Kalliit autot ja kamalat kämpät
Työssäni kiertelen kaupungin asuntoja ja olen kiinnittänyt huomiota kuinka kalliita autoja näiden taloyhtiöiden pihoilla on. Homekämppien pihoilla saattaa olla Tesloja ja kalliita jenkkirautoja.
Onko ihmisten egot todella noin särkyviä, että ostetaan vaikka lainarahalla kunnon ökyauto, kunhan näytetään varakkailta ulospäin.
Kommentit (49)
Prioriteetit. Osalla varmaan myös muutenkin elämänhallintataidot hukassa, maksuhäiriömerkintöjä ja ulosottoja.
Auton omistaja on monesti rahoitusyhtiö. Kyllä nää tiedetään. 🤭
Mikko
Auto ei ole egon buustaamista varten vaan on nautinto ajaa hyvällä autolla 👍 Nissan sunnyllä ajavat eivät tätä voi käsittää kun eivät koskaan ole uudella autolla ajaneet 👍
Vierailija kirjoitti:
Auton omistaja on monesti rahoitusyhtiö. Kyllä nää tiedetään. 🤭
Mikko
Sinulla on vanhanaikainen ajattelu tapa. 0-korkojen maailmassa ei ole järkeä tuhlata pääomaa autoon vaan laittaa esim. 50000€ osakkeisiin ja ostaa se auto rahoituksella. Kuukausi erän pystyy palkkatuloilla helposti maksamaan ja 6 vuoden autolainan aikana osakepotin arvo tuplaantunut jopa kolminkertaistunut 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton omistaja on monesti rahoitusyhtiö. Kyllä nää tiedetään. 🤭
MikkoSinulla on vanhanaikainen ajattelu tapa. 0-korkojen maailmassa ei ole järkeä tuhlata pääomaa autoon vaan laittaa esim. 50000€ osakkeisiin ja ostaa se auto rahoituksella. Kuukausi erän pystyy palkkatuloilla helposti maksamaan ja 6 vuoden autolainan aikana osakepotin arvo tuplaantunut jopa kolminkertaistunut 👍
Osakkeiden arvo voi myös laskea. 🤫 Loppupeleissä joudut auton kuitenkin maksamaan ja korot päälle.
Mikko
Etelä-Euroopassa tämä on ollut enemmän sääntö kun poikkeus. Asutaan aikuisinakin vanhempien luona ahtaasti mutta auto ja merkkivaatteet pitää löytyä. Tai sitten joku rötistkö pellon laidalla ja uudenkarhealla autolla kurvaillaan turistikaduilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton omistaja on monesti rahoitusyhtiö. Kyllä nää tiedetään. 🤭
MikkoSinulla on vanhanaikainen ajattelu tapa. 0-korkojen maailmassa ei ole järkeä tuhlata pääomaa autoon vaan laittaa esim. 50000€ osakkeisiin ja ostaa se auto rahoituksella. Kuukausi erän pystyy palkkatuloilla helposti maksamaan ja 6 vuoden autolainan aikana osakepotin arvo tuplaantunut jopa kolminkertaistunut 👍
Osakkeiden arvo voi myös laskea. 🤫 Loppupeleissä joudut auton kuitenkin maksamaan ja korot päälle.
Mikko
Auto on maksettu ja osakesalkun arvo 100000€. Korona kyykyssä jos aloitti niin lähes kaikki osakkeet tuplanneet arvonsa. Nyt kun kurssit taas laskee on hyvä lähteä matkaan tai tankata lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton omistaja on monesti rahoitusyhtiö. Kyllä nää tiedetään. 🤭
MikkoSinulla on vanhanaikainen ajattelu tapa. 0-korkojen maailmassa ei ole järkeä tuhlata pääomaa autoon vaan laittaa esim. 50000€ osakkeisiin ja ostaa se auto rahoituksella. Kuukausi erän pystyy palkkatuloilla helposti maksamaan ja 6 vuoden autolainan aikana osakepotin arvo tuplaantunut jopa kolminkertaistunut 👍
Osakkeiden arvo voi myös laskea. 🤫 Loppupeleissä joudut auton kuitenkin maksamaan ja korot päälle.
Mikko
Olen eri, mutta autoliikkeillä näkee silloin tällöin myös nollakorkotarjouksia. Ja usein niin pieniä korkoja, että ne alittaa paitsi keskimääräisen osaketuoton niin jopa inflaation. Sitäpaitsi osakkeiden tuotto ei tule pelkästä arvonnoususta. Minulla on salkku täynnä osakkeita, joista jokaisen osinko on moninkertaisesti korkeampi kuin autoni rahoituskorko 0,99%.
Miksi kaikki autot ovat mustia, harmaita tai valkoisia.?
Mulle auto on huomattavasti tärkeämpi kuin asunto, joten panostan siihen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki autot ovat mustia, harmaita tai valkoisia.?
Ennen ne oli kaikki punaisia. Nää menee sykleissä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki autot ovat mustia, harmaita tai valkoisia.?
