tuhannen paikka ja siitä on maksettava joka kuukausi vielä 50e hoitomaksu. Paikat ovat todella siis vain myynnissä, ei vuokrattavissa.
Kun on vaikea mennä jonnekin niin meen muualle johon mua kaivataan
Vaikka ostarille enkä keskustaan
Taas yksi syy lisää olla työttömänä, ei ole ongelmaa eikä maksuja kummassakaan päässä ja taas tienaa enemmän kuin töissä kun ei mene rahaa noihinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on oma iso piha, johon auton saa :)
Kohta kukaan ei aja autolla ja valtion tuotot polttoaineveroista tippuu. Seuraavaksi tulee varmaan autotallivero ja autopaikkavero. Koskee myös sähköautoja.
Traficon seurasi tutkimuksessaan Ruotsissa ja Norjassa tehtyjä tutkimuksia.
Montako miljoonaa paloi näihin tutkimuksiin jossa kerrotaan että ilman parkkipaikkaa on vaikeampi käyttää autoa.
Säästänkö nyt suomelta miljardin jos kerron että tiet katkaisemalla saadaa autoilua rajoitettua, älkää tehkö isolla työryhmällä turhaan siitä kallista tutkimusta!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on oma iso piha, johon auton saa :)
Kohta siitä maksetaan kiinteistöveron lisäksi pysäköinti maksua ja jos talli tai katos extraa ja jos sähköä käytössä, niin siitä vielä extraa...
Auton säännöllinen peseminen omalla pihalla kiellettiin jo, ehkä pysäköinti seuraavaksi.
Saa puolestani keksiä uusia maksuja autoilijoille. Luovuin omasta autosta reilu vuosi sitten ja huomaan kuinka olen säästänyt selvää rahaa kun autoa ei ole. Pääsen liikkumaan joukkoliikenteellä.
Autoilijana äänestän PS, ainoa puolue joka vastustaa autoilijoiden lisäkurittamista. Ihan oman lompakon takia autoilijan on järkevintä äänestää PS. Suurin yksittäinen asia miten äänestäminen vaikuttaa kukkarooni.
Löytyykö koskaan Suomeen parempaa lypsettävää kuin suomalainen autoilija?
Vierailija kirjoitti:
Autoilijana äänestän PS, ainoa puolue joka vastustaa autoilijoiden lisäkurittamista. Ihan oman lompakon takia autoilijan on järkevintä äänestää PS. Suurin yksittäinen asia miten äänestäminen vaikuttaa kukkarooni.
Ja minä myös
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi syy lisää olla työttömänä, ei ole ongelmaa eikä maksuja kummassakaan päässä ja taas tienaa enemmän kuin töissä kun ei mene rahaa noihinkaan.
En ole kuullut että kukaan tienaisi ajamalla vain autoa, paitsi taksi ja pakettiautokuskit, mutta heidän tienestit eivät ole huippuluokkaa.
Kannattsisiko hankkia oikea ammatti jolal voi tienata?
Kohta tarvii olla koronapassi, että saat ajaa autoa.
Vierailija kirjoitti:
Traficon seurasi tutkimuksessaan Ruotsissa ja Norjassa tehtyjä tutkimuksia.
Montako miljoonaa paloi näihin tutkimuksiin jossa kerrotaan että ilman parkkipaikkaa on vaikeampi käyttää autoa.
Säästänkö nyt suomelta miljardin jos kerron että tiet katkaisemalla saadaa autoilua rajoitettua, älkää tehkö isolla työryhmällä turhaan siitä kallista tutkimusta!!!!!
Se tutkimus oli täysin nollatutkimus ja vissiin vain käännetty jostain ulkomaisesta.
Helsinginssä on jo 50 vuotta eletty niini ett'äparkkipaikoista on aina pulaa joten moni liikkuu julkisilla juuri sen takia. Ei siihen mitään tutkimusta tarvita.
Kyseessä Traficomin selvitys. Sanallakaan ei tuossa jutussa puhuta hallituksesta tai sen kaavailuista.
Kuinka tyhmä olet ap?