Olipa lähellä mopokolari. Kerratkaa nuortenne kanssa liikennesäännöt.
Oli varmaan just saanut kortin tuo poika. Ajettiin autolla hänen perässä ja oikealta oli lähestymässä risteykseen auto. Siinä on kuitenkin kolmio, joten suoraan tuleva saa ajaa ensin. Tämä poika alkoi kuitenkin yllättäen jarruttamaan ja oli ensinnäkin lähellä ettei mies ajanut vahingossa perään. Tää poika pysähtyi siihen risteykseen ja se oikealta tullut auto odotti siinä. Tuntui, että aika vaan pysähtyi ja kukaan ei päässyt mihinkään. Mies tööttäsi pojalle, että jos se ymmärtäis lähteä liikkeelle. Poika lähtikin liikkeelle, mutta saman teki se autoilija ja oli tosi lähellä ettei poika jäänyt alle. Ihan senteistä kiinni. Onneksi oli hiljainen vauhtikin. Tää poika ajoi syrjään ja autoilija tais jäädä sen kanssa puhumaan tuosta jutusta. Me jatkettiin matkaa, joten tarkemmin en tiedä. Toivottavasti joku kertais tuon pojan kanssa liikennesäännöt ennen kuin jollekin sattuu. Oli niin epävarman oloista menoa pojalla.
Kommentit (22)
Miten tuollainen kuski on voinut saada kortin? Väistämissäännöt pitäisi tietää.
Valitettavan iso osa autoilijoista ei kunnioita yhtään kaksipyöräisiä. Mopo, mp.
Läheltä ei lasketa. Itse varmaan teet päivittäin huomaamattasi ajovirheitä...
Miksi miehesi ajoi mopon perässä kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Käske miehesi pitää riittävä turvaväli mopoilijoihin. Olisihan se mopoilija voinut jarruttaa senkin takia, että oli itse kääntymässä oikealle.
Ihan senkin takia koska mopoilijat ovat tunareita
Miehesi oli tämän tarinan syypää. Törkeää olla seuraamatta liikennettä (oli ensinnäkin lähellä ettei mies ajanut vahingossa perään) ja tööttäillä.
Vikahan oli sen autoilijan, joka lähti liikkeelle vaikka ei ollut hänen vuoro mennä. Ei mopoilijan.
Osa autoilijoista kanssa voisi kerrata liikennesääntöjä kanssa.
Tänään eräs autoilija ei pysähtynyt suojatien eteen, kun ohitti vieressä olevan auton.
Myös tällä viikolla joku autoilija kääntyi vastaan tulevien kaistalle. Varmasti on useampiakin, jotka rikkovat sääntöjä.
Ei niitä kolmioita ole helppo aina havaita takaa päin eikä näemmä tuntenut risteystä ja tienny, jotta kolmio löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi oli tämän tarinan syypää. Törkeää olla seuraamatta liikennettä (oli ensinnäkin lähellä ettei mies ajanut vahingossa perään) ja tööttäillä.
Tässä tapauksessa perässä ajavan ei ollut laillista antaa äänimerkkiä.
Ääni- ja valomerkit
Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella valoisana aikana ohitettaessa.
Äänimerkki ei saa olla pitempi kuin on välttämätöntä. Valomerkki on annettava ajovaloja vilkuttamalla.
https://finlex.fi/fi/laki/alkup/1981/19810267#Pidm45237817002480
Hyvä, että poika jarrutti. Itse sain viime viikolla bemarin kylkeeni liikenneympyrässä. Onneksi itsellä oli isompi auto.. ja kyllä, hän tuli kolmion takaa. Miehesi voisi opetella turvavälin idean.
Juu ei oo montaa päivää, kun pihatieltä meinas tulla likka skootterilla suoraa eteen! Ei katsonut yhtään eteensä ja jäi varmaan 5 sentistä kiinni, että sai menokkinsa pysähtymään. Itse en olisi ehtinyt tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuollainen kuski on voinut saada kortin? Väistämissäännöt pitäisi tietää.
Kuka niistä, jokainen törttöili, mutta mopopoika vähiten.
Itse olen kerran vahingossa meinannut ajaa kolmion takaa mopoilijan päälle kun oli jäänyt palkin taakse. Onneksi tuo poika oli varovainen. Ehkä tuollaisesta vaarasta kerrotaan myös liikennekoulussa.
Miksi miehesi piti alkaa tööttäilemään. Poika varmasti säikähti ja sitten oli sattua. Jokaiselle pitäisi antaa ajorauha.
Ei ap sunkaan kulta ollut ihan viaton 😂
Peräänajaja on aina syyllinen, kun ei älyä pitää riittävää turvaväliä.
Käske miehesi pitää riittävä turvaväli mopoilijoihin. Olisihan se mopoilija voinut jarruttaa senkin takia, että oli itse kääntymässä oikealle.