Helppoja ja vaatimattomia värejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton omistaja on monesti rahoitusyhtiö. Kyllä nää tiedetään. 🤭
MikkoSinulla on vanhanaikainen ajattelu tapa. 0-korkojen maailmassa ei ole järkeä tuhlata pääomaa autoon vaan laittaa esim. 50000€ osakkeisiin ja ostaa se auto rahoituksella. Kuukausi erän pystyy palkkatuloilla helposti maksamaan ja 6 vuoden autolainan aikana osakepotin arvo tuplaantunut jopa kolminkertaistunut 👍
Osakkeiden arvo voi myös laskea. 🤫 Loppupeleissä joudut auton kuitenkin maksamaan ja korot päälle.
MikkoOlen eri, mutta autoliikkeillä näkee silloin tällöin myös nollakorkotarjouksia. Ja usein niin pieniä korkoja, että ne alittaa paitsi keskimääräisen osaketuoton niin jopa inflaation. Sitäpaitsi osakkeiden tuotto ei tule pelkästä arvonnoususta. Minulla on salkku täynnä osakkeita, joista jokaisen osinko on moninkertaisesti korkeampi kuin autoni rahoituskorko 0,99%.
Juuri näin. Esim. 50000€ jos ostaa Teliaa 3.5€/osake, osinkoa noin 0,20€ osakkeelta. Tuolla summalla saa ostettua 14285kpl Teliaa joista osinkoa vuosittain 2857€ - verot on noin 2000€ käteen vuodessa. Autolaina 6 vuotta ja sinä aikana saa pelkkiä osinkoja 12000€ plus osakkeen arvonnousu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton omistaja on monesti rahoitusyhtiö. Kyllä nää tiedetään. 🤭
MikkoSinulla on vanhanaikainen ajattelu tapa. 0-korkojen maailmassa ei ole järkeä tuhlata pääomaa autoon vaan laittaa esim. 50000€ osakkeisiin ja ostaa se auto rahoituksella. Kuukausi erän pystyy palkkatuloilla helposti maksamaan ja 6 vuoden autolainan aikana osakepotin arvo tuplaantunut jopa kolminkertaistunut 👍
Osakkeiden arvo voi myös laskea. 🤫 Loppupeleissä joudut auton kuitenkin maksamaan ja korot päälle.
MikkoOlen eri, mutta autoliikkeillä näkee silloin tällöin myös nollakorkotarjouksia. Ja usein niin pieniä korkoja, että ne alittaa paitsi keskimääräisen osaketuoton niin jopa inflaation. Sitäpaitsi osakkeiden tuotto ei tule pelkästä arvonnoususta. Minulla on salkku täynnä osakkeita, joista jokaisen osinko on moninkertaisesti korkeampi kuin autoni rahoituskorko 0,99%.
Juuri näin. Esim. 50000€ jos ostaa Teliaa 3.5€/osake, osinkoa noin 0,20€ osakkeelta. Tuolla summalla saa ostettua 14285kpl Teliaa joista osinkoa vuosittain 2857€ - verot on noin 2000€ käteen vuodessa. Autolaina 6 vuotta ja sinä aikana saa pelkkiä osinkoja 12000€ plus osakkeen arvonnousu.
Kaupungin asunnoissa taitaa olla tulorajat, joten tuskin kovinkaan suuria sijoittajia asukkaina. Taitaa olla pelkällä lainalla rahoitettuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton omistaja on monesti rahoitusyhtiö. Kyllä nää tiedetään. 🤭
MikkoSinulla on vanhanaikainen ajattelu tapa. 0-korkojen maailmassa ei ole järkeä tuhlata pääomaa autoon vaan laittaa esim. 50000€ osakkeisiin ja ostaa se auto rahoituksella. Kuukausi erän pystyy palkkatuloilla helposti maksamaan ja 6 vuoden autolainan aikana osakepotin arvo tuplaantunut jopa kolminkertaistunut 👍
Osakkeiden arvo voi myös laskea. 🤫 Loppupeleissä joudut auton kuitenkin maksamaan ja korot päälle.
MikkoOlen eri, mutta autoliikkeillä näkee silloin tällöin myös nollakorkotarjouksia. Ja usein niin pieniä korkoja, että ne alittaa paitsi keskimääräisen osaketuoton niin jopa inflaation. Sitäpaitsi osakkeiden tuotto ei tule pelkästä arvonnoususta. Minulla on salkku täynnä osakkeita, joista jokaisen osinko on moninkertaisesti korkeampi kuin autoni rahoituskorko 0,99%.
Juuri näin. Esim. 50000€ jos ostaa Teliaa 3.5€/osake, osinkoa noin 0,20€ osakkeelta. Tuolla summalla saa ostettua 14285kpl Teliaa joista osinkoa vuosittain 2857€ - verot on noin 2000€ käteen vuodessa. Autolaina 6 vuotta ja sinä aikana saa pelkkiä osinkoja 12000€ plus osakkeen arvonnousu.
Kaupungin asunnoissa taitaa olla tulorajat, joten tuskin kovinkaan suuria sijoittajia asukkaina. Taitaa olla pelkällä lainalla rahoitettuja.
Tuskin kaupungin asunnosta ketään häädetään jos asuntoon muuttaessa ei ollut osakkeita mutta myöhemmin on aloittanut sijoittamisen. Ei ketään voi häätää sillä perusteella, että on elämän aikana vaurastunut yli jonkun tulorajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton omistaja on monesti rahoitusyhtiö. Kyllä nää tiedetään. 🤭
MikkoSinulla on vanhanaikainen ajattelu tapa. 0-korkojen maailmassa ei ole järkeä tuhlata pääomaa autoon vaan laittaa esim. 50000€ osakkeisiin ja ostaa se auto rahoituksella. Kuukausi erän pystyy palkkatuloilla helposti maksamaan ja 6 vuoden autolainan aikana osakepotin arvo tuplaantunut jopa kolminkertaistunut 👍
Osakkeiden arvo voi myös laskea. 🤫 Loppupeleissä joudut auton kuitenkin maksamaan ja korot päälle.
MikkoOlen eri, mutta autoliikkeillä näkee silloin tällöin myös nollakorkotarjouksia. Ja usein niin pieniä korkoja, että ne alittaa paitsi keskimääräisen osaketuoton niin jopa inflaation. Sitäpaitsi osakkeiden tuotto ei tule pelkästä arvonnoususta. Minulla on salkku täynnä osakkeita, joista jokaisen osinko on moninkertaisesti korkeampi kuin autoni rahoituskorko 0,99%.
Juuri näin. Esim. 50000€ jos ostaa Teliaa 3.5€/osake, osinkoa noin 0,20€ osakkeelta. Tuolla summalla saa ostettua 14285kpl Teliaa joista osinkoa vuosittain 2857€ - verot on noin 2000€ käteen vuodessa. Autolaina 6 vuotta ja sinä aikana saa pelkkiä osinkoja 12000€ plus osakkeen arvonnousu.
Kaupungin asunnoissa taitaa olla tulorajat, joten tuskin kovinkaan suuria sijoittajia asukkaina. Taitaa olla pelkällä lainalla rahoitettuja.
Tuskin kaupungin asunnosta ketään häädetään jos asuntoon muuttaessa ei ollut osakkeita mutta myöhemmin on aloittanut sijoittamisen. Ei ketään voi häätää sillä perusteella, että on elämän aikana vaurastunut yli jonkun tulorajan.
Vaikea uskoa, että joku aidosti vaurastunut jäisi asumaan tuollaiseen ympäristöön. Toki löytyy myös uudempia kaupungin asuntoja, mutta puhunkin näistä ränsistyneistä homekämpistä joiden asukkailla kalliita autoja.
Koska kaupungin halvoissa vuokra-asunnoissa asuu myös hyvätuloisia ihmisiä. Saivat asunnon aikoinaan kun olivat pienituloisia, työttömiä, opiskelijoita tms. mutta sen jälkeen tilanne on muuttunut ja tulot kasvaneet. Kaupunki ei tarkista tuloja tarpeeksi usein ja miksi hyvätuloinen muuttaisi pois jos voi asua halvalla ja samalla käyttää omat rahat johonkin muuhun, autoon, osakkeisiin, mukavaan elämään yms. Eli jos kaupunki tarkistaisi onko kaikilla sen asunnoissa asuvilla oikeasti edelleen niin pienet tulot kuin ovat aikoinaan ilmoittaneet niin tilanne voisi muuttua.
Hieno auto voi olla myös vuokra-auto. Pätkätyöläisenä minulla ei ole varaa ostella hienoja eikä huonoja autoja. Maksan ihan mielelläni muutaman satasen kuussa vuokraa hienosta autosta, johon minulla ei olisi varaa / mielenkiintoa sijoittaa pääomia, sen ajan kun tarvitsen sitä työmatkojen ajamiseen. Hyvällä autolla on kiva ajaa! Asun vaatimattomasti.
Meillä oli tuloihimme nähden hieno auto, kun asuimme vuokralla. Olimme saaneet käsirahaa vanhemmiltamme auton rahoitukseen. Olemme autoharrastajia, joten kyse on muustakin kuin rahasta tai näyttämisen halusta. Nykyisin asumme omistusasunnossa ja auto on uusi, muttei mikään Tesla tmv.
Olen miettinyt välillä tätä samaa ilmiötä. Itse olen enemmän sitä puolta, että kuljen vaikka pyörällä tai bussilla, kunhan saan kauniin ja toimivan asunnon. Oma auto tulee sitten kakkosena. Ja autoksi kelpaa, kunhan pääsee paikasta A paikkaan B. Veikkaan, että ihmiset joilla on hieno auto, mutta keskivertoa huonompi asunto, ovat sellaisia, jotka viihtyvät enemmän reissussa ja omassa kodissa ollaan sitten vaan kun muuta ei ole tarjolla.